Főoldal > 2016/2017. tanév > A kémia tanítása

Tantárgy kódja

KEM1111

Tantárgy neve

A kémia tanítása

Tantárgy angol neve

Education in Chemistry

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A tantárgy célja a kémiatanári hivatás legfontosabb összetevőinek, elméleti, gyakorlati alapjainak bemutatása, elsajátítási módjainak tudatosítása. A hallgató legyen képes 7-10. évfolyamon bármely kémiaóra megtervezésére s a kémia tanításában alkalmazható eszközök kezelésére. Legyen képes a kémia elméleti modelljeinek elemi szintű magyarázatára és tanítására, a különböző információforrások kémia tanításában történő alkalmazására. Ismerje a kémiaoktatás tárgyi feltételeinek (szaktanterem, szertár, laboratórium) szerepét és jelentőségét. A tanárjelöltek legyenek képesek felkészíteni tanítványaikat az emelt szintű érettségire és a tanulmányi versenyekre is.

Cél angol

To know the main theoretical and practical components of the chemistry teaching. To be able to plan a lesson in chemistry. To be able to operate devices necessary in chemistry teaching.

Tartalom

A hallgató feladata az alap- és középfokú kémiatanítás érvényben levő dokumentumainak (Nemzeti Alaptanterv, Kerettantervek, helyi tantervek) és a 7-10. osztályos tananyag fogalomrendszerének megismerése. A kémiai fogalmak fejlődési sajátosságainak, tanítási-tanulási lehetőségeinek és azok nehézségeinek megismerése. A tanulók fogalmi rendszerének ismerete: naív előfogalmak, tapasztalati fogalmak és tévképzetek problémái, a fogalmi váltás nehézségei. A kompetencia alapú kémiatanítás módszerei. A hallgató egy-egy megadott tananyaghoz óravázlatot vagy tervezetet készít. Megtervezi a tanulók foglalkoztatását, a demonstrációs és a tanulókísérleteket, felhasználja a rendelkezésre álló modelleket, megtanulja a különböző ismeretforrások (TK, munkafüzet, videofilm, Internet, stb.) beépítését a tanítási órába, felkészül azok alkalmazására.

Tartalom angol

The valid documents of basic and secondary chemistry teaching (e.g.National Curriculum, local curriculum) The terminology of subject in 7-10 classes. To know the conceptin chemistry of pupils. Methods of competency based chemistry teaching. To make a lesson plan to a given lesson. To plan the tasks and accountability of pupils

Számonkérés

Két félévközi ZH megfelelő teljesítése, és egy beadandó dolgozat a vizsgára bocsátáshoz, Írásbeli és szóbeli vizsga

Számonkérés angol

Accomplish two mid-term tes and home assignment need to able to check in examination, written and oral examination

Irodalom

A NAT, a Kerettantervek és a helyi tantervek.Nagy Zs., Sárik T., Victor A.: Kémia tantárgypedagógia (jegyzet), Tankönyvkiadó, Budapest, 1988.A 7., 8., 9., 10. osztályos tankönyvek, munkafüzetek, tanári kézikönyvekTóth Z.: Tanulói tévképzetek, Természet Világa, 2009. 1.szám

Irodalom angol

A NAT, a Kerettantervek és a helyi tantervek.Nagy Zs., Sárik T., Victor A.: Kémia tantárgypedagógia (jegyzet), Tankönyvkiadó, Budapest, 1988.A 7., 8., 9., 10. osztályos tankönyvek, munkafüzetek, tanári kézikönyvekTóth Z.: Tanulói tévképzetek, Természet Világa, 2009. 1.szám

Tantárgyfelelős intézet kódja

KOI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Vallner Judit Erika