Tantárgy kódja
ADM2318
Tantárgy neve
A kisebbségek andragógiája
Tantárgy angol neve
Andragogy of Minorities
Kredit
4
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
Megismertesse a hallgatókkal a hátrányos helyzetű kisebbségi csoportok, az oktatás és a munkaerőpiac világától távol állók felnőttoktatás nyújtotta integrációs lehetőségeit. A hazai és a nemzetközi kutatások eredményeinek elemzésével és ezek felhasználásával új, e témában lefolytatandó önálló kutatások megtervezése.
Cél angol
To form the students' attitude and formal thinking about disadvantage. The subject makes an important rewiew to the understanding of disadvantege.
Tartalom
Az etnikai identitás elemeinek – a születés, család, szülők iskolai végzettsége, gyermekkor és neveltetés, az iskola, továbbtanulás, munka, házasság, szokások, kultúra, sérelmek – szerepe az egyén oktatással kapcsolatos beállítódásában.
A kisebbségi csoportok aktuális közoktatási problémái, az integráció és szegregáció magyarországi tapasztalatai és eredményei. Hazai felnőttoktatási kutatások és példák, a „foglalkoztatásba ágyazott képzés” tapasztalatai és nehézségei. Az oktatás nyújtotta kitörési esélyek a felnőttoktatásban, szakképzésben, felsőoktatásban.
Tartalom angol
Refers to belonging to an ethnic goup, the part of one's thinking, perceptions, feeling, behavior. Ethnic awareness, self-identication, attitudes, culture/social identity, reference group identity. Identity stutuses: Identity awareness/comprarison, tolerance, acceptance, pride, synthesis. Theory on identity formation. Stage of develpoment. The schools problems for ethnics group. Integration and segregation in Hungary. The best practices in Hungary. Identity Formation during Adolescene. Positive and negatíve autcome.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
Fónai Mihály-Pénzes Mariann-Vitál Attila (2006): Etnikai szegénység, etnikai egészségi állpot. Krúdy. Nyíregyháza. Forray R. Katalin - Hegedűs T. András(2003): Cigányok, iskola, oktatáspolitika. Új Mandátum, Budapest. Kerülő Judit-Kiss Judit-Mayer József (2007): Kulcshelyzetek. Nyíregyházi Főiskola, Nyíregyháza Krémó Anita (2008): Oktatás és képzés 2010. Oktatási és Kulturális Minisztérium, Budapest. Mayer József (2005): Munka és tanulás. Országos Közoktatási Intézet, Budapest.
Irodalom angol
Fónai Mihály-Pénzes Mariann-Vitál Attila (2006): Etnikai szegénység, etnikai egészségi állpot. Krúdy. Nyíregyháza. Forray R. Katalin - Hegedűs T. András(2003): Cigányok, iskola, oktatáspolitika. Új Mandátum, Budapest. Kerülő Judit-Kiss Judit-Mayer József (2007): Kulcshelyzetek. Nyíregyházi Főiskola, Nyíregyháza Krémó Anita (2008): Oktatás és képzés 2010. Oktatási és Kulturális Minisztérium, Budapest. Mayer József (2005): Munka és tanulás. Országos Közoktatási Intézet, Budapest.
Tantárgyfelelős intézet kódja
TKI
Tantárgyfelelős oktató
Tóthné dr. Kerülő Judit