Tantárgy kódja
CGF1404
Tantárgy neve
A környezet- és tárgykultúra helye a vizuális nevelésben
Tantárgy angol neve
The Place of Disign and Man Made Environment in Visual Education
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
1 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
2
Cél
A környezet- és tárgykultúra hazai és nemzetközi tendenciáinak megismerése, szerepének tisztázása a vizuális nevelésen belül. Kitekintés a szakmai kompetenciák nemzetközi viszonyrendszerére, a környezetalakítás, a tárgyprezentálás módszertani sokféleségére. Kompetenciák:
? Az adott korosztály nevelési, gondozási, ápolási, táplálási feladatainak és az egészséges fejlődéshez szükséges higiénés, életmódbeli, kulturális, kommunikációs szokások kialakításának módszertani lehetőségeinek elsajátítása.
? A művészeti nevelés (gyermekirodalom, ének-zene, vizuális kultúra), a gyermekfolklór és a játék személyiségfejlesztő hatásának és ezeknek a nevelési-fejlesztési célok elérését szolgáló formáinak, módszereinek elsajátítása.
Cél angol
Getting to know the environment and material culture of domestic and international trends and clarifying the role of the visual in the name of treatment. Looking to the professional competence of international relations system, shaping the environment, the tárgyprezentálás methodological diversity.
Tartalom
Az angol és a német modell összehasonlítása a témakörben. A tárgyalkotás és a környezetkultúra sajátosságai és kreativitást fejlesztő hatásai az egyes korosztályok tükrében. Az egyes életkorokban, a gyermek szükségleteiből kiindulva, a tárgyalkotás és környezetalakítás vezérfonala, lehetséges módszerei. A tárgyalkotás és környezetalakítás helye és szerepe a vizuális nevelésen belül. Feladatsorok, projektfeladatok tervezése különböző korosztályok számára. A kreativitás fejlesztésének lehetőségei és módszerei.
Tartalom angol
The English and German model comparing the topic. The current work culture and environment characteristics and developing creativity in the light of the effects of certain age groups. The individual ages, the needs of children, starting from the object creation and environmental design guiding principle, possible methods. The object creation and environmental education role and place in the name of the visual treatment. Taskbar, project planning tasks for various age groups. Possibilities and methods for the development of creativity
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Gaul Emil: Mi a környezetkultúra? In. Kézművesség kézikönyv. MIF, Bp., 1993. ISBN 963 716 4065
Tatai Erzsébet – Tatai Mária: Környezetkultúra. Iparművészeti Főiskola, Bp., 1993. ISBN 963 716 4057
Tatai Erzsébet: Műelemzés. Enciklopédia Kiadó, Bp., 2003. ISBN 963 847 7652
Bakos Tamás – Bálványos Huba – Preisinger Zsuzsa – Sándor Zsuzsa: A vizuális nevelés pedagógiája, 1997. ISBN 963 5065 345
Kárpáti Andrea: Firkák, formák, figurák (A vizuális nyelv fejlődése a kisgyermekkortól a serdülőkorig), Dialóg Campus Kiadó, Bp., 2001. ISBN 963 9123 366
Irodalom angol
Gaul Emil: Mi a környezetkultúra? In. Kézművesség kézikönyv. MIF, Bp., 1993. ISBN 963 716 4065
Tatai Erzsébet – Tatai Mária: Környezetkultúra. Iparművészeti Főiskola, Bp., 1993. ISBN 963 716 4057
Tatai Erzsébet: Műelemzés. Enciklopédia Kiadó, Bp., 2003. ISBN 963 847 7652
Bakos Tamás – Bálványos Huba – Preisinger Zsuzsa – Sándor Zsuzsa: A vizuális nevelés pedagógiája, 1997. ISBN 963 5065 345
Kárpáti Andrea: Firkák, formák, figurák (A vizuális nyelv fejlődése a kisgyermekkortól a serdülőkorig), Dialóg Campus Kiadó, Bp., 2001. ISBN 963 9123 366
Tantárgyfelelős intézet kódja
VKI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Nagy Lajos Imre DLA