Tantárgy kódja
KVM1111
Tantárgy neve
Szakmódszertan, Erdei iskolai nevelés
Tantárgy angol neve
Forest school education
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1
Cél
Az erdei iskola és a terepi nevelés lehetőségeinek bemutatása, a hallgatók által elsajátított szakmai, pedagógiai és pszichológiai ismeretek alkalmazása az általános és középiskolai tanulók csoportjainál.
Cél angol
We focus on environmental education, mainly on Forest School practice, and underline it’s benefits for children and students too.
Tartalom
A környezeti nevelés gyakorlati lehetőségei az ember és természet műveltségi területben. A környezettan tanítás iskolán kívüli lehetőségei, formái, tartalma, szerepe. Nemzetközi és hazai környezeti nevelési programok, a szakköri munka, a versenyek, iskolai akciók szervezése, vezetése és működtetése, iskolanap, témanap (jeles napok), témahét. Terepi bejárások során természeti környezetünk állapotának, jellemző folyamatainak megfigyelése, adatok gyűjtése-rögzítése és értelmezése. Egyszerűen kivitelezhető terepi vizsgálati módszerek gyakorlati alkalmazása, melyek segítik a tanulókat – a tantermi órákon szerzett ismeretek alapján – a környezeti összefüggések mélyebb megértésében. A természeti környezetben való viselkedés normáinak elsajátítása és gyakorlása. A tanösvények. A környezettan tanítás és környezeti nevelés módszerei, eszközei az erdei iskolában. A készségfejlesztés módszerei: problémamegoldó, konfliktuskezelési, együttműködési, önálló ismeretszerzési, elemző, megfigyelő, kommunikációs, vita, előadói készségfejlesztés. Intézmények látogatása: üzemlátogatás, múzeumpedagógia, zoopedagógia, védett épületek, területek látogatása. Környezeti neveléssel foglalkozó iskolák, oktatóközpontok meglátogatása tanulmányi kirándulás keretében. A környezet- és természetvédelmi tábor. Környezet- és természetvédelmi vetélkedők, klubok, mozgalmak. Az irodalom és a művészet szerepe a környezettudatosság kialakításában. A hallgatók erdei iskolai gyakorlatokon vesznek részt, ennek során a programok előkészítése, levezetése és értékelése is feladatuk.
Tartalom angol
The forest school educational programme is based on practical courses, innovative pedagogical methods and active participation are environmental education, healthy life education, and natural experiencing. Our programme introduces the basics and traditions of wildlife management, forestry, and the long-time going back relation of human and forest. Students learn how to behave in the natural environment, to respect life and also how to be more tolerant and patient to each other.
Számonkérés
Gyakorlati jegy
Számonkérés angol
Term grade
Irodalom
Agárdy Sándor: Erdei iskola, 2003. Kiss Ferenc - Vallner Judit: Környezetvédelmi kísérletek a Környezetvédelem Tanítása című tantárgyhoz (Környezettudományi Segédkönyvek sorozat), 2000. Orgoványi Anikó: Természetpedagógia, Új pedagógiai szemle, 1999 Serfőző Sarolta – Domonkos János: Tanórán kívüli környezeti nevelés, 1993. Kiss Ferenc – Zsiros Anita: Természet, költészet, ember és gyermek, 2006.
Irodalom angol
Agárdy Sándor: Erdei iskola, 2003. Kiss Ferenc - Vallner Judit: Környezetvédelmi kísérletek a Környezetvédelem Tanítása című tantárgyhoz (Környezettudományi Segédkönyvek sorozat), 2000. Orgoványi Anikó: Természetpedagógia, Új pedagógiai szemle, 1999 Serfőző Sarolta – Domonkos János: Tanórán kívüli környezeti nevelés, 1993. Kiss Ferenc – Zsiros Anita: Természet, költészet, ember és gyermek, 2006.
Tantárgyfelelős intézet kódja
KOI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Kiss Ferenc