Tantárgy kódja
PDM1011
Tantárgy neve
Neveléstudományi ismeretterjesztés módszertana
Tantárgy angol neve
Methodology in Education Documentaries
Kredit
4
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1 (5 féléves képzésben 3)
Cél
A hallgatók megismerik az igényes, tudományos ismeretterjesztés leggyakoribb típusait, szervezeti formáit, megjelenésének színtereit. Alapvető módszertani ismeretekre tesznek szert azáltal, hogy elemi szintű bevezetést kapnak az újságírásba, előadások, konferenciák nyári akadémiák szervezésébe, interjú, riportkészítésbe, beszélgetések/vitavezetésbe valamint oktatási/nevelési tanácsadásba, melyek lehetővé teszik, hogy segítő, tanácsadói (szakértői) módon működjenek közre nevelési tárgykörű programok létrejöttében. Kompetenciájukkal járuljanak hozzá a pedagógiai kultúra terjesztéséhez, hogy a nevelésről társadalmi párbeszéd induljon.
Cél angol
Goals: Through the course, students will be able to develop knowledge of certain groups of society, approach of pedagogy introduce results of research, get acquainted with the functioning of drivers of the information society, offered opportunities by today’s media
Tartalom
Pedagógiai újságírás, hír, ismeretterjesztő cikk módszertani sajátosságai. (internet-újság?) Ismeretterjesztő előadás, előadás-sorozat (tanfolyam) módszertana. Interjúkészítés, stúdióbeszélgetések, vitavezetés módszertani problémái. Televíziós neveléstudományi ismeretterjesztő műsorok tartalmi, dramaturgiai, film formanyelvi, esztétikai és etikai sajátosságai.
Tartalom angol
Methodology specialties of Pedagogy journalism, news, documentary. Methodology of documentary presentation, series of presentations (course). Methodological problems of interviewing, studio talks, argument conduction. Content related, dramaturgical, film directorial, aesthetic and ethical characteristics of television documentaries on Education. Knowledge management in education institutes. Specialties of further training projects, practical work of preparing them in public and tertiary education. Teacher further training forms, scenes, the pedagogue’s existence penetrating further trainings.
Számonkérés
Évközi tanulmányi követelmény: módszertani ismeretek gyűjtése, Választás alapján
(1) „A jövő iskolája” projekt megvalósítása, dokumentálása.
(2) „Hogyan készíthetünk jó prezentációt?” Kb. 10 oldal terjedelemben írásbeli munka készítése
(3) Lapszemle a közoktatási/köznevelési rendszer aktuális kérdéseiről. Értékelés:gyakorlati jegy
Számonkérés angol
Mid-term requirements: Collecting methodology skills, (1) do the „school of the future” project,documentation. (2) "How to make an effective presentation?" make a written work that is approx.10 pages), (3)Press review about current events of public educational system. Evaluation: Term grade
Irodalom
Buckingem, David (2005): Médiaoktatás. Új Mandátum Kiadó, Budapest
Knoll, Jörg (1996): Tanfolyam és szeminárium-módszertan. Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézete, Budapest
Koncz István-Nagy Andor (2000): Médiapszichológia-médiapedagógia. Budapest
Steinmetz, Ralf (1997): Multimédia. Bevezetés és alapok. Springer Kiadó, Budapest
T. Kiss Tamás (1989): A közművelődés és ismeretterjesztés metodikája. (Szöveg- és szemelvénygyűjtemény). Tankönyvkiadó, Budapest
Irodalom angol
Buckingem, David (2005): Médiaoktatás. Új Mandátum Kiadó, Budapest
Knoll, Jörg (1996): Tanfolyam és szeminárium-módszertan. Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézete, Budapest
Koncz István-Nagy Andor (2000): Médiapszichológia-médiapedagógia. Budapest
Steinmetz, Ralf (1997): Multimédia. Bevezetés és alapok. Springer Kiadó, Budapest
T. Kiss Tamás (1989): A közművelődés és ismeretterjesztés metodikája. (Szöveg- és szemelvénygyűjtemény). Tankönyvkiadó, Budapest
Tantárgyfelelős intézet kódja
TAI
Tantárgyfelelős oktató
Kissné dr. Rusvai Julianna