Főoldal > 2016/2017. tanév > A csecsemő- és kisgyermekkor pszichológiája

Tantárgy kódja

CGF1301

Tantárgy neve

A csecsemő- és kisgyermekkor pszichológiája

Tantárgy angol neve

Psychology of Infants and Toddlers

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

2

Cél

A hallgató megismerje a kötődés elméleteit, a korai kötődési mintákat, a kötődési zavarok hátterét. Ismerje a csecsemőkori és kisgyermekkori kognitív és érzelmi fejlődés ismérveit. Ismerje a játéktevékenység fejlődést az élet első három évében. Kompetenciák: ? A kisgyermekek és a 6-12 évesek fejlődésének pszichológiai sajátosságainak ismeret. ? A csecsemő- és kisgyermekkor jellemzőinek, a testi és pszichés események érési, fejlődési jellegzetességeinek és a fejlesztés lehetőségek elsajátítása. ? A korosztály igényeinek, szükségleteinek, és az azokra adandó, szakmailag megfelelő, az egészséges testi és szellemi fejlődést, az önállóság kialakulását befolyásoló válaszok, tényezők elsajátítása. ? Sajátítsa el a három év alatti korosztály családon kívüli ellátási formáinak specifikumait, a családi nevelési hatások és a korai személyes kötődés jelentőségét.

Cél angol

The goal of the course is to gain familiarity with attachment theories, early attachment patterns and the background of attachment disorders. Gain perspective on the cognitive and affective development in infancy and early childhood and discuss developmental questions of play in the first three years of a child.

Tartalom

A kötődés. A kötődés elméletei. A ragaszkodás. A differenciált kötődés. Korai kötődési minták és hatásuk a kötődés további alakulására. Zavarok a kötődés alakulásában: hospitalizmus, anyadepriváció, rejtett érzelmi elhanyagolás. A csecsemőkori fejlődések. Testi és idegrendszeri fejlődés. Helyzet és helyváltoztató mozgás fejlődése. A manipuláció és tárgyi cselekvés fejlődése. Kognitív fejlődés. Érzelmi fejlődés. A kisgyermekkori fejlődések. Testi és idegrendszeri fejlődés. Helyváltoztató mozgás fejlődése. Az eszközhasználat. Kognitív fejlődés. Érzelmi fejlődés. A nyelvi fejlődés. Az éntudat kialakulása. A játéktevékenység fejlődése az élet első három évében. A megzavart fejlődés.

Tartalom angol

Attanchment. The theories of attachment. Bonding. Differentiated attachment. Early attachment patterns and their significance on further development of attachment. Attachment disorders: hospitalization, mother deprivation, and latent emotional neglect. The development during infancy. Psysical and psychological development. The development of motor skills (active and passive). Development of manipulation and tool-using behavior. Cognitive development. Emotional development. The development during early childhood. Psysical and psychological development. The development of motor skills. Using tools. Cognitive development. Emotional development. Language development. The development of self-knowledge. The development of play behavior during the first three years. Patological development.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

examination

Irodalom

Cole, Michael – Cole, S. Rita: Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Bp., 2006, 22-448.p., ISBN: 9789633894736 Margitics Ferenc: A személyiség fejlődése. Krúdy Könyvkiadó, Nyíregyháza, 2008, 7-217.p., ISBN 9789638731975 Margitics Ferenc: A szülői mesterség iskolája. Scolar Kiadó, Bp., 2009, 9-63.p., ISBN 9789632441252

Irodalom angol

Cole, Michael – Cole, S. Rita: Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Bp., 2006, 22-448.p., ISBN: 9789633894736 Margitics Ferenc: A személyiség fejlődése. Krúdy Könyvkiadó, Nyíregyháza, 2008, 7-217.p., ISBN 9789638731975 Margitics Ferenc: A szülői mesterség iskolája. Scolar Kiadó, Bp., 2009, 9-63.p., ISBN 9789632441252

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Margitics Ferenc