Főoldal > 2016/2017. tanév > Romák megjelenése a médiában

Tantárgy kódja

KMB2010

Tantárgy neve

Romák megjelenése a médiában

Tantárgy angol neve

Appearance of Gypsies in the media

Kredit

4

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

Az ország keleti régiójában az átlagtól magasabb a roma népesség száma. Kutatások adatai azt igazolják, hogy ebben a régióban magas a roma népességgel szemben kialakult előítéletes gondolkodásúak aránya is. A tárgy azt a célt tűzi ki, hogy vizsgálja, milyen képet alakít ki és közvetít az elektronikus és írott média a romákról. Megoldást keres arra a problémára, hogy mit tehet a média az előítéletek csökkentésében, a romákról kialakult negatív sztereotípia megváltoztatásában.

Cél angol

The Eastern part of the country has the largest Roma population in terms of number. Surveys show that this population is clearly affected by racism in this region. The objective of the lesson is to discover and analyze the image that media reflects about this community. The lesson is trying to define the role of media in decreasing the impact of racism and contributing to the creation of a positive image of Roma population.

Tartalom

Magyarországi kisebbségek. Cigány/roma kisebbségek. Többségi média, kisebbségi média. A médiaszakemberek szerepe és felelőssége a romák médiabeli megjelenítésében. Interetnikus konfliktusok és a média. Előítéletek a romákkal szemben. Cigánykép a sajtóban. Televíziós hírműsorok romaképe. Romák a televíziók szórakoztató műsoraiban. Romák és az elektronikus média. Romák, reklám és a média. Romák a kortárs filmművészetben dokumentum és játékfilmek. Kisebbségi médiumok. Folyóiratok, Rádió C, internetes honlapok. A kurzus végén a hallgatók tartalomelemzéssel saját kutatást végeznek el, melynek célja azt vizsgálni, hogy a regionális médiumok milyen képet alakítanak ki az itt élő romákról.

Tartalom angol

Minorities in Hungary. Gipsy/Roma minorities. Majority media, minority media. Role and responsibility of media professionals in the presence of Roma population in media. Interethnic conflicts and media. Racism againts Gypsies. Image of Roma population in printed press. Roma population in the television news. Roma people in TV shows. Roma people and digital media. Roam people, advertising and media. Roma people in contemporary cinema: documentaries and films. Minority media. Newspapers, Radi C, online magazines. At the end of the lesson students make their own surveys in order to analyze the local media's role in the Roma population's image.

Számonkérés

Kollokvium, egy zh, egy beadandó feladat

Számonkérés angol

examination, mid-term test, home assignment

Irodalom

Bajomi-Lázár Péter(2006) Manipulál-e a média, Médiakutató.Bernáth Gábor-Messing Vera(1998):"Vágóképként csak némában". Romák a magyarországi médiában. Budapest, Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal. Zöld Könyv. A romák médiaábrázolása. Szociális és Munkaügyi Minisztérium. Romaweb.hu,Kisebbségek kisebbsége(2005)szerk. Neményi Mária-Szalai Júlia, Új Mandátum Kiadó, Budapest. Jostein Gripsrud(2007) Médiakultúra, médiatársadalom. Új Mandátum Kiadó, Budapest.

Irodalom angol

Bajomi-Lázár Péter(2006) Manipulál-e a média, Médiakutató.Bernáth Gábor-Messing Vera(1998):"Vágóképként csak némában". Romák a magyarországi médiában. Budapest, Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal. Zöld Könyv. A romák médiaábrázolása. Szociális és Munkaügyi Minisztérium. Romaweb.hu,Kisebbségek kisebbsége(2005)szerk. Neményi Mária-Szalai Júlia, Új Mandátum Kiadó, Budapest. Jostein Gripsrud(2007) Médiakultúra, médiatársadalom. Új Mandátum Kiadó, Budapest.

Tantárgyfelelős intézet kódja

TKI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Rozgonyi Ibolya