Főoldal > 2016/2017. tanév > A pedagógusok mentálhigiénéje

Tantárgy kódja

PSF1121L

Tantárgy neve

A pedagógusok mentálhigiénéje

Kredit

5

Félévi követelmény

Vizsga

Féléves órszám

15 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A hallgató képes legyen az iskolában a gyermek biztonságérzetének, félelemmentességének, adottságainak, képességeinek, törekvéseinek a személyiség egyéb tulajdonságainak szabad kibontakozását segíteni. Segítse a tartós pszichikus stressz megelőzését, a harmonikus társkapcsolatok, és az empátiás készség fejlesztését, valamint a pedagógus és gyermek kapcsolatának pozitív alakulását.

Cél angol

Teachers learn how to help children to deploy their personality and other abilities. Teachers have to be able to prevent psychological stress, improve empathy and develop the teacher student relationship.

Tartalom

Indirekt hatások: az iskolai környezet feszültségmentessége. A pedagógus eszközei: relaxáció (AT), drámapedagógia, csoportjátékok, személyiségfejlesztő játékok, a Gordon modell (értő figyelem, konfliktusmegoldás). Az iskolapszichológus szerepe: egyéni tanácsadás, csoportok, a pedagógus támogatása a mentálhigiénés tevékenységében. A szabadidős tevékenységek mentálhigiénés szerepe. Egyéni utak keresése: relaxációs, önismereti módszerek, iskolán kívüli szabadidős tevékenységek. Szervezeti lehetőségek: közös szabadidős tevékenységek, esetmegbeszélő csoportok, iskolapszichológusi támogatás a kiégés elkerülése érdekében.

Tartalom angol

Methods for teachers: relaxation (AT), drama pedagogy, group games, personality development games, Gordon’s model (appreciative attention, conflict solving). The role of school psychologist: individual conselling, groups; supporting teachers in mentalhygiene work. The mentalhygienic role of freetime activities. Relaxítion, self-knowledge enhancement methods. Organizational opportunities: freetime activities, case discussion, the hepl of school psychologist in case of avoid burnout.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

examination

Irodalom

Bagdy E., Telkes J. (1988): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Budapest, Tankönyvkiadó Bagdy E. (1996): A relaxációra épülő tanári mentálhigiénés és pszichoszomatikus prevenció. Új Pedagógiai Szemle, 2. szám. 39-50. o. Gerevich J. (1997): Iskolai mentálhigiéné. Budapest, Animula Kiadó Gordon, T. (1989): T.E.T. A tanári hatékonyság fejlesztése. Budapest, Gondolat Rudas J. (1997): Delfi örökösei. Budapest, Gondolat-Kairosz Kiadó

Irodalom angol

Bagdy E., Telkes J. (1988): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Budapest, Tankönyvkiadó Bagdy E. (1996): A relaxációra épülő tanári mentálhigiénés és pszichoszomatikus prevenció. Új Pedagógiai Szemle, 2. szám. 39-50. o. Gerevich J. (1997): Iskolai mentálhigiéné. Budapest, Animula Kiadó Gordon, T. (1989): T.E.T. A tanári hatékonyság fejlesztése. Budapest, Gondolat Rudas J. (1997): Delfi örökösei. Budapest, Gondolat-Kairosz Kiadó

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Pauwlik Zsuzsa Orsika