Tantárgy kódja
ADM2321
Tantárgy neve
Andragógiai kompetenciák fejlesztése
Tantárgy angol neve
Development of Andragogy Competences
Kredit
3
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
1 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
ADM2212
Ajánlott félév
3
Cél
A hallgatók ismerjék meg azokat a kompetenciákat, amelyek segítségével képesek alkalmazkodni a globális társadalom és gazdaság gyors változásaihoz. Szerezzenek jártasságot abban, hogyan alakíthatók ki és formálhatók mindazok a kompetenciák, amelyek segítségével a személyes és szociális tényezők, az autonómia, felelősség, a folyamatos tanulás, a hatékony kommunikáció és szociabilitás elsajátíthatóvá válnak.
Cél angol
To form the students' attitude and formal their andragogical and pedagogical thinking.
Tartalom
Kompetencia meghatározások, kompetencia és kvalifikáció, a Nagy József féle kompetenciamodell. A tapasztalati tanulás, hazai és nemzetközi kompetenciamérések. A kompetencia szótárak és mérések elvei és alapmodelljei. A pedagógus-andragógus szerepek és kompetenciák, azonosságok és eltérések.
A felnőttkorban szükséges kompetenciák, készségek jelentésének változásai, korszerű munkavállalói tulajdonságok és azok fejlesztési lehetőségei. Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák európai referenciakerete. A kulcskompetenciák területei és fejlesztésének módszerei.
Tartalom angol
Theoretical definitions, competence and qualifying. Nagy József's competency modell, experiental learning, hungarian and international competence assesment, knowledge, attitude, skill, competence. Competence assessment methods, process, assessment guidance, Key competence, LLL competence, list of pedagogical and andragogical competence.
Számonkérés
gyakorlati jegy, zh-k megíratása
Számonkérés angol
term grade, mid term tests
Irodalom
Bajusz Klára(2008): A felnőttkorban szükséges kulcskompetenciák. In. Benede András-Koltai Dénes-Szekeres Tamás-Vass László:Andragógiai ismeretek III.NSZFI, Budapest. Czobor Zsuzsa (1998): Kompetenciaszótár. A kompetenciák rendezett leírás. CEU Budapest. Csapó Benő (2003): Tudás és kompetenciák. In. A tanulás fejlesztése. OKI, Budapest. Kleisz Teréz-Reisz Teréz-Kocsis Mihály: Szöveggyűjtemny a kulcskompetenciák, a tanulás és motiváció kérdésköréhez.In. Benede András-Koltai Dénes-Szekeres Tamás-Vass László:Andragógiai ismeretek III.NSZFI, Budapest. Kraiciné Szokoly Mária (2006): Pedagógus-andragógus szerepek és kompetenciák az ezredfordulón. ELTE, Budapest
Irodalom angol
Bajusz Klára(2008): A felnőttkorban szükséges kulcskompetenciák. In. Benede András-Koltai Dénes-Szekeres Tamás-Vass László:Andragógiai ismeretek III.NSZFI, Budapest. Czobor Zsuzsa (1998): Kompetenciaszótár. A kompetenciák rendezett leírás. CEU Budapest. Csapó Benő (2003): Tudás és kompetenciák. In. A tanulás fejlesztése. OKI, Budapest. Kleisz Teréz-Reisz Teréz-Kocsis Mihály: Szöveggyűjtemny a kulcskompetenciák, a tanulás és motiváció kérdésköréhez.In. Benede András-Koltai Dénes-Szekeres Tamás-Vass László:Andragógiai ismeretek III.NSZFI, Budapest. Kraiciné Szokoly Mária (2006): Pedagógus-andragógus szerepek és kompetenciák az ezredfordulón. ELTE, Budapest
Tantárgyfelelős intézet kódja
TKI
Tantárgyfelelős oktató
Barabásné dr. Kárpáti Dóra