Főoldal > 2016/2017. tanév > Az erkölcstan tanítási módszertana

Tantárgy kódja

EE1201L

Tantárgy neve

Az erkölcstan tanítási módszertana

Kredit

4

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 15
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4

Cél angol

The goal of the course is to discuss the problems of philosophy and ethics within the frame of the logics and notions of the thinking of children.

Tartalom angol

The course methodologically based on Professor Lipman’s Philosophy for Children program, introduces more than 20 years ago, used in 35 countries in the philosophical dialogues with children. The root of Lipman’s program is the Socratic dialogical praxis. Classroom as a “questioning community” develops the pupil’s skills of argumentation and judgement, helps in the understanding and toleration of each other. The second part of the course discusses the questions of the methodology of Moral Studies; it helps in choice and usage of the pedagogical, didactic methods and tools in the school education, including the concrete planning of lessons.

Számonkérés

gyakorlati jegy, házi dolgozat készítése, kiselőadás tartása

Számonkérés angol

term grade, home assignment, presentation within the lesson

Irodalom

Szirtes László: Gyermekfilozófia, filozófia kisiskolásoknak, Korna, Bp. 1998. Antoine De Saint-Exupery: A kis herceg, Bp. Móra, 1993. N. Sz. Júlia: Hogyan tanítsunk ésszerűségre és demokráciára: a „Gyermekfilozófia” stratégiája. Gyermekfilozófiai Szgy. I-IV. kötet

Irodalom angol

Szirtes László: Gyermekfilozófia, filozófia kisiskolásoknak, Korna, Bp. 1998. Antoine De Saint-Exupery: A kis herceg, Bp. Móra, 1993. N. Sz. Júlia: Hogyan tanítsunk ésszerűségre és demokráciára: a „Gyermekfilozófia” stratégiája. Gyermekfilozófiai Szgy. I-IV. kötet

Tantárgyfelelős intézet kódja

TFI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Jakab András