Tantárgy kódja
KMF2215
Tantárgy neve
Közvélemény- és piackutatás
Tantárgy angol neve
Public and Market Research
Kredit
4
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
2
Cél
A hallgató megismeri a közvélemény- és piackutatás elméleti hátterét és módszertanát, az elsajátított ismereteket képes alkalmazni egy választott projekt kapcsán. Képessé válik a társadalom működésével kapcsolatos összefüggések tudományos megismerésére, a társadalmi kommunikáció különböző problémáinak elemzésére, összefüggések megállapítására. Ismereteivel képessé válik vállalkozások üzleti eredményességének javítására.
Cél angol
The main objective of this course is to equip students with the key concepts and methods of public opinion poll and marketing research. The student to understand how to apply those tools to solve real-life business problems and public issue. This course focuses equally on technical competence and application to real-life problems.
Tartalom
A közvélemény- és piackutatás célja és típusai. Az alkalmazott kutatások sajátosságai. A kutatási projekt tervezése. A mérési apparátusok és technikák. Adatfelvételi technikák. Mintavételi eljárások a közvélemény-és piackutatásban. Adatkvantifikáció. Az eredmények feldolgozása, értékelése és kommunikálása. Közvélemény- és piackutatási eredmények felhasználása, piaci stratégia illetve cselekvési terv készítése. Etikai kérdések, adatvédelem.
Tartalom angol
Problem definition. How public opinion is defined Characteristics of public opinion: direction, intensity, salience and stability. How pollsters obtain respondents; strengths and drawbacks of sampling methods; response rate and how to maximize it; nonresponse bias. Writing good survey questions; open-ended vs. closed-ended questions; types of closed-ended survey questions; minimizing bias and maximizing clarity in survey questions. Focus groups and how they are useful, in business and politics. Traditional methods for giving surveys: by mail, by phone, and in person; their strengths and drawbacks. Good interviewing practices over the telephone and in person. Other biases and pitfalls in polls: social desirability bias, acquiescence bias, interviewer effects and ethical issues. New developments in survey research: survey experiments, list experiments and CATI Research design: exploratory, descriptive, and experimental research. Data collection: survey design and sampling methods. Marketing research in the TV industry. In-store shopper marketing. Online brand perception research. Online targeted advertising.
Számonkérés
kollokvium – zárthelyi dolgozat és házi dolgozat
Számonkérés angol
Examination Assessment: end-term test and home assignment
Irodalom
Malhorta, N. K. Marketingkutatás. Akadémiai, Budapest 2009. Fischer György: Hihetünk –e a közvélemény-kutatásoknak? Bagolyvár, Budapest, 2001.
Irodalom angol
Malhorta, N. K. Marketingkutatás. Akadémiai, Budapest 2009. Fischer György: Hihetünk –e a közvélemény-kutatásoknak? Bagolyvár, Budapest, 2001
Tantárgyfelelős intézet kódja
GTI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Magyar Zoltán