Tantárgy kódja
CGF1301
Tantárgy neve
A csecsemő- és kisgyermekkor pszichológiája
Tantárgy angol neve
Psychology of Infants and Toddlers
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
2
Cél
A hallgató megismerje a kötődés elméleteit, a korai kötődési mintákat, a kötődési zavarok hátterét. Ismerje a csecsemőkori és kisgyermekkori kognitív és érzelmi fejlődés ismérveit. Ismerje a játéktevékenység fejlődést az élet első három évében. Kompetenciák:
? A kisgyermekek és a 6-12 évesek fejlődésének pszichológiai sajátosságainak ismeret.
? A csecsemő- és kisgyermekkor jellemzőinek, a testi és pszichés események érési, fejlődési jellegzetességeinek és a fejlesztés lehetőségek elsajátítása.
? A korosztály igényeinek, szükségleteinek, és az azokra adandó, szakmailag megfelelő, az egészséges testi és szellemi fejlődést, az önállóság kialakulását befolyásoló válaszok, tényezők elsajátítása.
? Sajátítsa el a három év alatti korosztály családon kívüli ellátási formáinak specifikumait, a családi nevelési hatások és a korai személyes kötődés jelentőségét.
Cél angol
The goal of the course is to gain familiarity with attachment theories, early attachment patterns and the background of attachment disorders. Gain perspective on the cognitive and affective development in infancy and early childhood and discuss developmental questions of play in the first three years of a child.
Tartalom
A kötődés. A kötődés elméletei. A ragaszkodás. A differenciált kötődés. Korai kötődési minták és hatásuk a kötődés további alakulására. Zavarok a kötődés alakulásában: hospitalizmus, anyadepriváció, rejtett érzelmi elhanyagolás. A csecsemőkori fejlődések. Testi és idegrendszeri fejlődés. Helyzet és helyváltoztató mozgás fejlődése. A manipuláció és tárgyi cselekvés fejlődése. Kognitív fejlődés. Érzelmi fejlődés. A kisgyermekkori fejlődések. Testi és idegrendszeri fejlődés. Helyváltoztató mozgás fejlődése. Az eszközhasználat. Kognitív fejlődés. Érzelmi fejlődés. A nyelvi fejlődés. Az éntudat kialakulása. A játéktevékenység fejlődése az élet első három évében. A megzavart fejlődés.
Tartalom angol
Attanchment. The theories of attachment. Bonding. Differentiated attachment. Early attachment patterns and their significance on further development of attachment. Attachment disorders: hospitalization, mother deprivation, and latent emotional neglect. The development during infancy. Psysical and psychological development. The development of motor skills (active and passive). Development of manipulation and tool-using behavior. Cognitive development. Emotional development. The development during early childhood. Psysical and psychological development. The development of motor skills. Using tools. Cognitive development. Emotional development. Language development. The development of self-knowledge. The development of play behavior during the first three years. Patological development.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
Cole, Michael – Cole, S. Rita: Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Bp., 2006, 22-448.p., ISBN: 9789633894736
Margitics Ferenc: A személyiség fejlődése. Krúdy Könyvkiadó, Nyíregyháza, 2008, 7-217.p., ISBN 9789638731975
Margitics Ferenc: A szülői mesterség iskolája. Scolar Kiadó, Bp., 2009, 9-63.p., ISBN 9789632441252
Irodalom angol
Cole, Michael – Cole, S. Rita: Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Bp., 2006, 22-448.p., ISBN: 9789633894736
Margitics Ferenc: A személyiség fejlődése. Krúdy Könyvkiadó, Nyíregyháza, 2008, 7-217.p., ISBN 9789638731975
Margitics Ferenc: A szülői mesterség iskolája. Scolar Kiadó, Bp., 2009, 9-63.p., ISBN 9789632441252
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Margitics Ferenc