Tantárgy kódja
FDM1809
Tantárgy neve
A földrajz tanítása II.
Tantárgy angol neve
Teaching of geography II.
Kredit
3
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 3
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1 (5 féléves képzésben 3)
Cél
A tantárgy célja a földrajz oktatásához szükséges jártasságok, készségek kialakítása.
Pedagógiai módszerek gyakorlati alkalmazása során megismertetni a földrajzi tantervek
ismeretanyagát, a fejlesztendő kompetenciákat. Elsajátíttatni a didaktikai feladatok megvalósítási
formáit. A tanárjelölt képes legyen a különböző képzési igényű tanulókhoz igazodva olyan ismeretek
nyújtására, képességek kialakítására, amelyek alapján a diákok elsajátítják a földrajzi-környezeti
tartalmú információk és források sajátosságait. A hallgatók képesek legyenek a valós folyamatok
földrajzi információtartalmának értő elemzésére, arról önálló vélemény megfogalmazására, s e
képesség interpretálására a közoktatás életkori sajátosságaihoz igazodva.
Tartalom
A természeti folyamatok tanításának módszertani fogásai. Tipikus földrajzi tájak, térségek
sajátosságainak tanítási módszerei. A világgazdaság működésének tanítása a helyi, a regionális és a
globális földrajzi-környezeti kérdések kapcsolata példák alapján. A hagyományos és az új témák (pl.
tájelemzés, földrajzi övezetesség, táj- és erőforrás használat, a városi és a falusi tér differenciálódása,
kultúrkörök világfelfogása stb.) problémaközpontú, feldolgozásának módszerei, eszközei. A földrajzi
idő és térbeli tájékozódás képességének kialakítása, térképi és egyéb eszközei. A földrajzi
feladattípusok összeállításának szabályszerűségei, ezek megismerése és gyakorlása. A hagyományos
eszközök használata a szemléletváltásnak megfelelő, aktivizáló óravezetés megvalósítására. A modern
eszközök (számítógép, projektor, interaktív tábla stb.) használata. A tanulók fejlődési folyamatainak,
tanulmányi teljesítményeinek elemző értékelése, a különböző értékelési formák és eszközök
használata. Az értékelés eredményeinek hatékony alkalmazása, az önértékelés fejlesztése.
Mikrotanítás frontális és önálló munkaformák variálásával, a megtekintett órák értékelése.
Kompetenciaalapú oktatás. A kereszttantervi kompetenciák: olvasás-szövegértés,
információfeldolgozás, tanulási szokások és készségek, alapvető gondolkodási műveletek,
problémamegoldó gondolkodás fejlesztése. A belső- és külső koncentráció érvényesítésének
lehetőségei és módjai a földrajztanításban. A földrajzi-környezeti ismeretszerzést szolgáló eszközök
használata a közösségi tudat fejlesztésére. A honismeret, az európaiság tudatának fejlesztése. Földrajzi
készségek a mindennapokban. A hálózat-alapú tanulási környezetekre épülő tanulásszervezés, a
vizuális prezentációs technikák. Térkép és GIS alkalmazása a tanórán, kapcsolata a mindennapokkal.
A valóság modellezése projektmódszer, drámapedagógiai eszközök, vita technikájával.
Tantárgyfelelős intézet kódja
FTI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Komáromi István