Tantárgy kódja
ADM2215
Tantárgy neve
A minőségkultúra és fejlesztő értékelés a felnőttképzésen
Tantárgy angol neve
Quality Culture and Developing Evaluation in the Adult Education
Kredit
5
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
2 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
2
Cél
A hallgatók ismerjék meg a minőségfejlesztés elveit, eszközeit, gyakorlatát, főbb irányait. A gyakorlatorientált gondolkodás, a minőségtudatos magatartás kialakításával legyenek képesek a felnőttképzési programok minőségügyi feladatainak ellátására, reflektív módon elemezni és értékelni az adott folyamatokat, lehetséges perspektíva nyitásával elősegíteni azok továbbfejlesztését. A szerzett tapasztalatok alapján a megőrzendő elemek, jó gyakorlatok beépítésének lehetőségével modernizálják a felnőttképzéssel foglalkozó intézményekben folyó minőségfejlesztést.
Cél angol
Students will learn about the principles of quality development, tools and practices, main directions. The
practice-oriented way of thinking, the development of quality-conscious behavior should be accomplished by the students to
perform quality assurance tasks of adult education programs, in a reflective way to analyze and evaluate the
specific processes with perspective opening to promote their further development. Based on the experience of the retained elements and incorporating good practices to modernize the
adult education institutions' quality improvement.
Tartalom
Fogalomértelmezések: minőség, hatásfok (efficiency), hatékonyság (effectiveness) és gazdaságosság (economy) a felnőttképzésben, szerepe a változó társadalmi-gazdasági mikro- és makro-környezetben. A minőségfejlesztés, ellenőrzés, mérés, értékelés szerepe a felnőttképzés folyamatában. A felnőttképzés minőségi értékelésének eszközei és módszerei. A résztvevői (felhasználói) elégedettség fogalma, mérésének módszerei. Tanulótérkép, kompetenciakártya szerepe a felnőttkori tanulásban és egyéni értékfejlesztésben.
Tartalom angol
Interpretations of concepts: quality, efficiency (efficiency), effectiveness (Effectiveness) and economy
(Economy) in adult education, the role of the changing socio-economic micro- and macro-environment. The
quality improvement, monitoring, measurement, evaluation of the role of adult education process. Adult education
tools and methods of quality assessment. The participant (user) satisfaction concept and measurement
methods. Learning map, competency card role of adult learning and personal value development.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Csath Magdolna (2004): Stratégiai tervezés és vezetés a 21. században. Nemzeti Tankönyvkiadó,
Budapest
Csath Magdolna (2005): Minőségstratégia. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
Döbert, Hans et al. (2002): Die Schulsysteme Europas. Schneider Verlag, Hohengehren
Franz, Julia: Die Regierung der Qualität: Qualitätsmanagement und Machtpraktiken in der
Erwachsenenbildung. Saarbrücken: VDM Verlag
Sevidiné Balassa Ildikó (2005): Tanulóközpontú fejlesztő értékelési módszerek. Felnőttképzés,
2005
Irodalom angol
Csath Magdolna (2004): Stratégiai tervezés és vezetés a 21. században. Nemzeti Tankönyvkiadó,
Budapest
Csath Magdolna (2005): Minőségstratégia. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
Döbert, Hans et al. (2002): Die Schulsysteme Europas. Schneider Verlag, Hohengehren
Franz, Julia: Die Regierung der Qualität: Qualitätsmanagement und Machtpraktiken in der
Erwachsenenbildung. Saarbrücken: VDM Verlag
Sevidiné Balassa Ildikó (2005): Tanulóközpontú fejlesztő értékelési módszerek. Felnőttképzés,
2005
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Márton Sára Katalin