Tantárgy kódja
CGF1005
Tantárgy neve
Összefüggő komplex szakmai gyakorlat
Tantárgy angol neve
Ongoing Complex Practice-profesional
Kredit
30
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 560
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
CGF1004
Ajánlott félév
4
Cél
A tantárgy célja, hogy a hallgatók a kisgyermeknevelő kompetenciájába tartozó gondozási-nevelési-szervezési feladatokat önállóan végezzék az Egyéni gyakorlat II. szakaszában átvett gyermekcsoportban (legfeljebb 4 gyermek).
Kompetenciák:
? A csecsemő- és kisgyermekkor jellemzőinek, a testi és pszichés események érési, fejlődési jellegzetességeinek és a fejlesztés lehetőségek elsajátítása.
? A korosztály igényeinek, szükségleteinek, és az azokra adandó, szakmailag megfelelő, az egészséges testi és szellemi fejlődést, az önállóság kialakulását befolyásoló válaszok, tényezők elsajátítása.
? Az adott korosztály nevelési, gondozási, ápolási, táplálási feladatainak és az egészséges fejlődéshez szükséges higiénés, életmódbeli, kulturális, kommunikációs szokások kialakításának módszertani lehetőségeinek elsajátítása.
? A szakma etikai szabályainak elsajátítása.
? Holisztikus szemléletük birtokában a rájuk bízott gyermekek fejlesztési, nevelési, gondozási (szükség esetén ápolási) feladatok ellátásának elsajátítása.
? Jó kapcsolat kialakítása és együttműködés a kisgyermekkel, illetve a gyermekeket nevelő családokkal.
? Az intézményi adminisztrációs és dokumentációs munka elvégzése.
? A csecsemő és kisgyermek gondozása-nevelése során a napközbeni ellátást segítő más szakemberekkel való együttműködés.
? Gyermekintézményben a gyermekek állapotának, szükségleteinek megfelelő körülmények és feladatok meghatározása, illetve a csecsemő- és kisgyermek korosztály nevelési, fejlesztési feladatainak ellátása.
? Az egyéni ellátást biztosító rugalmas, folyamatos napirend megszervezése, biztosítva a játék, az alvás, a szabad levegőn való mozgás és a rekreáció feltételeit.
? A csecsemők és kisgyermekek ellátásához kapcsolódó dokumentáció vezetése.
? Megfelelő szakmai identitás kialakítása, a személyes kompetenciák és kompetenciahatárok felismerése, tudatos kezelése, önreflexió képességével.
? Személyes felelősségvállalás.
? Alkalmazkodó képesség.
? Csoportmunkában való munkavégzés képessége.
? Szakmaközi együttműködési képesség.
A szakma etikai szabályainak betartása iránti elkötelezettség.
Cél angol
The aim of the course to make students to practise her professional competences independently in a daycare group which has at most four members and in which she spect the course called Individual training II.
Tartalom
Helyszín: bölcsőde.
A hallgató önállóan végzi: A gyermekek napirendjének, egészséges életmódjának biztosítását.
A gyermekek egyéni szükségleteihez, fejlettségéhez, állapotához igazodó gondozási folyamatokat, a technikák alkalmazását az érkeztetés, napközbeni ellátás, fürdőszobai gondozás, az étkeztetés, az altatás során. A gyermekek önállósodását segítő nevelői magatartás és a nevelési módszerek alkalmazását a gondozás és a játék helyzeteiben. A gondozási műveletekhez szükséges eszközök, játékeszközök és a játék tevékenységet segítő egyéb eszközök előkészítését. A csoportszoba díszítését a játékkészítést, a gyermekfelügyeletet a játéktevékenység, altatás, gondozás idején. Az információcserét, beszélgetést, egészségnevelési felvilágosító és nevelési tanácsadási tevékenységet a szülőkkel a kisgyermek napi hazaadása alkalmával. A kapcsolattartást, együttműködést a munkatársakkal. Az aktív részvételt a bölcsőde és a tereptanár szakmai programjaiban, a szülőkkel való egyéni és csoportos találkozások szervezésében, lebonyolításában.
Tartalom angol
The location of the training is one of the daycares which are considered to be training locations. The student work independently, provide daily routine of the children and pay attention to their healthy lifestyle. The students behave in a way which proveide an environment which can encourage the children’s indepencency. Students are able to use adequate educational methods durnig the processes of nursing and playing. Keep in connection and collaborate with the parents and the workmates as well. Students have to play an active role in the organizaton and implementation of parent-professional individual or group meetings and professional programs of the daycare.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Gyermekek napközbeni ellátása. Standard. 2007. www.szmi.hu.
A bölcsődei nevelés-gondozás országos alapprogramja. SzMI, 2008. Kézirat.
A családi napközi működésének követelményei. Módszertani útmutató. Szerk.:
Szombathelyiné dr. Nyitrai Á. – Vokony É. Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet
Gyermekjóléti és Gyermekvédelmi Főosztály. Bp., 2008.
A család és a bölcsőde kapcsolata. Módszertani levél. Kézirat. Magyar Bölcsődék Egyesülete,
Pedagógus – Pszichológus Tagozat anyaga. 2007.
Iránytű. A Dél-alföldi Regionális Bölcsőde módszertani Csoportja, a Tipegő Szegedi
Bölcsődei Alapítvány, a Magyar Bölcsődék Egyesülete szakmai kiadványa.
Irodalom angol
Gyermekek napközbeni ellátása. Standard. 2007. www.szmi.hu.
A bölcsődei nevelés-gondozás országos alapprogramja. SzMI, 2008. Kézirat.
A családi napközi működésének követelményei. Módszertani útmutató. Szerk.:
Szombathelyiné dr. Nyitrai Á. – Vokony É. Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet
Gyermekjóléti és Gyermekvédelmi Főosztály. Bp., 2008.
A család és a bölcsőde kapcsolata. Módszertani levél. Kézirat. Magyar Bölcsődék Egyesülete,
Pedagógus – Pszichológus Tagozat anyaga. 2007.
Iránytű. A Dél-alföldi Regionális Bölcsőde módszertani Csoportja, a Tipegő Szegedi
Bölcsődei Alapítvány, a Magyar Bölcsődék Egyesülete szakmai kiadványa.
Tantárgyfelelős intézet kódja
TAI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Koi Balázs