Tantárgy kódja
EE1202L
Tantárgy neve
Pedagógiai etika
Kredit
4
Félévi követelmény
Vizsga
Féléves órszám
15 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
4
Cél angol
The goal of the course is to develop of the theoretical and practical skills of the experts of the public education within the frame of the changing system of the moral communication, under conditions of the globalisation, and the new conditions of the mass media. The course offers a description of a few of the theoretical topics of the ethics of education (nature and moral, reason and utility, pluralism as an educational paradox). It discusses several practical problems of the ethics of pedagogy (pedagogue as a teacher of morals, personality of the pedagogue, freedom and “intervention.”) The last topics are the questions of the ethical codices of the humanities and the pedagogues.
Tartalom angol
The course offers a description of the fundamental concepts of the ethics of pedagogy, and professional education. It discusses the ethical approaches, ethical and educational theories of the modernity with their relationship with the ethics of pedagogy, and the ethical consequences of the modern pluralism in the education. It offers a description of the broken classical relationship of the education and ethics by Oelkers’ interpretation with its consequences for the educational paradox of pluralism, the question of the post-moral subjectivity, and the theoretical and practical questions of the complex process of education.
Számonkérés
kollokvium, félévközi zárthelyi dolgozatok
Számonkérés angol
examination, mid-term tests
Irodalom
J. Oelkers: Nevelésetika. Problémák, paradoxonok és perspektívák. Bp. 1998.; Zrinszky L.: A pedagógus etika elméleti és gyakorlati kérdései. 1995.
Hoffmann Rózsa (szerk.): Pedagógus etika – kódex és kommentár. Bp. 19972.; Rorty, R.: Etika egyetemes kötelességek nélkül. In: Megismerés helyett remény. Jelenkor, 1999.; Bruch, E. A.: Multikulturális nevelés – egy válasz. In: Magyar Pedagógia, 95. (1995.) 1-2. sz. 19-26.o.; Nagy Mária: Tanári szakma és professzionalizálódás. Bp. 1994.
Irodalom angol
J. Oelkers: Nevelésetika. Problémák, paradoxonok és perspektívák. Bp. 1998.; Zrinszky L.: A pedagógus etika elméleti és gyakorlati kérdései. 1995.
Hoffmann Rózsa (szerk.): Pedagógus etika – kódex és kommentár. Bp. 19972.; Rorty, R.: Etika egyetemes kötelességek nélkül. In: Megismerés helyett remény. Jelenkor, 1999.; Bruch, E. A.: Multikulturális nevelés – egy válasz. In: Magyar Pedagógia, 95. (1995.) 1-2. sz. 19-26.o.; Nagy Mária: Tanári szakma és professzionalizálódás. Bp. 1994.
Tantárgyfelelős intézet kódja
TFI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Jakab András