Tantárgy kódja
KMB2674
Tantárgy neve
Tömegkommunikáció szociológiája
Tantárgy angol neve
Sociology of Mass Communication
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
1 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
6
Cél
A tömegkommunikáció szociológiája kurzus a társadalom kommunikációs rendszerét vizsgálja, különös tekintettel az információáramlás intézményeire, működési sajátosságaira, hatásmechanizmusaira. Cél, hogy a hallgatók ismerjék meg a társadalmi kommunikációs folyamatok belső mechanizmusait, így a nyilvános közbeszéd szabályozásával kapcsolatosan felmerülő dilemmákat, a közvélemény kialakulásának és polarizálódásának törvényszerűségeit, a média valóságkonstruáló szerepét és szocializációs hatásait, a médiamunkások, kommunikátorok szociológiai jellemzőit.
Cél angol
This course is designed to give students a broad introduction to the field of mass communication. During the course: Explore the historical development and current structure of the mass media. Examine the processes of creating, distributing, and exhibiting mass media content for diverse audiences. Discuss the legal and ethical issues facing media outlets. Think critically about the changing role of the mass media in our society.
Tartalom
A társadalom kommunikációs rendszere. Információszükséglet és a szervezett hírtovábbítás. Információs hiányjelenségek és társadalmi hatásuk. A társadalmi nyilvánosság és korlátai. A közvélemény kommunikációs szerkezete. A látens közvélemény szociológiai problémái. Hatásvizsgálatok – a tömegkommunikáció kutatásának módszerei. A tömegkommunikáció társadalmi hatása a vélemények alakulására. A tömegkommunikáció személyiségformáló hatásai. Kommunikációs rétegződés és a kommunikátorok rétegződése.
Tartalom angol
Role of media in society, History of different forms of media, small newspapers, development of radio and TV, Committees in broadcasting Techniques, News agencies, printing technology and production methods, Syndicates, specialized areas of journalism. Impact of media on audience, media effects, limitations, Mass campaigns, different form of media. Communication and theories of social change, Role of media in social change, development communication. Mass Communication Research, techniques, process and tools. Advertising and public relation
Számonkérés
kollokvium – szóbeli vizsga
Számonkérés angol
Examination Assessment: oral examination
Irodalom
Angelusz Róbert: Kommunikáló társadalom. Ferenczy Kiadó, Budapest, 1995. Vitál Attila (szerk.): Tömegkommunikáció. Möbius Print, Nyíregyháza, 2002.
Irodalom angol
Angelusz Róbert: Kommunikáló társadalom. Ferenczy Kiadó, Budapest, 1995. Vitál Attila (szerk.): Tömegkommunikáció. Möbius Print, Nyíregyháza, 2002.
Tantárgyfelelős intézet kódja
TKI
Tantárgyfelelős oktató
Barabásné dr. Kárpáti Dóra