Tantárgy kódja
KEM1111
Tantárgy neve
A kémia tanítása
Tantárgy angol neve
Education in Chemistry
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1
Cél
A tantárgy célja a kémiatanári hivatás legfontosabb összetevőinek, elméleti, gyakorlati alapjainak bemutatása, elsajátítási módjainak tudatosítása. A hallgató legyen képes 7-10. évfolyamon bármely kémiaóra megtervezésére s a kémia tanításában alkalmazható eszközök kezelésére. Legyen képes a kémia elméleti modelljeinek elemi szintű magyarázatára és tanítására, a különböző információforrások kémia tanításában történő alkalmazására. Ismerje a kémiaoktatás tárgyi feltételeinek (szaktanterem, szertár, laboratórium) szerepét és jelentőségét. A tanárjelöltek legyenek képesek felkészíteni tanítványaikat az emelt szintű érettségire és a tanulmányi versenyekre is.
Cél angol
To know the main theoretical and practical components of the chemistry teaching. To be able to plan a lesson in chemistry. To be able to operate devices necessary in chemistry teaching.
Tartalom
A hallgató feladata az alap- és középfokú kémiatanítás érvényben levő dokumentumainak (Nemzeti Alaptanterv, Kerettantervek, helyi tantervek) és a 7-10. osztályos tananyag fogalomrendszerének megismerése. A kémiai fogalmak fejlődési sajátosságainak, tanítási-tanulási lehetőségeinek és azok nehézségeinek megismerése. A tanulók fogalmi rendszerének ismerete: naív előfogalmak, tapasztalati fogalmak és tévképzetek problémái, a fogalmi váltás nehézségei. A kompetencia alapú kémiatanítás módszerei. A hallgató egy-egy megadott tananyaghoz óravázlatot vagy tervezetet készít. Megtervezi a tanulók foglalkoztatását, a demonstrációs és a tanulókísérleteket, felhasználja a rendelkezésre álló modelleket, megtanulja a különböző ismeretforrások (TK, munkafüzet, videofilm, Internet, stb.) beépítését a tanítási órába, felkészül azok alkalmazására.
Tartalom angol
The valid documents of basic and secondary chemistry teaching (e.g.National Curriculum, local curriculum)
The terminology of subject in 7-10 classes.
To know the conceptin chemistry of pupils.
Methods of competency based chemistry teaching.
To make a lesson plan to a given lesson.
To plan the tasks and accountability of pupils
Számonkérés
Két félévközi ZH megfelelő teljesítése, és egy beadandó dolgozat a vizsgára bocsátáshoz, Írásbeli és szóbeli vizsga
Számonkérés angol
Accomplish two mid-term tes and home assignment need to able to check in examination, written and oral examination
Irodalom
A NAT, a Kerettantervek és a helyi tantervek.Nagy Zs., Sárik T., Victor A.: Kémia tantárgypedagógia (jegyzet), Tankönyvkiadó, Budapest, 1988.A 7., 8., 9., 10. osztályos tankönyvek, munkafüzetek, tanári kézikönyvekTóth Z.: Tanulói tévképzetek, Természet Világa, 2009. 1.szám
Irodalom angol
A NAT, a Kerettantervek és a helyi tantervek.Nagy Zs., Sárik T., Victor A.: Kémia tantárgypedagógia (jegyzet), Tankönyvkiadó, Budapest, 1988.A 7., 8., 9., 10. osztályos tankönyvek, munkafüzetek, tanári kézikönyvekTóth Z.: Tanulói tévképzetek, Természet Világa, 2009. 1.szám
Tantárgyfelelős intézet kódja
KOI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Vallner Judit Erika