Tantárgy kódja
FR1322L
Tantárgy neve
Alternatív terápiás lehetőségek I.- Viselkedésrendezés
Kredit
3
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 10
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
A kurzus célja a hallgatók szemléletének és komplex problémamegoldó képességének formálása az eltérő magatartású gyermekek elfogadása és a fejlesztés lehetőségeinek tervezése érdekében.
Cél angol
The aim of the course is to raise awareness, to improve comprehensive problem solving skills in order to accept children with different behavior and to draft development plans.
Tartalom
A viselkedésrendezés elméleti háttere, viselkedésrendezés a gyakorlatban. A viselkedésrendezés lehetőségei az óvodai- és iskolai életben, külföldön adaptált programok. Az elemzőkészség fejlesztése a magatartás tüneteinek és kiváltó okainak feltárása érdekében. A láncreakciók, a problémák multikauzális jellegének megismerése. A viselkedésproblémák megelőzésének lehetőségei, a megfelelő viselkedés megerősítése pozitív konzekvenciák segítségével. A negatív konzekvenciák szerepe. A viselkedésrendezés néhány technikájának elsajátítása. A szülők és pedagógusok közti hatékony kommunikáció, a kapcsolattartás lehetőségei, szülőkonzultáció.
Tartalom angol
The theoretical background of behavior management. Behavior management in practice. Behavior management in child-care setting. Foreign-sourced programs. Improvement of analytical skills in order to explore behavioral symptoms and causes. Understanding chain reaction (disambiguation) and the multicausal nature of problems. Ways of preventing behavior problems, behavioral confirmation by positive consequences. The role of positive consequences. Learning behavior management strategies. Efficient communication, communication platforms and consultation between parents and educators.
Számonkérés
Gyakorlati jegy
Számonkérés angol
Term grade
Irodalom
Barnáné Likovszky M. (1999): Mindig a gyerekkel van a baj? Az egyéni bánásmód óvodai alkalmazása. Fővárosi Pedagógiai Intézet, Budapest
Cloud, H. - Townsend, T. (2010): Gyermekhatárok. Mikor mondjunk igent és hogyan nemet gyermekeinknek? Harmat Kiadó, Budapest
Csányi Y. (szerk.): A magatartászavarokkal küzdő gyermekek integrált nevelése-oktatása. Fogyatékos Gyermekek, Tanulók Felzárkóztatásáért Országos Közalapítvány, Budapest
Lajkó K. (2008): A viselkedésváltoztatás elmélete és gyakorlata. A pszichés zavarok korszerű megközelítése, Medicina Kiadó, Budapest
Rogge, J.U. (2007): Kell a gyereknek a korlát. Azért mégsem állhat feje tetejére a világ! Park könyvkiadó, Budapest
Townsend, T. (2012): Kamaszhatárok. Mikor mondjunk igent és hogyan nemet a kamaszoknak? Harmat Kiadó, Budapest
Winterhoff, M. (2012): Nem kötelező zsarnoknak lenni! Avagy: miért nem elég egyedül a nevelés. Kiutak, megoldások. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs
Irodalom angol
Barnáné Likovszky M. (1999): Mindig a gyerekkel van a baj? Az egyéni bánásmód óvodai alkalmazása. Fővárosi Pedagógiai Intézet, Budapest
Cloud, H. - Townsend, T. (2010): Gyermekhatárok. Mikor mondjunk igent és hogyan nemet gyermekeinknek? Harmat Kiadó, Budapest
Csányi Y. (szerk.): A magatartászavarokkal küzdő gyermekek integrált nevelése-oktatása. Fogyatékos Gyermekek, Tanulók Felzárkóztatásáért Országos Közalapítvány, Budapest
Lajkó K. (2008): A viselkedésváltoztatás elmélete és gyakorlata. A pszichés zavarok korszerű megközelítése, Medicina Kiadó, Budapest
Rogge, J.U. (2007): Kell a gyereknek a korlát. Azért mégsem állhat feje tetejére a világ! Park könyvkiadó, Budapest
Townsend, T. (2012): Kamaszhatárok. Mikor mondjunk igent és hogyan nemet a kamaszoknak? Harmat Kiadó, Budapest
Winterhoff, M. (2012): Nem kötelező zsarnoknak lenni! Avagy: miért nem elég egyedül a nevelés. Kiutak, megoldások. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Tóthné Gacsályi Viktória