Főoldal > 2016/2017. tanév > Kommunikáció és konfliktuskezelő tréning

Tantárgy kódja

CK1111L

Tantárgy neve

Kommunikáció és konfliktuskezelő tréning

Kredit

5

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 18
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A tantárgy elsajátításának célja olyan kommunikációs és konfliktuselemzési, kezelési fogalmak és koncepcionális keretek megismerése, melyek segítik a leendő gyakorlatvezetőket a személyes viszonyokból következő kommunikációs és konfliktushelyzetek kezelésében. A hallgatók megismerik és tudatosítják saját kommunikációs stílusukat és azokat a kommunikációs helyzeteket, melyek szakmájukban kiemelkedő helyet foglalnak el. Cél a saját konfliktusmegoldó stratégia feltárása, annak jobb megismerése - előnyeinek és hátrányainak megfogalmazása - a problémamegoldó folyamat során. Emellett a tréning az egyéni és csoportos készségek fejlesztését is szolgálja, az önismeret erősítésével, az együttműködő problémamegoldás, tervezés és konszenzusépítés hatékonyságát javító módszerek és technikák elsajátításával. A hallgatók ezen technikák birtokában a mind a gyakorlatvezetői munka, mind a hétköznapi élet során felmerülő problémás helyzeteket hatékonyabban és eredményesebben tudják kezelni.

Cél angol

The aim of the course to learn the main concepts in the field of communication and conflict solving management which can help the instructor of early childhood educators to handle conflict situations. The students should explore and understand their own conflict solving strategies and detect advantages and disadvantages of their problem solving strategies. The students should get acquantied with those communication situations which occupy a prominent place in their area of expertise. The training develop individual and social skills as well and encourage the development of self- knowledge. Students learn the technique of collective problem-solving strategies. Using these techniques instructors can manage conflicts more efficiently and effectively both in their everyday and professional life.

Tartalom

A csoport kialakítása, ismerkedés, elvárások, a keretek, csoportszabályok tisztázása. A kommunikáció fogalmának értelmezése, fontossága a csoporttagok életében. A konfliktusok hátterének feltárása, a konfliktusok típusai; a pozicionális és érdekalapú konfliktus közti különbség; az érdekeken illetve szükségleteken alapuló konfliktusok. Az érdek és szükséglet fogalmának meghatározása. A szükségletpiramis áttekintése. A konfliktusok jéghegymodellje. A szubjektivizmus, mint az érdekek felszínre hozatalát gátló tényező. Kommunikációs technikák az együttműködés és megértés érdekében. A semleges megfogalmazás jelentősége a konfliktusok kezelése során. .A lehetséges konfliktushelyzetek békés párbeszéddé alakítása, szakítás a dühbe, agresszióba és depresszióba torkolló gondolkodásmóddal. Olyan kifejezésmódok megismerése, amely segítenek elkerülni az ellenségeskedést. Az empátia gyógyító erejét felhasználva együttérzéssel kommunikálni. A közvetítés szerepe a konfliktusmegoldásban.

Tartalom angol

Form the group and start the group work. Submit the course and inform the candidates. Define the rules of the group. Explain the definition of communication and its importance in the life of the participants of the course. Detect the backgrounds of conflict situations, types of conflicts. Differences between positional and value based conflicts. Conflicts which are based on interests and needs. The definition of interest and needs. The overview of the hierarchy of needs. The iceberg model of conflict dynamics. The importance of neutral communication in the conflict management process. Converting potential conflict situations to peaceful conversations. Using expressions which can help to avoid hostility. Using empathy to communicate warmth. The role of mediation in conflict management.

Számonkérés

Gyakorlati jegy

Számonkérés angol

Term grade

Irodalom

Bagdy Emőke - Telkes József (2000): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Tankönyvkiadó, Budapest. K, Gary (2004): 103 játékos tréninggyakorlat. Z-press, Miskolc. M, B. Rosenberg (2001): Aszavak ablakok vagy falak - Erőszakmentes kommunikáció. Agykontroll KFT., Budapest. Rudas János (1990): Delfi örökösei. Gondolat Könyvkiadó, Budapest. Rudas János (2011): Javne örökösei – Fejlesztő tréningcsoportok – elvek, módszerek, gyakorlatcsomagok. Oriold és Társai Kft. T, Scmidt (2010): Konfliktuskezelési tréninggyakorlatok. Z-press, Miskolc

Irodalom angol

Bagdy Emőke - Telkes József (2000): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Tankönyvkiadó, Budapest. K, Gary (2004): 103 játékos tréninggyakorlat. Z-press, Miskolc. M, B. Rosenberg (2001): Aszavak ablakok vagy falak - Erőszakmentes kommunikáció. Agykontroll KFT., Budapest. Rudas János (1990): Delfi örökösei. Gondolat Könyvkiadó, Budapest. Rudas János (2011): Javne örökösei – Fejlesztő tréningcsoportok – elvek, módszerek, gyakorlatcsomagok. Oriold és Társai Kft. T, Scmidt (2010): Konfliktuskezelési tréninggyakorlatok. Z-press, Miskolc

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Pauwlik Zsuzsa Orsika