Tantárgy kódja
CK1207L
Tantárgy neve
Kutatásmódszertan
Kredit
4
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 15
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
2
Cél
A tantárgy oktatásának célja, hogy az alapozó képzésben megszerzett kutatásmódszertani ismereteket részletező módon kiegészítse. Továbbá ismerkedjenek meg a hallgatók olyan korszerű kutatási módszerekkel, melyek a csecsemőkkel és kisgyermekekkel való munkában hasznos. A hallgató gyakorlatvezető tanárként legyen képes a hallgatói szakdolgozatokkal, kutatásokkal kapcsolatos kérdéseket megválaszolni, eligazítást nyújtani.
Cél angol
The goal of the course is to expand the research methodology skills acquired during the bachelors programme. Furthermore the students should get acquainted with modern research methodology methods which are particularly useful when working with infants and small children. The student should be able to provide guidance and answer questions related to theses and researches as a teacher.
Tartalom
A kutatás folyamatának, alapstratégiáinak megismerése: kvalitatív és kvantitatív kutatási módszerek jellemzői, kivitelezésük; előnyök, hátrányok. A témaválasztás folyamata, kutatási kérdések megfogalmazása, hipotézisalkotás. A kutatások témájának megfelelő kutatási stratégia és módszer megválasztása. A csecsemő- és gyermekvizsgálatok sajátos módszertani eljárásai és követelményei. A megfigyelés módszerének stratégiái (beavatkozó és be nem avatkozó megfigyelési technikák. Kérdőívek használata a csecsemőt- és kisgyermeket nevelők körében. Szülő- csecsemő, szülő-kisgyermek, gyermek-gondozó interakciók elemzése, értelmezése. A kutatás etikai vonatkozásai.
Tartalom angol
Understand the process and fundamental strategies of research: the features of qualitative and quantitative research methods, their implementation, benefits and disadvantages. Choosing a topic, formulating research questions and hypothesis creation. Choosing a research strategy and method which is relevant to the research topic. The specific methodological procedures and requirements of infant and children related research. The strategies of observation (interfering and non-interfering observation strategies). Using surveys among parents rearing an infant or small children. The analysis and interpretation of parent-infant, parent-child, child-caregiver interactions. The ethical aspects of research.
Számonkérés
Gyakorlati jegy
Számonkérés angol
Term grade
Irodalom
Szokolszky Á. (2004): Kutatómunka a pszichológiában. Osiris, Budapest
Babbie E. (1996): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest
Szivák J. (2002). A pedagógusok gondolkodásának kutatási módszerei. Kutatás-módszertani kiskönyvtár. Budapest: Műszaki Könyvkiadó
Falus I. (2004). Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest
Rozgonyi T., Schmercz I. (2010): Társadalomtudományi kutatások. Élmény’94 Bt, Nyíregyháza
Irodalom angol
Szokolszky Á. (2004): Kutatómunka a pszichológiában. Osiris, Budapest
Babbie E. (1996): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest
Szivák J. (2002). A pedagógusok gondolkodásának kutatási módszerei. Kutatás-módszertani kiskönyvtár. Budapest: Műszaki Könyvkiadó
Falus I. (2004). Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest
Rozgonyi T., Schmercz I. (2010): Társadalomtudományi kutatások. Élmény’94 Bt, Nyíregyháza
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Almássy Zsuzsanna