Tantárgy kódja
MAM1012
Tantárgy neve
Műfaj- és eszmetörténet
Tantárgy angol neve
History of Genres and Philosophy
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1
Cél
A tanulói személyiség fejlesztése. A tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával. Az egész életen áttartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése. A tanulási folyamat szervezése és irányítása. A pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása. Önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre.
A magyartanár rendelkezzen az irodalomtudomány magas szintű ismeretével; rendelkezzen az irodalom tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével.
Cél angol
The goal of the course is to indicate phenomena in cultural history, and to make them clear from the renaissance up to the age of contemporary literature.
Tartalom
Az irodalmi folyamatban érvényesülő eszmetörténeti hatások bemutatása, tudatosítása ún. sűrű olvasás technikájával. A szeminárium figyelemmel kíséri a főbb filozófiai és eszmetörténeti áramlatok művelődési folyamatra gyakorolt hatását a (sztoicizmus, skolasztika, reneszánsz újplatonizmus, felvilágosodás korabeli eszmeáramlatok, romanticizmus, pozitivizmus, modern világképi alternatívák stb.). Az alapvetően művelődéstörténeti szemléletű óra az egyes korszakok retorikai, poétikai, esztétikai rendszerei mentén árnyalja a műfajok irodalomszociológiai, kultúrantropológiai hátterét.
Tartalom angol
The course is designed to introduce students into the characteristic features of literary genres in context of history of ideas, with special attention to historical and poetical approaches and theoretics. The main goal is to recognise the position of Hungarian genres and institutions in European literary trends.
Számonkérés
A foglalkozásokon való részvétel: a megszokott módon 3 hiányzás megengedett.
Számonkérés:
A félévi jegy órai munka, fogalmi teszt, órai beadandók és félévi ZH (esszé és teszt) eredményes megírásából tevődik össze.
Számonkérés angol
Way of evaluation: There are two midterm test, a home assignment and a short verbal presentation: all that gives a grade. Students should write tests in order to know some definitions in line of cultural history, and some required readings.
Irodalom
HORVÁTH János, A reformáció jegyében: A Mohács utáni félszázad magyar irodalomtörténete, Budapest, Akad., 1953, 1957.
A magyar irodalom története 1600-ig, szerk. KLANICZAY Tibor, Budapest, Akadémiai Könyvkiadó, 1964. (A Magyar Irodalom Története, 1.)
Irodalom és ideológia a 16-17. században, szerk. VARJAS Béla, Budapest, Akad., 1987.
IMRE László, Műfajok létformája XIX. századi epikánkban, Debrecen, Kossuth Egyetem Kiadó, Debreceni Egyetem, 1996. (Csokonai Könyvtár, 9)
Helikon: Irodalomtudományi Szemle, 55.1–2 (2009): Eszmetörténet és irodalomtudomány tematikus szám
Irodalom angol
HORVÁTH János, A reformáció jegyében: A Mohács utáni félszázad magyar irodalomtörténete, Budapest, Akad., 1953, 1957.
A magyar irodalom története 1600-ig, szerk. KLANICZAY Tibor, Budapest, Akadémiai Könyvkiadó, 1964. (A Magyar Irodalom Története, 1.)
Irodalom és ideológia a 16-17. században, szerk. VARJAS Béla, Budapest, Akad., 1987.
IMRE László, Műfajok létformája XIX. századi epikánkban, Debrecen, Kossuth Egyetem Kiadó, Debreceni Egyetem, 1996. (Csokonai Könyvtár, 9)
Helikon: Irodalomtudományi Szemle, 55.1–2 (2009): Eszmetörténet és irodalomtudomány tematikus szám
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Onder Csaba