Tantárgy kódja
FR1114L
Tantárgy neve
Pedagógiai és pszichológiai diagnosztika, a tanulói személyiség megismerése I.
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 10
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1
Cél
Az iskolai gyakorlatban jelenlévő hagyományos korrepetálás és felzárkóztatás helyett egyre inkább az adott személyre tervezett fejlesztő munka szükségessége indokolt. A tantárgy célja, hogy a hallgató ismerje meg azokat a pszichológiai mechanizmusokat, melyek a hétköznapi személyészlelésben jelen vannak. Továbbá legyen képes ezeket a mindennapi tanítási gyakorlatában felismerni, és ezek negatív hatásai ellen tenni. Ismerje meg a tudományos megismerésnek a pedagógiai gyakorlatban alkalmazható eljárásait, tegyen szert azok megfelelő szintű alkalmazására. Ismerkedjen meg olyan vizsgálati eljárásokkal, melyek lehetővé teszik a tanulók megismerését egy összetett tanulói személyiségkép kialakításának módszertanával, a tanuláshoz szükséges pszichikus funkciók fejlesztésének lehetőségeivel, illetve a sérült funkciók javítására, differenciált fejlesztésére szolgáló mérőeszközök típusaival.
Cél angol
Instead of the traditional tutoring and remedial teaching which is present in school practice, the need for personalised development work is more and more justified. The aim of the course is to introduce the student to those psychological mechanisms that are present in the daily personal perception. Furthermore, the student should be able to recognise these in the everyday teaching practice and act against their negative effect. The students also should get familiarized with the processes of scientific cognition which can be used in pedagogical practice, acquire the skillset to use the appropriately. The students also should learn about examination methods which, enables them to know more about their students by the methodology of the formation of a complex personality image of the students, the possibilities of the development of psychic functions needed for learning and the types of measurement tools for improvement and differential development of the damaged functions, enables them to know more about the students.
Tartalom
A tanulói személyiség megismerése hétköznapi és tudományos szinten. A megfigyelés, az interjú, az attitűdskálák és a kérdőívek módszertani ismeretének elsajátítása. Az alábbi kérdőívek feldolgozásának és kiértékelésének gyakorlata: tanulási stílus, tanulási motiváció, tanulási attitűd, jutalmazás, büntetés, szorongás, vizsgaszorongás, külső-belső kontroll, siker-kudarc. A családra vonatkozó jellemzők feltérképezésének gyakorlata, családtipológia. Jártasság a társas készségek, értékek, önértékelés megismerésében és szakszerű értelmezésében. A közösségben elfoglalt pozíció és a közösségi értékek vizsgálatában való jártasság megszerzése. A módszertani kérdések feldolgozás folyamán érintve a hallgató saját emlékekeit, tapasztalatait, élményeit a feldolgozásra kerülő témakörök vonatkozásában.
Tartalom angol
Becoming familiar with the student identity in ordinary and academic level. Developing observing skills, learning specific methods of attitude measurement and questionnaires. Practice, processing and evaluation of questionnaires like the followings: learning styles, motivation in learning, learning attitude, rewarding, punishment, anxiety, test anxiety, internal and external locus of control, success, failure condition. The practice of exploring characteristics of families: family typologies. Learning professional interpretation of social skills, values and self-esteem. Learning the examination of social position and social values. During the process of working on methodological questions, the students should use their own memories and experiences regarding the topics discussed.
Számonkérés
Gyakorlati jegy
Számonkérés angol
Term grade
Irodalom
Kósáné Ormai V. (2010): A mi iskolánk - Neveléspszichológiai módszerek az iskola belső értékelésében. ELTE Eötvös Kiadó Kft., Budapest.
Tóth L. (2004): Pszichológiai vizsgálati módszerek a tanulók megismeréséhez. Pedellus Kiadó, Debrecen.
A tanulók megismerésének módszerei: http://edutech.elte.hu/multiped/ped_06/ped_06.pdf ELTE TTK Multimédiapedagógia és Oktatástechnológia Központ, Budapest.
Irodalom angol
Kósáné Ormai V. (2010): A mi iskolánk - Neveléspszichológiai módszerek az iskola belső értékelésében. ELTE Eötvös Kiadó Kft., Budapest.
Tóth L. (2004): Pszichológiai vizsgálati módszerek a tanulók megismeréséhez. Pedellus Kiadó, Debrecen.
A tanulók megismerésének módszerei: http://edutech.elte.hu/multiped/ped_06/ped_06.pdf ELTE TTK Multimédiapedagógia és Oktatástechnológia Központ, Budapest.
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Szatmári Ágnes