Főoldal > 2016/2017. tanév > Kommunikációs és konfliktuskezelési tréning

Tantárgy kódja

PSD1127L

Tantárgy neve

Kommunikációs és konfliktuskezelési tréning

Kredit

3

Félévi követelmény

Minősített aláírás

Féléves órszám

0 + 15
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A továbbképzés résztvevői személyiségfejlesztése kommunikációs készség fejlesztésén keresztül. A kommunikatív viselkedés tudatosítása a figyelem ráirányításával. A hallgatóknak meg kell ismerniük azokat a kommunikációs helyzeteket, mely leendő szakmájukban kiemelkedő helyet foglal el. Mindezekről nemcsak elvont ismereteket ad a tréning, hanem lehetőséget nyújt a élmény és tapasztalatszerzésre, kihasználva a csoportos forma előnyeit. A saját konfliktusmegoldó stratégia feltárása, megismerése és ezáltal előnyeinek és hátrányainak megfogalmazása a problémamegoldó folyamatban. A hallgatók technikákat kapnak a hatékony konfliktusmegoldáshoz. Ezen technikák birtokában a mindennapi életben és a tanári pályán felmerülő problémákat hatékonyabban tudják kezelni.

Cél angol

Personality development of the course participants through communication skills development. The conceptualization of communicative behavior by directing attention. The students should get acquantied with those communication situations which occupy a prominent place in their area of expertise. The training provides not only theoretical knowledge, but also gives the opportunity to actually experience, building on the advantages of group work. The students should explore and understand their own conflict solving strategies, and name their advantages and disadvantages within the problem solving process. During the course the students are provided with techniques to be used in efficient conflict solving. Using these techniques the students can manage conflicts more efficiently both in their everyday and professional life.

Tartalom

1. Előkészítő fázis: A csoport meghirdetése, jelentkezők tájékoztatása. 2. Alakuló fázis: Csoportépítés a csoport beindítása. Egyéni és csoportcélok kidolgozása. A csoportszabályok kialakítása. 3. Munkafázis: Kommunikáció fogalmának értelmezése, fontossága a csoporttagok életében. A saját verbális kommunikáció jellemzőinek feltárása, fejlesztés irányainak meghatározása. Verbális kommunikáció fejlesztése (ismerkedés, kapcsolatépítés terén). Verbális kommunikáció fejlesztése (figyelmes hallgatás, értő figyelem, én-üzenet megfogalmazása, igazi üzenet kihallása, konfrontáló én-üzenet, közléssorompók). Verbális kommunikáció fejlesztése (hatékony kommunikáció konfliktushelyzetben, a konfliktus fogalmának definiálása, saját konfliktusok feltérképezése, reakciók konfliktushelyzetben, konfliktusmegoldó stratégiák ismertetése). Nonverbális kommunikáció fejlesztése (arc- mimika, tekintet). Nonverbális kommunikáció fejlesztése (testtartás, térközszabályozás). Nonverbális kommunikáció fejlesztése (gesztusok). Konfliktusmegoldásban kívánatos kommunikációs készségek gyakorlása. Szituációs játékok: konfliktus helyzetek modellálása. 4. Záró fázás: A csoport és az egyéni célok összevetése az elért eredményekkel, tapasztalatokkal.

Tartalom angol

2/1: Preparatory phase Submit the course and inform the candidates. 2/2: Formation phase Form the group and start the group work. Define the individual and group goals. Define the rules of the group. 2/3: Work phase Explain the definition of communication and its importance in the life of the participants of the course. Discover the characteristics of the self verbal communication, and define the development direction. Develop the verbal communication when building a relationship. Attentive listening, active listening, self-message, hearing the real message, communication barriers, effective communication in conflict situations, define the concept of conflict, discover self-conflicts, reactions in conflict situations, conflict solving strategies. Developing non-verbal communication, facial mimicry, visage, posture, spacing control, gestures. Role plays to model conflict situations. 2/4: Closure phase Compare the individual and group goals with the results and experiences.

Számonkérés

minősített aláírás

Számonkérés angol

signature with qualification

Irodalom

• Bagdy Emőke – Telkes József (2000): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Tankönyvkiadó, Budapest • Hajas Zsuzsa (1999): Kommunikációs gyakorlatok. Pedellus, Debrecen • Hanák Zsuzsanna (2001): Kommunikációs ismeretek és készségfejlesztés (hallgatói munkafüzet, multimédiás CD-ROM, tanári segédlet) EKF. • Siklaki István (1994): A meggyőzés pszichológiája. Scientia Humana, Budapest

Irodalom angol

• Bagdy Emőke – Telkes József (2000): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Tankönyvkiadó, Budapest • Hajas Zsuzsa (1999): Kommunikációs gyakorlatok. Pedellus, Debrecen • Hanák Zsuzsanna (2001): Kommunikációs ismeretek és készségfejlesztés (hallgatói munkafüzet, multimédiás CD-ROM, tanári segédlet) EKF. • Siklaki István (1994): A meggyőzés pszichológiája. Scientia Humana, Budapest

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Pauwlik Zsuzsa Orsika