Főoldal > 2016/2017. tanév > Szövegolvasás, interpretáció

Tantárgy kódja

MAM1204

Tantárgy neve

Szövegolvasás, interpretáció

Tantárgy angol neve

Reading and Interpretation

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A tanulói személyiség fejlesztése. A tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával. Az egész életen áttartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése. Önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre A magyartanár rendelkezzen az irodalomtudomány magas szintű ismeretével; rendelkezzen az irodalom tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével; az irodalomtanítás elméleti ismereteit hatékonyan legyen képes alkalmazni az adott tanítási kontextusban, a közoktatás bármely iskolatípusában

Cél angol

The goal of the course is to review methods of interpretation. The close reading techniques should help students to investigate any genre in historical, metalingual context on texts deriving from. the renaissance up to the age of contemporary literature.

Tartalom

A tantárgy a magyar irodalom alkotásainak történeti retorikai olvasási lehetőségeit mutatja be. Ez az olvasásmód alkalmas szónoklatok, prédikációk, vitairatok, politikai művek, értekezések argumentációjának vizsgálatára. Cél az irodalmi műalkotás eszmetörténeti kontextusának feltárása, a hermeneutika módszereivel és a gyakorlati szövegértelmezési stratégiákkal. E vizsgálat alkalmat ad a hallgatók gyakorlati retorikai kreativitásának fejlesztésére, és a kortárs poétikai, s retorikai olvasatok szembesítésére, ezáltal a nyelvileg reflektált önismeret erősítésére.

Tartalom angol

The course is designed to introduce students into the characteristic features of methodological techniques (e. g. filologist, anthropological, structural, intertextual) with special attention to historical and poetical approaches and theoretics. The main goal is to recognise the position of Hungarian genres and institutions in European literary trends.

Számonkérés

A foglalkozásokon való részvétel: a megszokott módon 3 hiányzás megengedett. Számonkérés: A félévi jegy órai munka, fogalmi teszt, órai beadandók és félévi ZH (esszé és teszt) eredményes megírásából tevődik össze.

Számonkérés angol

Way of evaluation: There are two midterm test, a home assignment and a short verbal presentation: all that gives a grade. Students should write tests in order to know some definitions in line of cultural history, and some required readings.

Irodalom

KOMLOVSZKI TIBOR (szerk.): A régi magyar vers. Akadémiai, Budapest, 1979. BALÁZS János, A szöveg. Gondolat, Budapest, 1985. SZABÓ Zoltán, SZÖRÉNYI László, Kis magyar retorika. Nemzeti, Budapest, 1988. NÉMETH G. Béla, Hosszmetszetek és keresztmetszetek. Szépirodalmi, Budapest, 1985. SIPOS Lajos (szerk.): Műelemzés műértés, Tanulmányok. Sport Kiadó, Budapest, 1990. SIPOS Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova, Budapest, 2006.

Irodalom angol

KOMLOVSZKI TIBOR (szerk.): A régi magyar vers. Akadémiai, Budapest, 1979. BALÁZS János, A szöveg. Gondolat, Budapest, 1985. SZABÓ Zoltán, SZÖRÉNYI László, Kis magyar retorika. Nemzeti, Budapest, 1988. NÉMETH G. Béla, Hosszmetszetek és keresztmetszetek. Szépirodalmi, Budapest, 1985. SIPOS Lajos (szerk.): Műelemzés műértés, Tanulmányok. Sport Kiadó, Budapest, 1990. SIPOS Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova, Budapest, 2006.

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Onder Csaba