a felsooktatasi szakkepzesek kozos kompetencia modulja (12 kredit) |
|
A felsőoktatási szakképzések közös kompetencia modulja (12 kredit)
|
|
|
|
|
c tipusu tantargyak listaja |
|
C típusú tantárgyak listája
|
|
|
|
|
csecsemo- es kisgyermeknevelo |
|
csecsemő- és kisgyermeknevelő |
Adatlap
A szak általános adatai
Felsőoktatási szakképzés megnevezése: Csecsemő- és kisgyermeknevelő
Szakirányok: -
Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése: felsőfokú csecsemő- és kisgyermeknevelő
asszisztens
Képzési terület: pedagógusképzés
Szakfelelős neve, beosztása: Dr. Margitics Ferenc főiskolai tanár
Képzési idő: 4 félév, 120 kredit
Összefüggő szakmai gyakorlat kredit- és időtartama: 30 kredit a képzés 4. félévében. 560 óra,
részidős képzésben legalább 240 óra.
Idegen nyelvi és szaknyelvi követelmény: -
Kreditbeszámítás alapképzési szakon:
- Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szakon 90 kredit
- Tanító alapképzési szakon 30 kredit
Képzési és kimeneti követelmény: 39/2012. (XI. 21.) EMMI rendelet
|
|
|
Záróvizsgatételek
Csecsemő- és kisgyermeknevelő felsőoktatási szakképzés
Záróvizsga tételsor
1. Az intézményes nevelés társadalmi viszonyai, a társadalmi elvárások változásai és azok hatása a nevelés gyakorlatára. Az esélyteremtés és társadalmi kohézió erősítésének alternatívái az intézményes nevelésben.
2. A jól működő család jellemzése és szerepe a kisgyermek személyiségfejlődésében. A családi szocializáció és a szülői nevelési stílus jelentősége a gyermek személyiségének kialakulásában.
3. A segítő kapcsolatok lehetséges megjelenési formái és jellegzetességei a bölcsődei nevelés színterén a csecsemő – és kisgyermeknevelő munkájában. A szülőkonzultáció és tanácsadás módszere.
4. A beszédfejlődés csecsemőkortól kisgyermekkorig. Az anyanyelv fejlesztésének lehetőségei csecsemő- és kisgyermekkorban.
5. A kisgyermekkor irodalma: mesék, népi gyermekversek. A mondóka és a gyermekdalok szerepe a csecsemők és kisgyermekek személyiségfejlődésében.
6. A gyermekvédelem intézményrendszere, a jelzőrendszer működése. A bölcsődei gondozó preventív szerepe.
7. Jean Piaget játékelmélete.
8. Az egészséges csecsemő táplálása újszülöttkortól 12 hónapos korig. A csecsemő táplálásának hármas alapelve, a mesterséges táplálás, az anyatej összetétele, szólidok.
9. Kötődési modellek, a kötődés szakaszai, a kötődés mintázatai és a kötődési minták változatinak okai; a szülő gyerek szeparáció hatásai.
10. Fejlődéselméletek (Erik H. Erikson pszichoszociális fejlődéselmélete Freud pszichoszexuális fejlődéselmélete).
11. A játéktevékenység szerepe a bölcsődés kisgyermek fejlődésében. A kisgyermeknevelő feladatai a gyermek játéktevékenységének kibontakozásában és a játékkedv fenntartásában.
12. A bölcsődei adaptáció. A beszoktatás folyamata és az ezzel kapcsolatos dokumentáció.
A bölcsődei adaptációt nehezítő tényezők. A szülőkkel történő együttműködés módjai és a kisgyermeknevelő szerepe az adaptáció időszakában.
13. A bölcsődés gyermekek fejlődésének intézményi dokumentálása.
14. A neveléstudomány mai rendszerének kialakulása, sajátosságai, tudományközi kapcsolatai. A pedagógia tudományos legitimációját alátámasztó intézményrendszer. Hazai tudósok nézetei a neveléstudomány jövőjével kapcsolatban.
15. A betegségek kialakulásában szerepet játszó tényezők, vezető belső és külső okok, a betegség szakaszai.
16. A kiütéssel járó fertőző betegségek.
17. A csecsemő újraélesztésének menete, a helyszínre érkezéstől, a mentők érkezéséig.
18. A lázas, illetve görcsölő, eszméletlen csecsemő/kisgyermek ápolása, megfigyelése.
19. A bántalmazott csecsemő gyermek megfigyelése, ápolása, gondozása, (teendők).
20. A biológiai alapfunkciók zavarai: a táplálkozás és a kiválasztás zavarai.
|
gazdalkodasi es menedzsment (kis- es kozepvallalkozasi) |
|
gazdálkodási és menedzsment (kis- és középvállalkozási) |
Adatlap
A szak általános adatai
Felsőoktatási szakképzés megnevezése: Gazdálkodási és menedzsment
Szakirányok:
- kis-és középvállalkozási
- projektmenedzsment
Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése:
- felsőfokú közgazdász-asszisztens kis-és középvállalkozási szakirányon
- felsőfokú közgazdász-asszisztens projektmenedzsment szakirányon
Képzési terület: gazdaságtudományok
Szakfelelős neve, beosztása: Vargáné dr. Bosnyák Ildikó, főiskolai adjunktus
Képzési idő: 4 félév, 120 kredit
Összefüggő szakmai gyakorlat kredit- és időtartama: 30 kredit a képzés 4. félévében. 560 óra,
részidős képzésben legalább 240 óra.
Idegen nyelvi és szaknyelvi követelmény: alapszintű szakmai idegennyelvtudás, melynek a követelményei:
félév végén az írásbeli és szóbeli számonkérés sikeres teljesítése
Kreditbeszámítás alapképzési szakon:
- Gazdálkodási és menedzsment alapképzési szakon 90 kredit
- Turizmus-vendéglátás alapképzési szakon 30 kredit
Képzési és kimeneti követelmény: 39/2012. (XI. 21.) EMMI rendelet
|
|
|
Záróvizsgatételek
ZÁRÓVIZSGA-TÉTELSOR
Gazdálkodási és menedzsment felsőoktatási szakképzés
Kis- és középvállalkozási szakirány
1.A Jellemezze a nemzeti számlarendszer (SNA) főbb elemeit és a GDP korlátait, mint a gazdasági teljesítmény mérésének eszközét (reál és nominális változók közötti különbség
(CPI))!
1.B A vállalkozási folyamat elindításához szükséges eszközök és feltételek bemutatása!
2.A Magyarázza a fiskális és a monetáris politika lényegét és jellemzőit, mutassa be eszköztárukat!
2.B A „vállalkozóval” – mint a vállalkozás megalapítójával , működtetőjével szemben
támasztott követelmények
3.A Mutassa be a "marketing" vállalati értékképző folyamatban elfoglalt helyét és szerepét, és a marketingeszközök (7P) rendszerét, valamint a fogyasztói magatartás folyamatát, és befolyásoló tényezőit!3.B A vállalkozás-tipológiák bemutatása, az egyes típusok jellemzése
4.A Az infláció lényege, okai, formái. A jegybank feladatai az infláció és az árszínvonal emelkedés kezelésében!
4.B Az üzleti terv szerepe a vállalkozás működésében, az üzleti terv felépítése.
5.A Ismertesse az éves beszámoló részeit! (különös tekintettel a mérleg és az eredménykimutatás tagolására)
5.B Foglalja össze az emberi erőforrás menedzsment szakterületeit és jelentőségét a gyakorlatban!
6.A Mutassa be a verbális és nonverbális kommunikáció eszközeit, összefüggéseit, hatékony alkalmazását és jelentőségét az információ áramlásában és a szervezetek életében!
6.B A stratégiai menedzsment célja, helye a szervezetben és a szervezetek vezetése
7.A Mutassa be a vállalkozások külső környezeti és versenytárs-elemzések módszereit!
7.B Jellemezze az értékteremtő folyamatok tartalmát, a logisztikai rendszert, a termelést és a szolgáltatást valamint az ÉFM teljesítményét!
8.A Mutassa be a jogforrásokat, azok hierarchiáját! Ismertesse, hogy milyen rendező elveknek kell érvényesülniük a jogforrások esetében!
8.B A pénz időértéke. A nevezetes pénzáramok, azok használata a gazdálkodásban.
Örökjáradék, növekvő örökjáradék, annuitás jelen és jövőértéke.
|
kommunikacio es media (kommunikator) |
|
kommunikáció és média (kommunikátor) |
Adatlap
A szak általános adatai
Felsőoktatási szakképzés megnevezése: Kommunikáció és média
Szakirányok:
- kommunikátor szakirány
- moderátor szakirány
Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése:
- felsőfokú kommunikátor-asszisztens
- felsőfokú moderátor-asszisztens
Képzési terület: társadalomtudomány
Szakfelelős neve, beosztása: Dr. habil. Onder Csaba, főiskolai tanár
Képzési idő: 4 félév, 120 kredit
Összefüggő szakmai gyakorlat kredit- és időtartama: 30 kredit a képzés 4. félévében. 560 óra,
részidős képzésben legalább 240 óra.
Idegen nyelvi és szaknyelvi követelmény: a szakképzettség megszerzéséhez legalább alapfokú
(B1) komplex típusú államilag elismert szaknyelvi vizsga vagy azzal egyenértékű érettségi
bizonyítvány, illetve oklevél szükséges
Kreditbeszámítás alapképzési szakon:
- Kommunikáció és médiatudomány alapképzési szakon 90 kredit
- Nemzetközi tanulmányok alapképzési szakon 30 kredit
- Informatikus könyvtáros alapképzési szakon 30 kredit
- Szociálpedagógia alapképzési szakon 30 kredit
Képzési és kimeneti követelmény: 39/2012. (XI. 21.) EMMI rendelet
|
|
|
Záróvizsgatételek
Nyíregyházi Egyetem
Társadalom- és Kultúratudományi Intézet
ZÁRÓVIZSGA TÉTELSOR
KOMMUNIKÁCIÓ ÉS MÉDIA FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS
2016.
- Mutassa be a kommunikáció főbb típusait, azok szintjeit és funkcióját! Példák segítségével jellemezze a verbális és nem verbális kommunikáció kódjait!
- Határozza meg az információszükséglet fogalmát! Példákon keresztül mutassa be az információszükségletre ható tényezőket, illetve az információs hiányállapot következményeit!
- Ismertesse a hírérték és a hírgyűjtés etikai szempontjait! Sajtótörténeti vagy aktuális példák segítségével mutassa be az információ és a befolyásolás, illetve a képi manipuláció problémáit!
- Ismertesse és jellemezze a tájékoztató és véleményközlő műfajokat! Részletesen mutasson be egyet közülük!
- Jellemezze a nyelvi rétegződést, mutassa be a sajtónyelv, a publicisztikai stílus legfőbb ismérveit!
- Mutassa be az optikai médiumok fejlődésének fontosabb szakaszait! Jellemezze a távközlés társadalomtörténeti szerepét!
- Ismertesse a multimédiarendszerek legfontosabb hardver és szoftver alkotóelemeit, működésük sajátosságait, alkalmazási lehetőségeiket!
- Mutassa be a konkrét példákon keresztül tömegkommunikációnak a vélemények alakulására és a személyiség formálására gyakorolt hatásait!
- Mutassa be és vesse össze az államszocializmus és a demokratikus jogállam médiapolitikáját! Jellemezze a demokrácia és a sajtószabadság kapcsolatát!
- Mutassa be a közéleti kommunikáció főbb színtereit, a nyilvános megszólalás formáit. Példák segítségével jellemezze a közéleti kommunikáció típusainak sajátosságait!
- Ismertesse a tárgyalás alapmodelljét, főbb mozzanatait! Jellemezze az üzleti kommunikáció folyamatában a tárgyalóképességre ható tényezőket!
- Ismertesse és jellemezze a protokoll szerepét, kellékrendszerét!
- Mutassa be a reklám kialakulásának főbb történeti mozzanatait! Konkrét példák segítségével jellemezze a digitális technika és az internet térhódításának tendenciáit a reklám világában!
- Mutassa be a marketingkommunikáció területeit és eszközrendszerét! Példákon keresztül mutassa be a marketingkommunikáció jelentőségét!
- Mutassa be a belső és a külső PR jellemzőit és szerepét a szervezeti kommunikációban!
|
mezogazdasagi es elelmiszer-ipari gepeszmernok (mezogazdasagi gepeszeti) |
|
mezőgazdasági és élelmiszer-ipari gépészmérnök (mezőgazdasági gépészeti) |
Adatlap
A szak általános adatai
Felsőoktatási szakképzés megnevezése: Mezőgazdasági és élelmiszer-ipari gépészmérnök
Szakirányok:
- mezőgazdasági gépészeti
- élelmiszer-gépészeti
Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése:
- felsőfokú mezőgazdasági gépészmérnök-asszisztens
- felsőfokú élelmiszer-ipari gépészmérnök-asszisztens
Képzési terület: agrár
Szakfelelős neve, beosztása: Dr. habil. Kalmár Imre, főiskolai tanár
Képzési idő: 4 félév, 120 kredit
Összefüggő szakmai gyakorlat kredit- és időtartama: 30 kredit a képzés 4. félévében. 560 óra,
részidős képzésben legalább 240 óra.
Idegen nyelvi és szaknyelvi követelmény: -
Kreditbeszámítás alapképzési szakon:
- Mezőgazdasági és élelmiszeripari gépészmérnök alapképzési szakon 90 kredit
- Mezőgazdasági mérnök alapképzési szakon 30 kredit
Képzési és kimeneti követelmény: 39/2012. (XI. 21.) EMMI rendelet
|
|
|
Záróvizsgatételek
Felsőoktatási szakképzés
Mezőgazdasági gépészeti szakirány
Komplex szóbeli felelet tételsora
Növénytermesztés gépei és Állattartás gépei
- A talajművelés géprendszerei, ekék, tárcsás talajművelők, hengerek és lazítók.
- A tápanyag-visszapótlás gépei általános felépítése, berendezései (szerves- és műtrágya szórók).
- A vetés (gabona-, szemenként- és szórva vetőgépek), ültetés és palántázás gépei.
- Az öntözés elvi kérdései, öntözőberendezések felépítése (esőztető és csepegtető öntözés).
- A növényvédelem gépei általános felépítése, berendezései (szántóföldi és favédelmi gépek).
- Az arató-cséplő gépek működése, felépítése, fejlesztési változatok.
- Sertéstartó-telepek felépítése, tartástechnológiája. Sertéstelepek stabil és mobil takarmányozási rendszerei.
- A mélyalmos és ketreces baromfitartás gépesítése (etetés, itatás).
- Szarvasmarha-tartási rendszerek felépítése, gépei (etetés, itatás).
- Trágyaeltávolítás, trágyakezelés az állattartó telepeken.
- Fejőberendezések működési elve és általános felépítése (fejőrózsa, pulzátorok, vákuum-rendszer, tejleválasztók, tejmennyiség-mérők, tejkezelés)
- Különböző fejési rendszerek felépítése. A fejés automatizálása.
Erőgépek
- A motorok elméleti és valós körfolyamatai. A motorok különböző hatásfokainak hatása az összhatásfokra.
- Az indikált és effektív középnyomás meghatározásának módjai és összefüggése a motor teljesítményeivel.
- Különböző szelepvezérlési megoldások. A változó paraméterű szelepvezérlés szükségessége.
- A belsőégésű motorok lehetséges feltöltési megoldásai. A kipufogógáz turbinafeltöltő működése, jellemzői.
- Az Otto-motorok tüzelőanyag-ellátó rendszerének szerepe, főbb feladatai, kialakítási módjai (külső, belső keverékképzés).
- A dízelmotorok tüzelőanyag-ellátó rendszerének szerepe, főbb feladatai, megoldási módjai.
|
mezogazdasagi mernok |
|
mezőgazdasági mérnök |
Adatlap
A szak általános adatai
Felsőoktatási szakképzés megnevezése: Mezőgazdasági mérnök
Szakirányok: -
Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése: felsőfokú mezőgazdasági mérnökasszisztens
Képzési terület: agrár
Szakfelelős neve, beosztása: Dr. Uri Zsuzsanna Edit, főiskolai docens
Képzési idő: 4 félév, 120 kredit
Összefüggő szakmai gyakorlat kredit- és időtartama: 30 kredit a képzés 4. félévében. 560 óra, részidős képzésben legalább 240 óra.
Idegen nyelvi és szaknyelvi követelmény: -
Kreditbeszámítás alapképzési szakon:
- Mezőgazdasági mérnök alapképzési szakon 90 kredit
- Mezőgazdasági és élelmiszeripari gépészmérnök alapképzési szakon 30 kredit
Képzési és kimeneti követelmény: 39/2012. (XI. 21.) EMMI rendelet
|
|
|
Záróvizsgatételek
Mezőgazdasági mérnök FOSZK záróvizsga tételsor
2016.
- Az őszi búza jelentősége. Az őszi búza környezetkímélő termesztéstechnológiája. A termesztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- A kukorica jelentősége. A kukorica környezetkímélő termesztéstechnológiája. A termesztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- A szárazborsó jelentősége. A szárazborsó környezetkímélő termesztéstechnológiája. A termesztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- A napraforgó jelentősége. A napraforgó környezetkímélő termesztéstechnológiája. A termesztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- Az őszi káposztarepce jelentősége. Az őszi káposztarepce környezetkímélő termesztéstechnológiája. A termesztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- A burgonya jelentősége. A burgonya környezetkímélő termesztéstechnológiája. A termesztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- A lucerna jelentősége. A lucerna környezetkímélő termesztéstechnológiája. A termesztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- Az alma jelentősége. Az alma környezetkímélő termesztéstechnológiája. A termesztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- A meggy jelentősége. A meggy környezetkímélő termesztéstechnológiája. A termesztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- A dió jelentősége. A dió környezetkímélő termesztéstechnológiája. A termesztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- A szőlő termesztésének jelentősége. A borszőlő környezetkímélő termesztéstechnológiája. A termesztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- A fejeskáposzta termesztésének jelentősége. A fejeskáposzta környezetkímélő termesztéstechnológiája. A termesztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- A szántóföldi paprika termesztésének jelentősége. A szántóföldi paprika környezetkímélő termesztéstechnológiája. A termesztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- A konzervuborka termesztésének jelentősége. A támrendszeres uborka környezetkímélő termesztéstechnológiája. A termesztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- A szarvasmarhatenyésztés jelentősége. A legfontosabb szarvasmarhafajták tenyésztési jellemzői. A tejelő szarvasmarha tenyésztése. A tenyésztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- A sertéstenyésztés jelentősége. A legfontosabb sertésfajták tenyésztési jellemzői. Az intenzív sertéstenyésztés. A tenyésztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- A juhtenyésztés jelentősége. A legfontosabb juhfajták tenyésztési jellemzői. A pecsenyebárány hízlalása. A tenyésztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- A baromfitenyésztés jelentősége. A legfontosabb baromfi fajok tenyésztési jellemzői. A brojlercsirke előállítása. A tenyésztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- A sportló tenyésztés jelentősége. A legfontosabb sportló fajták tenyésztési jellemzői. A sportló tenyésztés. A tenyésztéshez kapcsolódó támogatási formák.
- A legeltetésre alapozott állattenyésztés jelentősége. A legeltetéses állattartás legfontosabb tartástechnológiai jellemzői. Az extenzív húsmarhatenyésztés. A tenyésztéshez kapcsolódó támogatási formák.
|
programtervezo informatikus (fejleszto) |
|
programtervező informatikus (fejlesztő) |
Adatlap
A szak általános adatai
Felsőoktatási szakképzés megnevezése: Programtervező informatikus
Szakirányok: fejlesztő
Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése: felsőfokú fejlesztő programtervező informatikus-asszisztens
Képzési terület: informatika
Szakfelelős neve, beosztása: Dr. habil. Nagy Károly, főiskolai tanár
Képzési idő: 4 félév, 120 kredit
Összefüggő szakmai gyakorlat kredit- és időtartama: 30 kredit a képzés 4. félévében. 560 óra, részidős képzésben legalább 240 óra.
Idegen nyelvi és szaknyelvi követelmény: -
Kreditbeszámítás alapképzési szakon: Programtervező informatikus alapképzési szakon 90 kredit
Képzési és kimeneti követelmény: 39/2012. (XI. 21.) EMMI rendelet
|
|
|
Záróvizsgatételek
PTI asszisztens FOSZK záróvizsga tételsor
Minden alkalmas esetben fejtse ki a gyakorlati alkalmazhatóság lehetőségeit!
1. Programozási nyelvek adattípusai, változódeklarációi, feltételes utasításai.
Adatbázisok: A relációs adatmodell. Egyed, tulajdonság, kapcsolat. Relációséma, adatbázisséma.
Megszorítások az adatbázison: NOT NULL, elsődleges kulcs, idegen kulcs, egyéb
megszorítások.
Neumann-elvek, a számítógép felépítése, a memória fajtái és mértékegységei.
2. Programozási nyelvek ciklusszervezési lehetőségei, függvényei, függvények definiálása,
paraméterátadás.
Számrendszerek, számábrázolás (fix és lebegőpontos), karakter, szöveg és logikai adat
ábrázolása.
Optimális kódok, a Huffman-algoritmus.
3. Rendező és kiválasztó algoritmusok.
Objektumorientált nyelvek osztályai, tagfüggvények, adattagok, osztályok és objektumok
létrehozása, láthatósága, öröklődés.
Adatkapcsolati rétegek, protokollok, lokális hálózatok. HTML.
4. Adatbázis-tervezés: Funkcionális függőség, relációk normálformái: 2NF és 3NF, problémák nem
normalizált relációk esetén. Az E/K modell és átfordítása relációs adatmodellé.
Az operációs rendszerek evolúciós folyamatának jelentősebb állomásai és jellemzésük,
folyamatkezelés és –ütemezés, memóriakezelés.
Logikai áramkörök, kombinációs logikai hálózatok (fél és teljes összeadó, multiplexer,
demultiplexer, dekóder).
5. Programozási nyelvek adattípusai, implicit és explicit típuskonverziói, operátorai, utasításai.
A mikroelektronika alapjai (félvezetők, dióda, tranzisztorok fajtái és az általuk megvalósítható
kapuk).
Az assembly nyelv utasításai.
6. Ábrázoló geometria célja, a két képsíkos ábrázolás, térelemek ábrázolása (pont, egyenes, sík).
Hibafelismerés és -javítás, lineáris kódok, generátor mátrix.
Stringek és tömbök kezelése a különböző programozási nyelvekben.
7. Adatszerkezetek fogalma, osztályozása, műveletei, ábrázolása, reprezentációja,
implementációja, alkalmazása I: tömb, lista, verem, sor, sztring.
Az assembly nyelvben használt regiszterek, memória címzése.
8. Ellenőrző mátrix, Hamming-kód.
Nyelvek kiterjesztése (include, import).
Programozási nyelvek szabványos tárolói (STL, kollekciók).
9. Adatszerkezetek fogalma, osztályozása, műveletei, ábrázolása, reprezentációja,
implementációja, alkalmazása II: halmaz, táblázat, fa, háló, rekord.
SQL-utasítások és paramétereik: CREATE TABLE, SELECT (záradékaival: FROM, WHERE,
GROUP BY, HAVING, ORDER BY), adatmódosító utasítások. Többtáblás lekérdezések,
allekérdezés.
Adat és információ, kód definíciója, felbonthatóság és kapcsolatos tételek.
|
szocialis es ifjusagi munka (szocialis munka) |
|
szociális és ifjúsági munka (szociális munka) |
Adatlap
A szak általános adatai
Felsőoktatási szakképzés megnevezése: Szociális és ifjúsági munka
Szakirányok: szociális munka
Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése: felsőfokú szociális munkás asszisztens
Képzési terület: társadalomtudomány
Szakfelelős neve, beosztása: Dr. Baracsi Ágnes Erzsébet, főiskolai docens
Képzési idő: 4 félév, 120 kredit
Összefüggő szakmai gyakorlat kredit- és időtartama: 30 kredit a képzés 4. félévében. 560 óra,
részidős képzésben legalább 240 óra.
Idegen nyelvi és szaknyelvi követelmény: -
Kreditbeszámítás alapképzési szakon:
- Szociálpedagógia alapképzési szakon 90 kredit
- Nemzetközi tanulmányok alapképzési szakon 30 kredit
- Informatikus könyvtáros alapképzési szakon 30 kredit
- Kommunikáció és médiatudomány alapképzési szakon 30 kredit
Képzési és kimeneti követelmény: 39/2012. (XI. 21.) EMMI rendelet
|
|
|
Záróvizsgatételek
ZÁRÓVIZSGA-TÉTELSOR
Turizmus és vendéglátás felsőoktatási szakképzés
1.A Jellemezze a nemzeti számlarendszer (SNA) főbb elemeit és a GDP korlátait, mint a
gazdasági teljesítmény mérésének eszközét (reál és nominális változók közötti különbség
(CPI)!
1.B! 1.Mutassa be a turizmus rendszerének lényegi elemeit, melyek nemzetközi szinten is
meghatározzák az ágazat működését!
2.A Magyarázza a fiskális és monetáris politika lényegét és jellemzőit, mutassa be
eszköztárukat!
2.B Ismertesse a turizmus formáit és fajtáit! Konkrét példákon keresztül mutasson be egy
turisztikai terméket!
3.A Mutassa be a "marketing" vállalati értékképző folyamatban elfoglalt helyét és szerepét,
és a marketingeszközök (7P) rendszerét, valamint a fogyasztói magatartás folyamatát, és
befolyásoló tényezőit!
3.B Mutassa be hazánk turisztikai rendszerét az idegenforgalmi régiókra alapozva, majd egy
választott régió kínálatát részletesebben ismertesse!
4.A Az infláció lényege, okai, formái. A jegybank feladatai az infláció és az árszínvonal
emelkedés kezelésében!
4.B. 4. A megyénkre is jellemző falusi turizmus működését jellemezze, majd a falusi
szálláshelyek minősítésének szempontjait és minősített vendégházakat ismertessen!
5.A Ismertesse az éves beszámoló részeit! (különös tekintettel a mérleg és az
eredménykimutatás tagolására)
5.B Ismertesse a városi turizmus nemzetközi vonatkozásait, majd egy megyeszékhely
példáján keresztül mutassa be!
6.A Mutassa be a verbális és nonverbális kommunikáció eszközeit, összefüggéseit, hatékony
alkalmazását és jelentőségét az információ áramlásában és a szervezetek életében!
6.B Mutassa be az aktív turisztikai programok fajtáit és sajátosságait egy választott aktív
turisztikai ág példáján keresztül!
7.A Mutassa be a vállalkozások külső környezeti és versenytárs-elemzések módszereit!
7.B Ismertesse, hogy a gasztronómia, mint vonzerő hogyan működik a turizmusban! Egy
étlap összeállításának szempontjai és a terítési módok főbb jellemzőt is mutassa be!
8.A Mutassa be a jogforrásokat, azok hierarchiáját! Ismertesse, hogy milyen rendező
elveknek kell érvényesülniük a jogforrások esetében!
8.B Vázolja fel az utazásszervezés törvényi hátterét Magyarországon! Az utazásszervezés
lépéseit, majd részletesen az előkalkuláció elemeit ismertesse!
|
turizmus-vendeglatas (turizmus) |
|
turizmus-vendéglátás (turizmus) |
Adatlap
A szak általános adatai
Felsőoktatási szakképzés megnevezése: Turizmus-vendéglátás
Szakirányok: turizmus
Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése: felsőfokú közgazdász-asszisztens turizmus
szakirányon
Képzési terület: gazdaságtudományok
Szakfelelős neve, beosztása: Dr. Magyar Zoltán, főiskolai adjunktus
Képzési idő: 4 félév, 120 kredit
Összefüggő szakmai gyakorlat kredit- és időtartama: 30 kredit a képzés 4. félévében. 560 óra,
részidős képzésben legalább 240 óra.
Idegen nyelvi és szaknyelvi követelmény: legalább középfokú (B2) komplex típusú, a képzési területnek
megfelelő államilag elismert szaknyelvi vizsga vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány,
illetve oklevél szükséges
Kreditbeszámítás alapképzési szakon:
- Turizmus-vendéglátás alapképzési szakon 90 kredit
- Gazdálkodási és menedzsment alapképzési szakon 30 kredit
Képzési és kimeneti követelmény: 39/2012. (XI. 21.) EMMI rendelet
|
|
|
Záróvizsgatételek
ZÁRÓVIZSGA-TÉTELSOR
Turizmus és vendéglátás felsőoktatási szakképzés
1.A Jellemezze a nemzeti számlarendszer (SNA) főbb elemeit és a GDP korlátait, mint a
gazdasági teljesítmény mérésének eszközét (reál és nominális változók közötti különbség
(CPI)!
1.B! 1.Mutassa be a turizmus rendszerének lényegi elemeit, melyek nemzetközi szinten is
meghatározzák az ágazat működését!
2.A Magyarázza a fiskális és monetáris politika lényegét és jellemzőit, mutassa be
eszköztárukat!
2.B Ismertesse a turizmus formáit és fajtáit! Konkrét példákon keresztül mutasson be egy
turisztikai terméket!
3.A Mutassa be a "marketing" vállalati értékképző folyamatban elfoglalt helyét és szerepét,
és a marketingeszközök (7P) rendszerét, valamint a fogyasztói magatartás folyamatát, és
befolyásoló tényezőit!
3.B Mutassa be hazánk turisztikai rendszerét az idegenforgalmi régiókra alapozva, majd egy
választott régió kínálatát részletesebben ismertesse!
4.A Az infláció lényege, okai, formái. A jegybank feladatai az infláció és az árszínvonal
emelkedés kezelésében!
4.B. 4. A megyénkre is jellemző falusi turizmus működését jellemezze, majd a falusi
szálláshelyek minősítésének szempontjait és minősített vendégházakat ismertessen!
5.A Ismertesse az éves beszámoló részeit! (különös tekintettel a mérleg és az
eredménykimutatás tagolására)
5.B Ismertesse a városi turizmus nemzetközi vonatkozásait, majd egy megyeszékhely
példáján keresztül mutassa be!
6.A Mutassa be a verbális és nonverbális kommunikáció eszközeit, összefüggéseit, hatékony
alkalmazását és jelentőségét az információ áramlásában és a szervezetek életében!
6.B Mutassa be az aktív turisztikai programok fajtáit és sajátosságait egy választott aktív
turisztikai ág példáján keresztül!
7.A Mutassa be a vállalkozások külső környezeti és versenytárs-elemzések módszereit!
7.B Ismertesse, hogy a gasztronómia, mint vonzerő hogyan működik a turizmusban! Egy
étlap összeállításának szempontjai és a terítési módok főbb jellemzőt is mutassa be!
8.A Mutassa be a jogforrásokat, azok hierarchiáját! Ismertesse, hogy milyen rendező
elveknek kell érvényesülniük a jogforrások esetében!
8.B Vázolja fel az utazásszervezés törvényi hátterét Magyarországon! Az utazásszervezés
lépéseit, majd részletesen az előkalkuláció elemeit ismertesse!
|