Tantárgy kódja
GZF2323
Tantárgy neve
Minőségmenedzsment
Tantárgy angol neve
Quality Management
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
Helyzetfelismerés és helyzetelemzés, logikus gondolkodás, kreativitás, ötletgazdagság. Hiteles kommunikáció, önmenedzselés, határozottság és céltudatosság. Szakmai, informatikai programok felhasználói szintű ismerete és alkalmazási képesség annak használatával kapcsolatban, infokommunikációs rendszerek használata. Logikus gondolkodás, felelősségtudat, a szakmai feladatok megoldásával összefüggésben. Tudásjártasság (megértés és felismerés), önállóság és felelősség a munkafeladatokban.
Cél angol
The purpose of this subject is to present the conception, regulation and the developement of quality management, to form students ability to take active part in the quality management of an organization and to motivate students in being committed to quality. Recgnising the TQM is inevitable for an efficient manager nowadays.
Tartalom
A minőségügy fogalomrendszerének, a minőségügy alapjainak és fejlődésének megismerése, a minőségirányítás és a folyamatos fejlesztés módszereinek áttekintése. A TQM, mint átfogó minőségirányítás. A minőségügy fogalomrendszere. A minőségügy alapjai. Szabványosítás. Minőségügyi igazgatás. Minőségügy jogi szabályozása. Minőségirányítási rendszerek. Integrál rendszerek. Minőségtechnikák. Módszerek. HACCP. Helyes Gazdálkodási Gyakorlat. Minőségirányítás (formális, nem formális és informális képzési rendszerek tervezése, szervezése, irányítása és minőségbiztosítása). A minőségügy alapjai és fejlődése. Minőségügyi fogalmak. A minőségügy fejlődése (időrendi áttekintés). Minőség-ellenőrzés módszerei. Mérésügyi ismeretek. Minőségirányítási rendszer. Folyamatos fejlesztés – PDCA, folyamat szabályozás. Minőségirányítási szabványok. ISO 9001:2001 minőségirányítási rendszerek – követelmények. Auditálás. Teljeskörű minőségirányítás (TQM). Alapelvek. Minőség díjak: EFQM Kiválóság Modell, Európai Kiválóság Díj, Ötszintű Európai Elismerési Rendszer, Nemzeti Minőség Díj. Önértékelési technika. A Nemzeti Minőség Díj követelményrendszere. Minőségfejlesztési technikák. Csoportmunka. Minőségfejlesztési technikák. A Pareto-diagram, ok-elemzés (Ishikawa v. halszálka-diagram). Egyéb minőségfejlesztési technikák: ötletroham (brainstorming), SWOT-elemzés, K-J-S vagy KJ-diagram, FA diagram, problémamegoldás 7 lépése.
Tartalom angol
Conception of the quality management. Bases of the quality management. Standardization. Quality managing. Legal quality regulation. Quality control systems. Integrate systems. Quality technics. Methods. HACCP. Proper administration training. Quality assurance in adult education. Quality control (Organizing, planning and managing formal and informal education systems). Basement and development of the quality management. Definitions in quality management. Development of quality management. ( chronological review). Quality monitoring methods. Measuring skills. Quality management system. Continous development - PDCA, process regulation. Quality management stanards. ISO 9001:2001 quality management systems- requirements. Auditing. Total Quality management (TQM). Principles. Quality awards: EFQM European Quality Award Model, European Ace Award,National Quality Award. Self-rating technics. The requriements of National Quality Award of 2004. Quality development technics. Teamwork. Pareto diagram. Reason method analysis. (Ishikawa or fishbone diagram.) Other quality development technics. Brainstorming. SWOT-analysis, K-J-S analysis. FA diagram, 7 steps of problem solving. Legal and other regulations. Product liability. Consumer protection. Rights of the consumers in case of warranty. Rates of regulation. Content of warranty rights. Responsibility for the label and commercial. Harmonisatin of law, directives. Standardization skills.
Számonkérés
félévközi teljesítmény, 2 zárthelyi dolgozat (50 pont) +kollokvium (50 pont) Órai aktivitás: 10 p I. zárthelyi dolgozat: 20 p II. zárthelyi dolgozat: 20 p Kollokvium: 50 p 100 p
Számonkérés angol
2 written assesments during class + examination+active class attendance and participation Active class participation: 10 p I. assessment: 20 p II. assesment: 20 p Examination: 50 p 100 p
Irodalom
• Bálint Julianna: Minőség. TERC Kft., Budapest, 2001.
• Minőség-és Megbízhatóság - folyóirat
• Tenner, A.R. – De Toro, I.J.: Teljes körű minőségmenedzsment (TQM), Budapest, 1998.
• MSZ EN ISO 9004:2001 Minőségirányítási rendszerek. Útmutató a minőség fejlesztéséhez.
• Dr. Koczor Zoltán: Bevezetés a minőségügybe. (A minőségügy gyakorlati kérdései)
• Kövesi-Topár: (2006) : Minőségmenedzsment, BGME
Irodalom angol
• Bálint Julianna: Minőség. TERC Kft., Budapest, 2001.
• Minőség-és Megbízhatóság - folyóirat
• Tenner, A.R. – De Toro, I.J.: Teljes körű minőségmenedzsment (TQM), Budapest, 1998.
• MSZ EN ISO 9004:2001 Minőségirányítási rendszerek. Útmutató a minőség fejlesztéséhez.
• Dr. Koczor Zoltán: Bevezetés a minőségügybe. (A minőségügy gyakorlati kérdései)
• Kövesi-Topár: (2006) : Minőségmenedzsment, BGME
Tantárgyfelelős intézet kódja
GTI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Filep Gyula