Tantárgy kódja
SPF1308
Tantárgy neve
Nem formális tanulás
Tantárgy angol neve
Non-Formal Learning
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
SPF1104
Ajánlott félév
3
Cél
Felkészíteni a felsőfokú szociális munkás asszisztenseket az oktatásból, képzésből kiszorulókat segítő tevékenységek ellátására. Képessé tenni a hallgatókat a munkaerőpiacra belépni nem tudó, illetve kiszorulók problémáinak felismerésére és elemzésére. Fejleszteni a felsőfokú szociális munkás asszisztensek azon személyes és közösségi kompetenciáit, melyek elősegítik a fiatalokkal való kapcsolattartást, a kortárssegítést. Alkalmassá tenni a hallgatókat a nem formális tanulás szervezési, megvalósítási részfeladatainak ellátására.
Cél angol
Prepare higher social worker assistants to help those who need in education, training
supply activities.
Tartalom
Az Európai Unió elvei az élethosszig tartó tanulásról, és a kialakítandó kulcskompetenciákról. A formális és nem formális nevelés sajátosságai. A nem formális tanulás szerepe az egyéni életvezetésben. A nem formális tanulás fogalma, célja. A munkahelyek, ifjúsági szervezetek, művészeti csoportok, civil szerveződések szerepe a tanulásban. A nem formális tanulás elvei, módszerei: infokommunikációs eszközök alkalmazása, a közösségi alapú informális tanulás, tanfolyamok és szemináriumok, irányított beszélgetés, tréning, dráma-és szituációs játékok. Alternatív törekvések az oktatásból, képzésből kiszoruló fiatalok képzésére. A nem formális nevelés személyi feltételei, a kortárssegítő, a mentor, az animátor és a trénerek szerepe, kompetenciái.
Tartalom angol
The characteristics of formal and non-formal education. The role of non-formal learning individual lifestyles. The concept of non-formal learning. Social, economic importance of knowledge as a value. Concepts of knowledge, e-learning. Efficiency problems in our Education System. Competencies, Active citizen behaviour. Life Long Learning (LLL) using ICT. Transformation of the education-instruction atmosphere, ethical problem. Various programmes of network instruction. Traditional school carriers, second opportunity schools, formal and informal learning. Conditions of LLL, new methods of efficient instruction, widening the possibilities of non-formal learning, the requirements of the labour market. EU education tendencies in securing equal chances.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
1. Gomes, R. (szerk., 2006): „Te is más vagy, te sem vagy más” Képzők könyve. Council of
Europa
2. Horváth H. Attila (2010): Informális tanulás. Gondolat Kiadó, Budapest.
3. KOMPASZ. Kézikönyv a fiatalok emberi jogi képzéséhez. (P. Brander- E. Keen- M.
Lemineur, szerk.) GYISM Mobilitás
4. Nagy Ádám (2008, szerk.): Ifjúságügy. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest.
5. Tót Éva (2008): A nem-formális és informális tanulás elismerése. Oktatási és Kulturális
Minisztérium.
Irodalom angol
1. Gomes, R. (szerk., 2006): „Te is más vagy, te sem vagy más” Képzők könyve. Council of
Europa
2. Horváth H. Attila (2010): Informális tanulás. Gondolat Kiadó, Budapest.
3. KOMPASZ. Kézikönyv a fiatalok emberi jogi képzéséhez. (P. Brander- E. Keen- M.
Lemineur, szerk.) GYISM Mobilitás
4. Nagy Ádám (2008, szerk.): Ifjúságügy. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest.
5. Tót Éva (2008): A nem-formális és informális tanulás elismerése. Oktatási és Kulturális
Minisztérium.
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Baracsi Ágnes Erzsébet