Tantárgy kódja
ADM2317
Tantárgy neve
A hátrányos helyzetűek szociálandragógiája
Tantárgy angol neve
Social Andragogy of Disadvantaged
Kredit
4
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
Megismertetni a hallgatókkal a hátránnyal küzdők felnőttoktatásba való bevonásának lehetőségét, felnőttoktatási aktivitásának jellemzőit. A hazai és a nemzetközi kutatások eredményeinek elemzésével és ezek felhasználásával új, e témában lefolytatandó önálló kutatások megtervezése.
Cél angol
To form the students' attitude and formal thinking about disadvantage. The subject makes an important rewiew to the understanding of disadvantege.
Tartalom
A felnőttoktatás célcsoportjai és a hátrányok feloldása. A felnőttoktatás történeti és társadalompolitikai hangsúlyai. A felnőttoktatási világkonferenciák állásfoglalásai a főbb célcsoportok felnőttoktatásba való bevonása kérdésében.
Az alacsony iskolázottságúak, pályakezdő munkanélküliek, idősebb korú (45 év feletti) munkanélküliek, a gyermekeiket egyedül nevelő anyák, szociális konfliktusokkal rendelkező családok, hátrányos térségben vagy településen, depressziós övezetben élők, megváltozott munkaképességűek, etnikai, vallási, felekezeti kisebbségek, hátránnyal élők, elítéltek, migránsok esélyeinek növelése a felnőttoktatással. A felnőttoktatás, mint lehetőség a kitörésre. Új utak keresése és új módszerek alkalmazása a hátrányos helyzetű felnőttek tanulásának elősegítéséhez.
Hozzáférés és társadalmi befogadás az egész életen át tartó tanulás során.
Hazai és nemzetközi kutatások a hátrányos helyzetű csoportok felnőttoktatásba való bevonása területén.
Tartalom angol
Disadvantages in Adult Education. History of disadvantages' problem in Adult Education. Word conferences in Adult Education about disadvantages adult in the school. Educational disadvantages. Identification of groups with multiple disadvantages: medium to low skilled - unskilled workers, unemployed under 45, single mother, family with social problems, physical risk, migrants, ethnical minority groups. Developing the multiple disadvanteges adult. The most effektive ways to train and motivate this adults. Important to recognize and analyze the fundamentally different social contex
ts and motivational characteristics of low qualified employees. New developing methods in Adult Education.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
Benedek András (2008): Tanulás életen át Magyarországon. Tempus, Budapest. Halmos Csaba( 2005): A felnőttképzésben résztvevők elhelyezkedése, különös tekintettel a hátrányos rétegekre, régiókra. NFI, Budapest. Mayer József (2008): Adaptációs kézikönyv. Oktatáskutató és Fejlesztő Intéuet. Budapest. Mayer József( 2005).Munka és tanulás. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, Mayer József-Singer Péter (2004): A tanuló felnőtt - a felnőtt tanuló. OKI. Budapest
Irodalom angol
Benedek András (2008): Tanulás életen át Magyarországon. Tempus, Budapest. Halmos Csaba( 2005): A felnőttképzésben résztvevők elhelyezkedése, különös tekintettel a hátrányos rétegekre, régiókra. NFI, Budapest. Mayer József (2008): Adaptációs kézikönyv. Oktatáskutató és Fejlesztő Intéuet. Budapest. Mayer József( 2005).Munka és tanulás. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, Mayer József-Singer Péter (2004): A tanuló felnőtt - a felnőtt tanuló. OKI. Budapest
Tantárgyfelelős intézet kódja
TKI
Tantárgyfelelős oktató
Tóthné dr. Kerülő Judit