Főoldal > 2016/2017. tanév > Közvélemény- és piackutatás

Tantárgy kódja

KMF2215

Tantárgy neve

Közvélemény- és piackutatás

Tantárgy angol neve

Public and Market Research

Kredit

4

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 1
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

2

Cél

A hallgató megismeri a közvélemény- és piackutatás elméleti hátterét és módszertanát, az elsajátított ismereteket képes alkalmazni egy választott projekt kapcsán. Képessé válik a társadalom működésével kapcsolatos összefüggések tudományos megismerésére, a társadalmi kommunikáció különböző problémáinak elemzésére, összefüggések megállapítására. Ismereteivel képessé válik vállalkozások üzleti eredményességének javítására.

Cél angol

The main objective of this course is to equip students with the key concepts and methods of public opinion poll and marketing research. The student to understand how to apply those tools to solve real-life business problems and public issue. This course focuses equally on technical competence and application to real-life problems.

Tartalom

A közvélemény- és piackutatás célja és típusai. Az alkalmazott kutatások sajátosságai. A kutatási projekt tervezése. A mérési apparátusok és technikák. Adatfelvételi technikák. Mintavételi eljárások a közvélemény-és piackutatásban. Adatkvantifikáció. Az eredmények feldolgozása, értékelése és kommunikálása. Közvélemény- és piackutatási eredmények felhasználása, piaci stratégia illetve cselekvési terv készítése. Etikai kérdések, adatvédelem.

Tartalom angol

Problem definition. How public opinion is defined Characteristics of public opinion: direction, intensity, salience and stability. How pollsters obtain respondents; strengths and drawbacks of sampling methods; response rate and how to maximize it; nonresponse bias. Writing good survey questions; open-ended vs. closed-ended questions; types of closed-ended survey questions; minimizing bias and maximizing clarity in survey questions. Focus groups and how they are useful, in business and politics. Traditional methods for giving surveys: by mail, by phone, and in person; their strengths and drawbacks. Good interviewing practices over the telephone and in person. Other biases and pitfalls in polls: social desirability bias, acquiescence bias, interviewer effects and ethical issues. New developments in survey research: survey experiments, list experiments and CATI Research design: exploratory, descriptive, and experimental research. Data collection: survey design and sampling methods. Marketing research in the TV industry. In-store shopper marketing. Online brand perception research. Online targeted advertising.

Számonkérés

kollokvium – zárthelyi dolgozat és házi dolgozat

Számonkérés angol

Examination Assessment: end-term test and home assignment

Irodalom

Malhorta, N. K. Marketingkutatás. Akadémiai, Budapest 2009. Fischer György: Hihetünk –e a közvélemény-kutatásoknak? Bagolyvár, Budapest, 2001.

Irodalom angol

Malhorta, N. K. Marketingkutatás. Akadémiai, Budapest 2009. Fischer György: Hihetünk –e a közvélemény-kutatásoknak? Bagolyvár, Budapest, 2001

Tantárgyfelelős intézet kódja

GTI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Magyar Zoltán