Tantárgy kódja
MAM1011
Tantárgy neve
A tanári mesterség anyanyelvi alapjai
Tantárgy angol neve
Linguistic Foundations of the Teaching Profession
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1
Cél
A tanulói személyiség fejlesztése. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése. A pedagógiai folyamat tervezése. A tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával. Az egész életen áttartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése. A tanulási folyamat szervezése és irányítása. A pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása. Szakmai együttműködés és kommunikáció. Önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre.
A magyartanár rendelkezzen a magyar nyelv tudományának magas szintű ismeretével; rendelkezzen magas szintű anyanyelvi kommunikációs kompetenciával; rendelkezzen a magyar nyelv tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével; rendelkezzen az irodalom tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével.
Cél angol
Developing student personality. Improving students' erudition, skills and abilities by making use of the obtained knowledge. Improving competences establishing life-long learning, such as professional co-operation and communication, self-improvement and commitment to professional development. A teacher of Hungarian language should be in possession of a high level of knowledge pertaining to linguistics, of a high level of communicative competence in his or her mother tongue; of a wide spectrum of techniques of problem solving pertaining to individual research and scholarly output related to teaching Hungarian.
Tartalom
A tantárgy elsajátításának célja a különböző iskolai módszertanokhoz kapcsolódó, a nyomtatott taneszközökben, elektronikus információhordozókban megjelenő nyelvi elemzési technikák, szövegtípusok, fogalmazási műfajok és formák megismertetése, összevetése, rendszerezése, gyakorlati alkalmazása.
A program végigkíséri a különböző iskolai szinteken használatos nyelvi elemzési módokat, technikákat, jelölési formákat, szimbólumrendszereket, kitérve a nyelvtudomány legújabb irányzataiban ismeretes elemzési eljárásokra is. Tartalmi elemek: a különböző nyelvi szintek elemzési formái: hangtani, szófajtani, alaktani, mondattani, szövegtani elemzések; a grammatikai elemzések algoritmusa, elemzési anomáliák, zavarok; a rendszerkeveredések kiszűrése; a típushibák kiemelése – jelentéselemzés, nyelvhelyességi és stíluselemzés, helyesírási elemzés. A hallgatói és tanulói kompetenciafejlesztés szem előtt tartásával bemutatja a különböző iskolai szinteken gondozandó szóbeli és írásbeli szövegtípusokat, fogalmazási műfajokat (közlő, értékelő, meggyőző – kiemelten a vita és érvelés –, hivatalos, kommunikációs kapcsolatot biztosító). Gyakoroltatja a fogalmazási formákat; átfogó kép kialakítását adja a szövegtípusok rendszerezési problematikájának; elmélyíti a középiskolában bevezetett nem szépirodalmi szövegek ismeretét, megértését, a szövegelemzési kompetenciákat. Kiemelt szerepet tulajdonít az elektronikus információhordozók és eszközök (Internet, CD-ROM, interaktív tábla) fölhasználási lehetőségeinek.
Tartalom angol
Synopsis of course content: acquire a variety of school-related methodologies, linguistic analysis techniques in printed and electronic teaching materials. Types of texts, genres and forms of composition. The program contains the linguistic analysis methods, techniques, nomination forms, symbol systems used in the different educational levels. Content items: analysis of the different forms of language levels: word classes, phonological, morphological, syntactic, textual analysis, analyzing anomalies, spelling, punctuation and style and grammar analysis. Oral and written text types: communicating, evaluating, impressive - especially the discussion and argument. Importance of electric media, Internet, CD-ROM, interactive whiteboards.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
ADAMIKNÉ JÁSZÓ ANNA–HANGAY ZOLTÁN 1999. Nyelvi elemzések kézikönyve. Grammatika és jelentéstan tanároknak, tanítóknak, diákoknak. Mozaik Oktatási Stúdió. Szeged. ALBERTI GÁBOR–MEDVE ANNA 2002. Generatív grammatikai gyakorlókönyv. Budapest. ANTALNÉ SZABÓ ÁGNES–RAÁTZ JUDIT 2004. Magyar nyelv és kommunikáció feladatgyűjtemény. Szövegértés és szövegalkotás. BALÁZS GÉZA 2007. Szövegantropológia. Szövegek többirányú megközelítése. Berzsenyi Dániel Főiskola, Szombathely. Inter-Kultúra, Nyelv- és Médiakutató Központ, Budapest. P. LAKATOS ILONA szerk. 2006. Grammatikai gyakorlókönyv (a Bölcsész Konzorcium kiadásában) 232.l
Irodalom angol
ADAMIKNÉ JÁSZÓ ANNA–HANGAY ZOLTÁN 1999. Nyelvi elemzések kézikönyve. Grammatika és jelentéstan tanároknak, tanítóknak, diákoknak. Mozaik Oktatási Stúdió. Szeged. ALBERTI GÁBOR–MEDVE ANNA 2002. Generatív grammatikai gyakorlókönyv. Budapest. ANTALNÉ SZABÓ ÁGNES–RAÁTZ JUDIT 2004. Magyar nyelv és kommunikáció feladatgyűjtemény. Szövegértés és szövegalkotás. BALÁZS GÉZA 2007. Szövegantropológia. Szövegek többirányú megközelítése. Berzsenyi Dániel Főiskola, Szombathely. Inter-Kultúra, Nyelv- és Médiakutató Központ, Budapest. P. LAKATOS ILONA szerk. 2006. Grammatikai gyakorlókönyv (a Bölcsész Konzorcium kiadásában) 232.l
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Minya Károly