Tantárgy kódja
ADM2214
Tantárgy neve
Kompetenciák mérése
Tantárgy angol neve
Measurement of Competences
Kredit
5
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
2 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
ADM1106
Ajánlott félév
2
Cél
A hallgatók ismerjék meg a tudás és a kompetenciák diagnosztikus mérésére alkalmas módszereket, a mérések alapján a hazai és nemzetközi helyzetet.
Cél angol
Students will learn about appropriate diagnostic measurement of knowledge and skills methods, based on measurements of the domestic and international situation.
Tartalom
A kompetenciák értelmezése a mérés szempontjából: az ismeretek, az ismeretek alkalmazásához szükséges készségek és képességek, valamint az attitűdök mérésének módszerei. Az APL (Accreditation of Prior Learning) az oktatási rendszeren kívül szerzett tudás elismerése. A tudásmérés eszközei: a képzettség és az értelmi szint, az intelligencia struktúrája és mérése. A kognitív és az affektív képességek mérése. A klasszikus és a modern tesztelmélet. Teljesítményértékelés, a tanulás értékelése. Kompetenciafejlesztés. Az APEL (Assessment of Prior Experiences and Learning) gyakorlati megvalósulása és az azt nehezítő tényezők.
A hazai és nemzetközi mérések (PISA, TIMSS) eredményeinek elemzése, az ezekre építhető felnőttképzés fontosabb dimenziói.
Tartalom angol
Interpretation of the measurement in terms of competencies: knowledge, skills and abilities, as well as methods of measuring the attitudes necessary for the application of knowledge. The APL (Accreditation of Prior Learning) recognition of the knowledge acquired outside the education system. The learning assessment tools for the education and intellectual level, intelligence structure and measurement. The measurement of cognitive and affective skills. Classical and modern test theory. Performance assessment and evaluation of learning. Competence Development. practical implementation and the complicating factors of APEL (Assessment of Prior Learning Experiences and). The analysis of national and international surveys (PISA, TIMSS) results, to be built on these important dimensions of adult education.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Chrappán Magdolna (2008): A kompetencia – magyarországi vonatkozások. Nyíregyházi Főiskola,
Nyíregyháza
Competencies for the knowledge economy. Education policy analysis. Education and skills.
(2001) OECD.CERI www.europa.eu.int
Horváth György (1993): Bevezetés a tesztelméletbe. Keraban Kiadó, Budapest
Kadocsa László - Varga Lajos (2007): Kompetenciaorientált moduláris szakmai tanár-képzés.
Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet, Budapest
Vágó Irén - Vass Vilmos (2006): Az oktatás tartalma. In. Halász Gábor – Lannert Judit
(szerk.)(2006): Jelentés a magyar közoktatásról. Országos Közoktatási Intézet, Budapest
Irodalom angol
Chrappán Magdolna (2008): A kompetencia – magyarországi vonatkozások. Nyíregyházi Főiskola,
Nyíregyháza
Competencies for the knowledge economy. Education policy analysis. Education and skills.
(2001) OECD.CERI www.europa.eu.int
Horváth György (1993): Bevezetés a tesztelméletbe. Keraban Kiadó, Budapest
Kadocsa László - Varga Lajos (2007): Kompetenciaorientált moduláris szakmai tanár-képzés.
Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet, Budapest
Vágó Irén - Vass Vilmos (2006): Az oktatás tartalma. In. Halász Gábor – Lannert Judit
(szerk.)(2006): Jelentés a magyar közoktatásról. Országos Közoktatási Intézet, Budapest
Tantárgyfelelős intézet kódja
MII
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Szerafinné dr. Szabolcsi Ágnes