Főoldal > 2016/2017. tanév > A földrajz tanítása II.

Tantárgy kódja

FDM1809

Tantárgy neve

A földrajz tanítása II.

Tantárgy angol neve

Teaching of geography II.

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 3
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1 (5 féléves képzésben 3)

Cél

A tantárgy célja a földrajz oktatásához szükséges jártasságok, készségek kialakítása. Pedagógiai módszerek gyakorlati alkalmazása során megismertetni a földrajzi tantervek ismeretanyagát, a fejlesztendő kompetenciákat. Elsajátíttatni a didaktikai feladatok megvalósítási formáit. A tanárjelölt képes legyen a különböző képzési igényű tanulókhoz igazodva olyan ismeretek nyújtására, képességek kialakítására, amelyek alapján a diákok elsajátítják a földrajzi-környezeti tartalmú információk és források sajátosságait. A hallgatók képesek legyenek a valós folyamatok földrajzi információtartalmának értő elemzésére, arról önálló vélemény megfogalmazására, s e képesség interpretálására a közoktatás életkori sajátosságaihoz igazodva.

Tartalom

A természeti folyamatok tanításának módszertani fogásai. Tipikus földrajzi tájak, térségek sajátosságainak tanítási módszerei. A világgazdaság működésének tanítása a helyi, a regionális és a globális földrajzi-környezeti kérdések kapcsolata példák alapján. A hagyományos és az új témák (pl. tájelemzés, földrajzi övezetesség, táj- és erőforrás használat, a városi és a falusi tér differenciálódása, kultúrkörök világfelfogása stb.) problémaközpontú, feldolgozásának módszerei, eszközei. A földrajzi idő és térbeli tájékozódás képességének kialakítása, térképi és egyéb eszközei. A földrajzi feladattípusok összeállításának szabályszerűségei, ezek megismerése és gyakorlása. A hagyományos eszközök használata a szemléletváltásnak megfelelő, aktivizáló óravezetés megvalósítására. A modern eszközök (számítógép, projektor, interaktív tábla stb.) használata. A tanulók fejlődési folyamatainak, tanulmányi teljesítményeinek elemző értékelése, a különböző értékelési formák és eszközök használata. Az értékelés eredményeinek hatékony alkalmazása, az önértékelés fejlesztése. Mikrotanítás frontális és önálló munkaformák variálásával, a megtekintett órák értékelése. Kompetenciaalapú oktatás. A kereszttantervi kompetenciák: olvasás-szövegértés, információfeldolgozás, tanulási szokások és készségek, alapvető gondolkodási műveletek, problémamegoldó gondolkodás fejlesztése. A belső- és külső koncentráció érvényesítésének lehetőségei és módjai a földrajztanításban. A földrajzi-környezeti ismeretszerzést szolgáló eszközök használata a közösségi tudat fejlesztésére. A honismeret, az európaiság tudatának fejlesztése. Földrajzi készségek a mindennapokban. A hálózat-alapú tanulási környezetekre épülő tanulásszervezés, a vizuális prezentációs technikák. Térkép és GIS alkalmazása a tanórán, kapcsolata a mindennapokkal. A valóság modellezése projektmódszer, drámapedagógiai eszközök, vita technikájával.

Tantárgyfelelős intézet kódja

FTI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Komáromi István