Főoldal > 2016/2017. tanév > Életkorok pedagógiája

Tantárgy kódja

FR1107L

Tantárgy neve

Életkorok pedagógiája

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Féléves órszám

6 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A szakirányú továbbképzésben résztvevők ismerkedjenek meg a különböző életkorok pedagógiai kérdéseivel és az azokhoz kapcsolódó feladatokkal, továbbá a családi és az intézményes nevelés lehetőségeivel, a gyermek/tanuló szocializációs folyamatában betöltött szerepével. Fordítsanak kiemelt figyelmet a sajátos nevelési igényű gyermekek/tanulók speciális szükségleteinek megismerésére, fejlesztésére. Fejlődjék a résztvevők szakmai érzékenysége az intézményes nevelés emberi és dologi tényezőkből szerveződő közege iránt. Legyenek képesek segítséget nyújtani a gyermekeknek és családjainak problémás nevelési és életvezetési helyzetekben. Ismerjék fel a család diszfunkcióiból származó viselkedési problémákat.

Cél angol

The participants of the postgraduate specialist training familiarize themselves with the various stages of life pedagogical issues, as well as the family and the institutional education options, and its role in child / student socialization process. Pay particular attention to learn the special needs of children and students and to develop them. To develop the professional sensitivity of the participants. They should be able to provide assistance to children and families in problematic parenting and in life management situations. They should be able to recognise the behavior problems resulting from family dysfunctions.

Tartalom

A család történeti kontextusban, a gyermekkép változásai a különböző társadalmi korokban és napjainkban. A család nevelési, szocializációs funkciói. A családtagok gyermekek életében, fejlődésében betöltött szerepe. A szülők neveléssel kapcsolatos nézeteit befolyásoló tényezők, nevelési stílusa. Az óvoda és iskola nevelési funkciói, módszerei (követelés, megerősítés, jutalmazás, büntetés), tevékenységi formái, a nevelőmunka sajátosságai. A szociális tanulás. A társas kapcsolatok szerepe a gyermek fejlődésében, fejlesztésében. A játék szerepe, fejlesztő hatásai. A korai fejlesztés jelentősége. Hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű gyerekek az óvodában, iskolában. Pedagógiai helyzetek kezelése, megoldási módjai, esetelemzések, esettanulmányok.

Tartalom angol

The history of family, Changes of the child's picture in various social ages and today. The functions of family-raising and socializing . The role of family members in life and in development of children. Factors influencing the views of parenting style. The functions, methods of child-care in nursery and on school (receivables, reinforcement, reward, punishment), and characteristics of the educational work. The social learning. The role of the social relationships in the child development. The role of the game in development, developer effects. Significance of early development. Disadvantaged children and children with special needs in kindergarten and in school. Treatment of pedagogical situations, case analyzes and case studies.

Számonkérés

vizsga (kollokvium)

Számonkérés angol

examination (terminal examinations)

Irodalom

Hegedűs J. (szerk.) (2006): Család, gyermek, társadalom. A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. 5. kötet. Bölcsész Konzorcium, Budapest. http://mek.niif.hu/05400/05461/05461.pdf Németh A. (2004): Az európai család változásai. In: Pukánszky B.–Németh A.: A pedagógia problématörténete. Gondolat Kiadó, Budapest, 241-259. Németh E. (2004): Hogyan jutalmazzunk? A jutalom alkalmazásának előnyei és hátrányai a pedagógiában. In:Mészáros A. (szerk.) (2004): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 57-69. Ranschburg J. (2004): Gepárd–kölykök. Urbis Kiadó, Budapest, 125-137.

Irodalom angol

Hegedűs J. (szerk.) (2006): Család, gyermek, társadalom. A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. 5. kötet. Bölcsész Konzorcium, Budapest. http://mek.niif.hu/05400/05461/05461.pdf Németh A. (2004): Az európai család változásai. In: Pukánszky B.–Németh A.: A pedagógia problématörténete. Gondolat Kiadó, Budapest, 241-259. Németh E. (2004): Hogyan jutalmazzunk? A jutalom alkalmazásának előnyei és hátrányai a pedagógiában. In:Mészáros A. (szerk.) (2004): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 57-69. Ranschburg J. (2004): Gepárd–kölykök. Urbis Kiadó, Budapest, 125-137.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Márton Sára Katalin