Tantárgy kódja
MAM1108
Tantárgy neve
Anyanyelv-pedagógia
Tantárgy angol neve
Education in the Mother Tongue
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1 ( 5 féléves képzésben 2)
Cél
A tanulói személyiség fejlesztése. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése. A pedagógiai folyamat tervezése. A tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával. Az egész életen áttartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése. A tanulási folyamat szervezése és irányítása. A pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása. Szakmai együttműködés és kommunikáció. Önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre.
A magyartanár rendelkezzen a magyar nyelv tudományának magas szintű ismeretével; rendelkezzen magas szintű anyanyelvi kommunikációs kompetenciával; rendelkezzen a magyar nyelv tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével; az anyanyelv-pedagógia elméleti ismereteit hatékonyan legyen képes alkalmazni az adott tanítási kontextusban, a közoktatás bármely iskolatípusában.
Cél angol
The development of students’ personality. Developing student personality. Improving students’ erudition, skills and abilities by making use of the obtained knowledge. Improving competences establishing life-long learning, such as professional co-operation and communication, self-improvement and commitment to professional development.
A teacher of Hungarian language and literature should be in possession of a high level of knowledge pertaining to linguistics, literature, related arts and social sciences; of a high level of communicative competence in his or her mother tongue; of a wide spectrum of techniques of problem solving pertaining to individual research and scholarly output related to teaching Hungarian.
Tartalom
A kurzus céljai az anyanyelvi nevelés gyakorlati tennivalóinak, a Magyar nyelv című tantárgy művelődési anyagának megismertetése, a tanítási kompetenciák gyakorlati fejlesztése.
Az anyanyelvi műveltség hordozóinak rendszerszerű megismertetése (programok, tankönyvek, segédanyagok); a funkcionális szemléletű anyanyelvtanítás készségeinek és kompetenciáinak fejlesztése mikrotanítások formájában; tervezet készítése, irányított iskolai óralátogatás (hospitálás: előkészítés, óralátogatás, irányított jegyzetelés, elemzés, rekonstruálás, alternatív megoldások). Témakörök: grammatikai, kommunikációs, szociolingvisztikai, jelentéstani, szövegtani, stilisztikai, retorikai, nyelvtörténeti, általános nyelvészeti ismeretek tanításának speciális eljárásai, valamint a mindezekhez párhuzamosan kapcsolódó, a tanulót érintő készségfejlesztési területek, illetve hallgatói kompetenciák.
Tartalom angol
The practice of mother-tongue education. Topics of course Hungarian language. Development of practical teaching skills. Programs, printed and digital books, school book sets. Development of skills to a functional approach of mother tongue teaching and competences with micro-teachings. Preparation to lessons. Classroom observation. Teaching of grammar, communication, socio-linguistics, semantics, textology, stylistics, rhetorics, historical linguistics, general linguistics and related areas of skills development and student competencies.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
Term mark
Irodalom
ADAMIKNÉ JÁSZÓ ANNA–HANGAY ZOLTÁN 1999. Nyelvi elemzések kézikönyve. Mozaik Kiadó, Szeged. (első kiadás: 1995)
ANTALNÉ SZABÓ ÁGNES–KUGLER NÓRA–RAÁTZ JUDIT 2004.: Anyanyelvi tantárgy-pedagógiai témavázlatok.
BÁRDOSSY ILDIKÓ–DUDÁS MARGIT–PETHŐNÉ NAGY CSILLA–PRISKINNÉ RIZNER ERIKA 2002. A kritikai gondolkodás fejlesztése. Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei. Pécs–Budapest.
BOZSIK–DOBÓNÉ–ZIMÁNYI 2003. Anyanyelvi tantárgy-pedagógiánk vázlata. Líceum Kiadó, Eger.
Nemzeti Alaptanterv (www.om.hu) közoktatás, tantervek, Nemzeti Alaptanterv)
Az Anyanyelv-pedagógia (www.anyanyelvpedagógia.hu/) és a Magyartanítás (http://www.trezorkiado.fw.hu) elektronikus folyóiratok aktuális tanulmányai, cikkei.
Ajánlott olvasmányok:
ANTALNÉ SZABÓ ÁGNES 2000. A grammatikatanítás pedagógiája = Feladatok és módszerek az anyanyelvi nevelésben a XIX. század elején. MNyTK 216. 148–152.
HOFFMANN OTTÓ 1976. Anyanyelvi nevelés az általános iskola felső tagozatában. Tankönyvkiadó, Budapest.
MAGASSY LÁSZLÓ 1995. A fogalmazás tanításának elvei és módszerei. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
SZATHMÁRI ISTVÁN 1995. A magyar helyesírás alapjai. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
ZIMÁNYI ÁRPÁD szerk. 2004. Szöveggyűjtemény az anyanyelvi tantárgy-pedagógia tanításához. EKF Líceum Kiadó, Eger.
Irodalom angol
ADAMIKNÉ JÁSZÓ ANNA–HANGAY ZOLTÁN 1999. Nyelvi elemzések kézikönyve. Mozaik Kiadó, Szeged. (első kiadás: 1995)
ANTALNÉ SZABÓ ÁGNES–KUGLER NÓRA–RAÁTZ JUDIT 2004.: Anyanyelvi tantárgy-pedagógiai témavázlatok.
BÁRDOSSY ILDIKÓ–DUDÁS MARGIT–PETHŐNÉ NAGY CSILLA–PRISKINNÉ RIZNER ERIKA 2002. A kritikai gondolkodás fejlesztése. Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei. Pécs–Budapest.
BOZSIK–DOBÓNÉ–ZIMÁNYI 2003. Anyanyelvi tantárgy-pedagógiánk vázlata. Líceum Kiadó, Eger.
Nemzeti Alaptanterv (www.om.hu) közoktatás, tantervek, Nemzeti Alaptanterv)
Az Anyanyelv-pedagógia (www.anyanyelvpedagógia.hu/) és a Magyartanítás (http://www.trezorkiado.fw.hu) elektronikus folyóiratok aktuális tanulmányai, cikkei.
Ajánlott olvasmányok:
ANTALNÉ SZABÓ ÁGNES 2000. A grammatikatanítás pedagógiája = Feladatok és módszerek az anyanyelvi nevelésben a XIX. század elején. MNyTK 216. 148–152.
HOFFMANN OTTÓ 1976. Anyanyelvi nevelés az általános iskola felső tagozatában. Tankönyvkiadó, Budapest.
MAGASSY LÁSZLÓ 1995. A fogalmazás tanításának elvei és módszerei. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
SZATHMÁRI ISTVÁN 1995. A magyar helyesírás alapjai. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
ZIMÁNYI ÁRPÁD szerk. 2004. Szöveggyűjtemény az anyanyelvi tantárgy-pedagógia tanításához. EKF Líceum Kiadó, Eger.
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Pethő József