Tantárgy kódja
FR1113L
Tantárgy neve
Gyógypedagógiai és gyógypedagógiai pszichológiai alapismeretek, inkluzív nevelés
Kredit
5
Félévi követelmény
Vizsga
Féléves órszám
15 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1
Cél
A tantárgy célja, hogy általános gyógypedagógiai szemléletet adjon, amely a másság elfogadását segíti. A pedagógus legyen képes gyermekközpontú pedagógiai munka végzésére a gyengébb képességű tanulóknál, s az integráció szellemében segítse az eltérő haladási tempójú gyerekek rehabilitációját. A tantárgy elsajátításának célja az inkluzív nevelés elméletének és gyakorlatának ismerete.
Cél angol
The aim of the course to provide basic information and knowledge about people with special needs which enhance the acceptance of diversity. Teachers have to able to use the integrational approach in school and they have to help the process of rehabilitation. The aim of the course to learn the theoretical and methodological elements of inclusive education.
Tartalom
A gyógypedagógia tárgya, legfontosabb fogalmai, alapvető folyamatainak és tevékenységének jellemzői. A látásfogyatékosság, hallásfogyatékosság, mozgáskorlátozottság beszédfogyatékosság, az autizmus, tanulási akadályozottság és az értelmi akadályozottság, fogalma, okai, tünetei, fejlesztési folyamatának alapvető jellemzői. A korai gondozás jelentősége, a szülőkkel való együttműködés kialakítása. Sérült gyermek a családban, a családok speciális jellemzői. Az ép és a sérült személyiség, személyiségfejlődési vonatkozások. Szociális megítélés, a megbélyegzés jelensége, dinamikája. Elfogadás, elutasítás kérdései. Szociális kapcsolatok, személyes viszonyulás, társas beilleszkedés. A tanulói diagnózisok pedagógiai szempontú értelmezése. Hatékony technikák elsajátítása a tanulók megismerésére. Sérülés-specifikus módszertani eljárások, részképességek, azok fejlesztése. Foglalkozás tervezés a különböző problémával küzdő tanulók részvételével.
Tartalom angol
The main concepts and processes of special pedagogy. Sensual disabilities, visual and acoustical disabilities, motor disabilities, cognitive disabilities, speech disorders, learning disorders, behavioral disorders, autism: definition, causes, symptoms and the basic processes of their development. Early interventions and the significance of parent-professional cooperation. Disabled children in the family; and the special characteristics of these families. Healthy and disabled personality; personality development. Social judgement, stigmatization. Acceptance and rejection. Social relations, personal adjustment and social integration. Pedagogical representations of diagnoses. Learning of effective ways of exploration and specific methodology.
Számonkérés
Kollokvium
Számonkérés angol
Examination
Irodalom
Gordosné Szabó A. (2000). Bevezetés a gyógypedagógiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Gordosné Szabó A. (2012). Gyógyító pedagógia. Medicina Kiadó, Budapest.
Gordosné Szabó A. (2004). Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek. Nemzedékek Tudása Kiadó, Budapest.
Illyés S. (2000). Gyógypedagógiai alapismeretek. BGGYTF, Budapest.
Pálhegyi F. (2006). A gyógypedagógiai pszichológia elméleti problémái. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Irodalom angol
Gordosné Szabó A. (2000). Bevezetés a gyógypedagógiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Gordosné Szabó A. (2012). Gyógyító pedagógia. Medicina Kiadó, Budapest.
Gordosné Szabó A. (2004). Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek. Nemzedékek Tudása Kiadó, Budapest.
Illyés S. (2000). Gyógypedagógiai alapismeretek. BGGYTF, Budapest.
Pálhegyi F. (2006). A gyógypedagógiai pszichológia elméleti problémái. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Almássy Zsuzsanna