Tantárgy kódja
ADM2316
Tantárgy neve
Az időskorúak szociálandragógiája
Tantárgy angol neve
Social Andragogy of Old-age
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
1 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
A hallgató képessé váljon az idősekkel végzett professzionális segítő és új ismereteket adó munka összetett, komplex szakmai tevékenységének szervezésére és kivitelezésére. A tantárgy elsajátításával megismerje, értelmezze az időskori folyamatokat, kezelni tudja a felmerülő problémákat, ismerje a szociális ellátás különböző szintjeit, az andragógia lehetőségeit a gerontológiában, s a szakemberek együttműködési módjait. A képzés során összefoglaljuk és szintetizáljuk a témához kapcsolódó addigi előzetes ismereteket, tapasztalatokat. A holisztikus szemléletnek megfelelően áttekintjük az életkori csoportok sajátos szükségleteit, az andragógus lehetséges feladatait a szükségletekre és kihívásokra válaszoló ellátás megvalósításában, s a sikeres öregedés mentális-és pszichoszociális feltételeinek megteremtésében. Választ kapunk arra a kérdésre is, hogy lehet-e, kell-e időskorban tanulni.
Cél angol
Elderly social andragogy - Learn, understand, the aging process
- Handle the problems arising
- Recognize the social benefits of different levels of opportunities for andragógia of gerontology, professionals and collaborative ways.
Tartalom
A humán gerontológia három fő területének megismertetése (szociális, kísérleti, orvosi gerontológia, azaz geriátria), majd az idősek változó helyét és szerepét mutatjuk be a róluk alkotott társadalmi kép, demográfiai trendek változásának hatása. Az élettani és kóros öregedés folyamata, az öregedéssel járó bio-pszicho-szociális és a személyiségben bekövetkező változások. Bemutatjuk az öregedés jellemző különbségeit Európában, megfogalmazzuk a kor diktálta kihívásokat.
Miért fontos az időskorban való tanulás? Változások időskorban, immnuitás, rigiditás, el nem kötelezettség. Az életkor okozta képességjavulások és romlások. A tanulási képességek változása, életkor és az érzékelési funkciók. Az időskori tanulás motivációja, a motivációt növelő és csökkentő tényezők. Képzési problémák, félelem az életkorból adódó tanulási nehézségektől, a tanulási rutin hiánya, egészségügyi, anyagi és családi gondok. Az időskorúak oktatásával foglalkozó felnőttképzési intézmények, non-profit szervezetek tapasztalatainak elemzése.
Tartalom angol
Awareness of human gerontology three main areas, and the changing place and role of the elderly presented a picture of them formed society, the impact of changes in demographic trends. Description: a short history of the development of social welfare, ethical rules of the nursing care of the purpose of the nursing care of the task, the importance of older people social status, physiological and pathological aging, bio-psycho-social and to changes in personality changes associated with aging, the complex care elements and principles of differentiated and individualized (personalized) services according to the needs of the elderly social care institutions of the system, protect the interests of the elderly, recipients' rights and opportunities in the prevention of dementia. We present the characteristics of aging differences between Europe and articulate when dictated by the challenges.
Számonkérés
Megbeszélés frontálisan, egyéni értékelés, csoportos megbeszélés
Számonkérés angol
Discussion frontally, individual assessments, group discussion
Irodalom
Kötelező Irodalom:
Sáhó Erzsébet: Szociális Gondozás (Szociális Munka Alapítvány, 1993. Bp.)
Villányi Piroska: Szociális Gerontológia (Szociális Munka Alapítvány 1994.
Walker: „Öregedés Európában- kihívások és következmények” Esély, 1996/6. 50-53.
Czibulka Zoltán- Lakatos Miklós: Az időskorúak életkörülményei és egészségi állapota. Statisztikai Szemle, 1996/2
Ajánlott Irodalom:
Simone De Beauvior: Az öregség (Európai Könyvkiadó, 1972)
Aranyosi Andrásné: Tevékenység, szép öregség (Medicina 1986)
Edward T. Hall: Rejtett Dimenziók (Gondolat Kiadó 1987)
Elisabeth Kübler –Ross: A halál és a hozzá vezető út (Gondolat 1988)
Irodalom angol
Kötelező Irodalom:
Sáhó Erzsébet: Szociális Gondozás (Szociális Munka Alapítvány, 1993. Bp.)
Villányi Piroska: Szociális Gerontológia (Szociális Munka Alapítvány 1994.
Walker: „Öregedés Európában- kihívások és következmények” Esély, 1996/6. 50-53.
Czibulka Zoltán- Lakatos Miklós: Az időskorúak életkörülményei és egészségi állapota. Statisztikai Szemle, 1996/2
Ajánlott Irodalom:
Simone De Beauvior: Az öregség (Európai Könyvkiadó, 1972)
Aranyosi Andrásné: Tevékenység, szép öregség (Medicina 1986)
Edward T. Hall: Rejtett Dimenziók (Gondolat Kiadó 1987)
Elisabeth Kübler –Ross: A halál és a hozzá vezető út (Gondolat 1988)
Tantárgyfelelős intézet kódja
TKI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Nagy Edit