Főoldal > 2016/2017. tanév > A neveléstudomány értelmezései

Tantárgy kódja

CGF1102

Tantárgy neve

A neveléstudomány értelmezései

Tantárgy angol neve

Pedagogy I

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A kurzus a tudományelmélet és a tudományfejlődés általános keretei közé helyezve tárgyalja a neveléstudomány kialakulásának és változásának folyamatát, a tudományok rendszerében elfoglalt helyét, sajátosságait. Vizsgálja a neveléstudományi szakterületek belső tagozódását, és az iskolai folyamatok értelmezésében kiemelt szerepet játszó diszciplínák érvényességi körét, alapfogalmi rendszerét, sajátos terminológiáját. Vázolja a nevelés fogalmának változásait, a nevelésről gondolkodás és a pedagógiai cselekvés találkozásainak és ütközőpontjainak problematikáját. Kompetenciák: Az egyetemes és a magyar nevelés és iskoláztatás történetének jellemzőinek ismerete. A korai nevelés pedagógiai módszereinek elsajátítása és alkalmazása

Cél angol

Describe the changes in the concept of education, education for reflection and encounter of the problem and stop points of the pedagogical action.

Tartalom

hallgatók betekintést nyernek a neveléstudomány különböző aspektusú értelmezéseibe, felfogásaiba és ez alapján képessé válnak a pedagógia elméleti paradigmái, különböző szempontú megközelítései közötti tájékozódásra. A hallgatók megismerkednek a neveléstudomány-elmélet évszázadának kiemelkedő hazai és nemzetközi teoretikusai (Weszely Ödön, Imre Sándor, Fináczy Ernő és mások) munkásságával. A fenti szerzők forrásanyagainak áttanulmányozása révén áttekinthetővé válik a neveléstudomány 20. századi fejlődéstörténete, kiteljesedése, megtorpanása, a 20-21. század fordulójának új fejlődési tendenciái.

Tartalom angol

The basic concepts and related concepts of science education, educational metaphors and interpretations. Via studying the subject students get to know the writings of outstanding Hungarian and International theoreticians of the Century of Education Theory (e.g. Ödön Weszely, Lajos Felméri, Gyula Kornis, Sándor Imre, Ernő Fináczy, Roger Gal, Thomas Kuhn). Through studying the above authors’ work an overview of development-lines, blooming and check of the 20th Century Education Studies will be obtained as well as of the new tendencies of the turn of the 20-21st Centuries.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

examination

Irodalom

Bábosik István (1997): A modern nevelés elmélete. Telosz Kiadó, Budapest Horváth Attila (1996): Elméletek a nevelésről. OKKER Kiadó, Budapest Hunyadi Györgyné – M. Nádasi Mária – Serfőző Mónika (2006): „Fekete pedagógia”. Argumentum. Kron F. W. (1997): Pedagógia. Osiris Kiadó, Budapest Mihály Ottó (1980, szerk.): A polgári nevelés radikális alternatívái. Tankönyvkiadó, Budapest.

Irodalom angol

Bábosik István (1997): A modern nevelés elmélete. Telosz Kiadó, Budapest Horváth Attila (1996): Elméletek a nevelésről. OKKER Kiadó, Budapest Hunyadi Györgyné – M. Nádasi Mária – Serfőző Mónika (2006): „Fekete pedagógia”. Argumentum. Kron F. W. (1997): Pedagógia. Osiris Kiadó, Budapest Mihály Ottó (1980, szerk.): A polgári nevelés radikális alternatívái. Tankönyvkiadó, Budapest.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Márton Sára Katalin