Tantárgy kódja
CGF1004
Tantárgy neve
Egyéni gyakorlat II.
Tantárgy angol neve
Personal Practice II.
Kredit
4
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 4
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
CGF1003
Ajánlott félév
3
Cél
A tantárgy célja, hogy a hallgatók szerezzenek ismereteket a csecsemő és kisgyermek intézményes nevelésének, gondozásának és fejlesztésének helyzeteiről. A tereptanár segítség és kontrollja mellett kapcsolódjanak be a gyermekek közvetlen ellátásába, fokozatosan vegyék át a tereptanárhoz tartozó gyermekek – legfeljebb 4 gyermek – gondozását és nevelését. Fejlesszék azokat az adottságokat, jártasságokat, képességeket és készségeket, amelyek alkalmassá teszik a hallgatót a csecsemő és kisgyermek gondozására, nevelésére és fejlesztésére.
Kompetenciák:
? A csecsemő- és kisgyermekkor jellemzőinek, a testi és pszichés események érési, fejlődési jellegzetességeinek és a fejlesztés lehetőségek elsajátítása.
? A korosztály igényeinek, szükségleteinek, és az azokra adandó, szakmailag megfelelő, az egészséges testi és szellemi fejlődést, az önállóság kialakulását befolyásoló válaszok, tényezők elsajátítása.
? Az adott korosztály nevelési, gondozási, ápolási, táplálási feladatainak és az egészséges fejlődéshez szükséges higiénés, életmódbeli, kulturális, kommunikációs szokások kialakításának módszertani lehetőségeinek elsajátítása.
? A szakma etikai szabályainak elsajátítása.
? Holisztikus szemléletük birtokában a rájuk bízott gyermekek fejlesztési, nevelési, gondozási (szükség esetén ápolási) feladatok ellátásának elsajátítása.
? Jó kapcsolat kialakítása és együttműködés a kisgyermekkel, illetve a gyermekeket nevelő családokkal.
? Az intézményi adminisztrációs és dokumentációs munka elvégzése.
? A csecsemő és kisgyermek gondozása-nevelése során a napközbeni ellátást segítő más szakemberekkel való együttműködés.
? Gyermekintézményben a gyermekek állapotának, szükségleteinek megfelelő körülmények és feladatok meghatározása, illetve a csecsemő- és kisgyermek korosztály nevelési, fejlesztési feladatainak ellátása.
? Az egyéni ellátást biztosító rugalmas, folyamatos napirend megszervezése, biztosítva a játék, az alvás, a szabad levegőn való mozgás és a rekreáció feltételeit.
? A csecsemők és kisgyermekek ellátásához kapcsolódó dokumentáció vezetése.
? Megfelelő szakmai identitás kialakítása, a személyes kompetenciák és kompetenciahatárok felismerése, tudatos kezelése, önreflexió képességével.
Cél angol
The aim of the exercise is to introduce the students in the care and education of the children.
Tartalom
Helyszín: bölcsőde, családi napközi, gyermekotthon.
A hallgató az adott intézmény, adott csoportjában megfigyeli/átveszi: A gyermekek fejlődési sajátosságait, a gyermekek érzelmi – értelmi – szociális fejlettségi szintjét, valamint a róluk vezetett egyéni dokumentációt, a szülőkkel történő kommunikációt. Az alkalmazott gondozási műveleteket. Az alkalmazott nevelési módszereket. A gyermek közvetlen környezetének kialakítását a szabad mozgás és a játék feltételeinek megteremtését. A gyermekek dokumentációit.
Tartalom angol
The student care and educate 4 children, build relationshp with parents, do administrative work (documents of the children)
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
Term grade
Irodalom
15/1998. (IV.30.) NM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről ISBN nem található. Az egészséges csecsemő és gyermek fejlődése és gondozása. Szerk.: Dr. Pikler Emmi. Medicina Könyvkiadó, Bp.,1978. ISBN nem található Folyamatos napirend a bölcsődében. Módszertani levél. Bölcsődék Országos Módszertani Intézete, Bp., 1982. ISBN nem található Játék a bölcsődében. Módszertani levél. Módszertani levél. Nemzeti Család-és Szociálpolitikai Intézet, Bp., 2003. ISBN nem található Módszertani levél a bölcsődei gondozás-nevelés minimumfeltételeiről és a szakmai munka részletes szempontjairól. Országos Család-és Gyermekvédelmi Intézet, Bp. 1999. ISBN nem található
Irodalom angol
15/1998. (IV.30.) NM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről ISBN nem található. Az egészséges csecsemő és gyermek fejlődése és gondozása. Szerk.: Dr. Pikler Emmi. Medicina Könyvkiadó, Bp.,1978. ISBN nem található Folyamatos napirend a bölcsődében. Módszertani levél. Bölcsődék Országos Módszertani Intézete, Bp., 1982. ISBN nem található Játék a bölcsődében. Módszertani levél. Módszertani levél. Nemzeti Család-és Szociálpolitikai Intézet, Bp., 2003. ISBN nem található Módszertani levél a bölcsődei gondozás-nevelés minimumfeltételeiről és a szakmai munka részletes szempontjairól. Országos Család-és Gyermekvédelmi Intézet, Bp. 1999. ISBN nem található
Tantárgyfelelős intézet kódja
TAI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Jenei Terézia