Főoldal > 2016/2017. tanév > Tanulási zavarok és prevenciójuk

Tantárgy kódja

FR1219L

Tantárgy neve

Tanulási zavarok és prevenciójuk

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 15
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

2

Cél

A pedagógus alapképzésből hiányzó, a tanulási zavarok okaihoz, tüneteihez, s a fejlesztési lehetőségekhez kapcsolódó ismeretek közvetítése. Kiemelt cél az olvasási, írási és/vagy számolási zavarokkal küszködő gyerekek felzárkóztatásához szükséges speciális oktatási, nevelési eljárások megismertetése, elmélyítése.

Cél angol

Covering topics related to learning disorders and difficulties, their causes, symptoms and development opportunities missing from the bachelor teacher training. Learning the pedagogical and psychological criteria of differentiating between the different stages of learning disorder (erratic learning, learning difficulties, learning weakness, learning failure). Acquiring practical knowledge in the interpretation of the diagnostics and development activities.

Tartalom

A tanulási zavar, a teljesítményzavar fogalma, diagnosztikus kritériumai, fajtái. Az olvasási- és írászavarok kérdésköre, okai, tünetei, pszichológiája, típusai. A korai felismerés, megelőzés jelentősége. A Meixner-féle prevenciós és reedukációs olvasás-, írástanítás lényege. Az írásbeli nyelvhasználat, helyesíráskészség fejlesztése. A számolási zavar kérdésköre, okai, tünetei, pszichológiája, típusai. A korai felismerés, megelőzés jelentősége. Prevenciós eljárások a számolási zavarok kezelésében. A számolás tanulását segítő készségfejlesztő, feladatok, gyakorlatok. A beszédfolyamat zavarainak megjelenési formái. A beszédfejlődés illetve a tanulási zavarok közötti összefüggések a feltárása.

Tartalom angol

The definition of learning difficulty and performance difficulty, the description of the concepts, their diagnostic criteria, types. The types of the psychic functions determining learning performance. The behavioural utterances of learning difficulties and performance difficulties. The long term consequences of the lack of treatment. The topic of reading disorder and disorder of written expression, their causes, symptoms, phycology and types. The importance of early recognition and prevention. The essence of the Meixner preventive and reductive reading and writing teaching. The development of written language use and spelling. The topic of dyscalculia and its causes, symptoms, psychology and types. The importance of early recognition and prevention. Preventative processes in the treatment of dyscalculia. Skill development exercises facilitating the learning of mathematics. The types of speech difficulties. Exploring the correlations between speech difficulties and learning disabilities.

Számonkérés

Gyakorlati jegy

Számonkérés angol

Term grade

Irodalom

Csépe V. (2000): Az olvasás és írásképesség zavarai In.: Illyés S. (szerk.) Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE BGGYFK, Budapest, 239-278. Dékány J. (1999): Kézikönyv a diszkalkulia felismeréséhez és terápiájához. Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, Budapest Meixner I. (2000): A dyslexia prevenció, reedukáció módszere. Meixner Alapítvány, Budapest. Torda Á. (2000): Beszédhibás gyermekek az óvodában és az iskolában. In.: Illyés Sándor (szerk..) Gyógypedagógiai alapismeretek. Budapest, 573-592. Gaddes, W. H. (1992): A tanulási zavarok előfordulásának felmérése és etiológiája. In.: Torda Á.: Szemelvények a tanulási zavarok köréből. Tankönyvkiadó, Budapest.

Irodalom angol

Csépe V. (2000): Az olvasás és írásképesség zavarai In.: Illyés S. (szerk.) Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE BGGYFK, Budapest, 239-278. Dékány J. (1999): Kézikönyv a diszkalkulia felismeréséhez és terápiájához. Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, Budapest Meixner I. (2000): A dyslexia prevenció, reedukáció módszere. Meixner Alapítvány, Budapest. Torda Á. (2000): Beszédhibás gyermekek az óvodában és az iskolában. In.: Illyés Sándor (szerk..) Gyógypedagógiai alapismeretek. Budapest, 573-592. Gaddes, W. H. (1992): A tanulási zavarok előfordulásának felmérése és etiológiája. In.: Torda Á.: Szemelvények a tanulási zavarok köréből. Tankönyvkiadó, Budapest.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Jeneiné Novák Erzsébet