Tantárgy kódja
CGF1302
Tantárgy neve
A játék pszichológiai alapjai
Tantárgy angol neve
Psychological Basis of Playing
Kredit
3
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1
Cél
A játékpszichológia főbb elméleti összefüggéseinek bemutatása mellett a hallgatók ismerjék meg bölcsődei, óvodai nevelési folyamat mindennapos játékfajtáit. Ismerjék a játék szerepét, jelentőségét a gyermeki személyiségfejlődésben. Kompetenciák:
? A művészeti nevelés (gyermekirodalom, ének-zene, vizuális kultúra), a gyermekfolklór és a játék személyiségfejlesztő hatásának és ezeknek a nevelési-fejlesztési célok elérését szolgáló formáinak, módszereinek elsajátítása.
? A korai nevelés pedagógiai módszereinek elsajátítása és alkalmazása.
? Az egyéni ellátást biztosító rugalmas, folyamatos napirend megszervezése, biztosítva a játék, az alvás, a szabad levegőn való mozgás és a rekreáció feltételeit.
Cél angol
Students gain information on the main concepts of the psychology of play and gain familiarity on different types of childs plays which are used in the process of development in créches and day-cares. In addition they have to learn the role of the play in personality development.
Tartalom
Játékelméletek – nézőpontok. A játék biológiai, antropológiai, szociológiai, pszichológiai, pedagógiai problémafelvetései. A játék szerepe az ontogenetikus fejlődésben. A játék eredete. Játék a kora gyermekkori fejlődésben (Winnicott, Bettelheim, Millar, Piaget). Az óvodáskorú gyermekek játéktevékenységének elemzése és értelmezése. Képzelet és valóság. A gyermeki világkép és megjelenítődése a játéktevékenységben. A játékfajták és pszichológiai háttérfolyamatok. Az egyszerű gyakorló játékok osztályozása és fejlődése (Piaget értelmezése nyomán). A szerepjátékok „természetrajza”. Általános és specifikus jellemzők. Az együttes élmény. Az együttléttől az együttműködésig. Csoportdinamika az óvodai csoportokban (Mérei). A szabályjátékok jelentősége a pszichikus fejlődésben. A szabálytudat és erkölcsi ítéletek a játéktevékenységben. Az iskoláskor küszöbén. Játék és tanulás. Tanulás a játékban; játékos tanulás.
Tartalom angol
Theories and different aspects of play. The biological antropological social psychological and pedagological problems in connetcion with playing. The role of play in ontogenetic development. The origin of play. Play in early childhood (Winnicott, Bettelheim, Millar, Piaget). Analysis and representation of Imagination and reality. Types of play and their psychological background. Classification and development of simple practice plays (according to Piaget). Role plays: general and specific features. The shared experience. From shared experience to cooperation. Group dinamics in kindergarden groups (Mérei). Benefits of rule games in psychological development. The rule consciousness and moral judgment in play behavior. Before school years. Playing and learning. Playing in the learning process. Playful learning.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan Bp., 1981. 117-132. p. ISBN 9632809734
Millar, Susanna : Játékpszichológia. Maecenas, Bp., 1997. 7-441. p. ISBN 9638469668
Takács Bernadett: Gyermek-játék-terápia. OKKER Kiadó, Bp., 2001. 14-47. p. ISBN 9789639228054
Winnicott, Doonald Woods: Játszás és valóság. Animula Bp., 1999. 37-84.p. ISBN 9799634081257
Irodalom angol
Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan Bp., 1981. 117-132. p. ISBN 9632809734
Millar, Susanna : Játékpszichológia. Maecenas, Bp., 1997. 7-441. p. ISBN 9638469668
Takács Bernadett: Gyermek-játék-terápia. OKKER Kiadó, Bp., 2001. 14-47. p. ISBN 9789639228054
Winnicott, Doonald Woods: Játszás és valóság. Animula Bp., 1999. 37-84.p. ISBN 9799634081257
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Pauwlik Zsuzsa Orsika