Tantárgy kódja
CGF1105
Tantárgy neve
Személyiségfejlődés és viselkedési zavarok
Tantárgy angol neve
Development of Presonality and Behavioural Disorders
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
2
Cél
Ismerjék meg a hallgatók az egészséges személyiségfejlődést akadályozó, károsító tényezőket; a csecsemőkorban és kisgyermekkorban kialakuló személyiségfejlődési zavarok típusait, azok kialakulását és okait, leíró szinten. Szerezzenek tájékozottságot a prevenció és a korrekció intézményes lehetőségeiben. ? A kisgyermekek és a 0-5 évesek fejlődésének pszichológiai sajátosságainak ismeret.
? Holisztikus szemléletük birtokában a rájuk bízott gyermekek fejlesztési, nevelési, gondozási (szükség esetén ápolási) feladatok ellátásának elsajátítása.
? A normál fejlődésmenet törvényszerűségeinek felismerésére, az esetleges eltérések családi kontextusban történő értelmezésére és adekvát fejlesztési, nevelési, tanácsadási módszerek meghatározása.
? Gyermekintézményben a gyermekek állapotának, szükségleteinek megfelelő körülmények és feladatok meghatározása, illetve a csecsemő- és kisgyermek korosztály nevelési, fejlesztési feladatainak ellátása.
? A család támogatása a gyermek nevelésében, tanácsadói feladatok ellátása a kisgyermekes szülők körében egyéni és csoportos tanácsadás, foglalkozásvezetés formájában
Cél angol
The aim of the course to acquire information on obstructive factors of personality development, highlighting the types and the causes of personality development disorders. Opportunities for prevention and intervention.
Tartalom
A személyiségfejlődési zavarok pszichológiai háttere, jelenségköre és genezise. Az egyéni sérülékenység kialakulása, biológiai és szociális-környezeti faktorai. A pszichés rendellenességek kialakulása és az életkori sajátosságok összefüggése. Életkori krízisek (Erikson) és azok pozitív illetve negatív kimenetele. Károsító társas-környezeti hatások a családban és bölcsödében, óvodában; nevelési hibák. Agresszív és regresszív típusú viselkedési zavarok. A biológiai alapfunkciók zavarai. Szorongásos rendellenességek; a teljesítményszorongás. A kognitív funkciók zavarai. A neurotikus struktúraképződés kezdetei.
Tartalom angol
Psyhological background of personality development disorders (characteristics and genesis). Biological and social-environmental factors of vulnerability. The development of psychological disorders in differnt ages. Positive and negative outcomes of Erikson's stages of psychosocial development (developmental crises). Destrimental effects of socio-environmental factors in day care and créche. Aggressive and regressive behavioral disorders. Anxiety disorders. Cognitive deficits in developmental disorders.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Bagdy Emőke: Családi szocializáció és személyiségzavarok. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 38-46, 2004. 101-119. p., ISBN 963 1938131
Murányi - Kovács Endréné - Kabainé Huszka Ildikó: A gyermekkori és a serdülőkori személyiségzavarok pszichológiája. Tankönyvkiadó, Bp., 1998. 167-189, 190-201. p. ISBN 963 181324 X
Ranschburg Jenő: Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2000. 29-63, 96-119, 124-153.p. ISBN 963 1910296
Vetro Ágnes (szerk.): Gyermek- és ifjúságpszichiátria. Medicina Könyvkiadó Rt., Bp., 2008. 93-277.p. ISBN 978 963 226 1584
Irodalom angol
Bagdy Emőke: Családi szocializáció és személyiségzavarok. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 38-46, 2004. 101-119. p., ISBN 963 1938131
Murányi - Kovács Endréné - Kabainé Huszka Ildikó: A gyermekkori és a serdülőkori személyiségzavarok pszichológiája. Tankönyvkiadó, Bp., 1998. 167-189, 190-201. p. ISBN 963 181324 X
Ranschburg Jenő: Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2000. 29-63, 96-119, 124-153.p. ISBN 963 1910296
Vetro Ágnes (szerk.): Gyermek- és ifjúságpszichiátria. Medicina Könyvkiadó Rt., Bp., 2008. 93-277.p. ISBN 978 963 226 1584
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Vassné dr. Figula Erika