Tantárgy kódja
PSI1127L
Tantárgy neve
Személyes hatékonyság fejlesztő tréning
Kredit
4
Félévi követelmény
Minősített aláírás
Féléves órszám
0 + 15
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
A tantárgy célja a hallgatók személyes hatékonyságának fejlesztése azokon a területeken, amelyek az oktató-nevelő munka szempontjából kiemelkedő jelentőségűek. Cél, a hallgatók kommunikációs készségének, empátiás készségének, konfliktustűrő és konfliktus megoldó készségének a fejlesztése, hogy a reálisabb önismeret birtokában, hatékonyabban tudják kezelni az oktató-nevelő munka során fellépő problémákat.
A tantárgy legfontosabb feladatának egy olyan szemlélet kialakítását tartjuk, amely a pszichológiai tényezők szerepét figyelembe veszi a tanári munkában.
Cél angol
The aim of the course is developing the students’ self-efficacy in the field (in which) regarding to the teaching and educational work, significant and important.
The goals are: developing empathy, communication skill of the students, conflict tolerance and resolution skills, for having a real self-knowledge can be managed effectively the problems which occurred during the educational work.
The main object of the course is shaping an attitude, which take into account the psychological factors of the teachers’ work.
Tartalom
Előkészítő fázis:
Egyéni elbeszélgetés a képzésre jelentkező hallgatókkal.
Alakuló fázis: Csoportépítés a csoport beindítása, egyéni és csoportcélok kidolgozása, a csoportszabályok kialakítása.
Munkafázis:
A munkafázis előkészítése. (Kinek mit jelent a szó „tanár” „tanárság”, milyen érzések jönnek felszínre ezzel kapcsolatban, ezen érzések kezelése.) Saját iskolai évek felidézése. (Milyen értékek, normák, problémák stb. voltak érezhetőek, ezeket ki, hogyan kezelte, milyen eredménnyel.) Mai iskolarendszer felépítésének elemzése. Szükséges kommunikációs kapcsolatok (gyerek, szülő, tantestület tagjai, segítő személyzet) végiggondolása, várható nehézségek feltárása. Kommunikációfejlesztés. Értékfeltárás. Ideális pedagógus főbb jellemzői, saját személyiség viszonyítása ehhez. A tanári munkához szükséges személyiségjellemzők fejlesztése. Tanári pályára való alkalmasság megbeszélése. További célok megfogalmazása, fejlesztési terv kidolgozása.
Záró fázis:
A csoport és az egyéni célok összevetése az elért eredményekkel, tapasztalatokkal. A csoport munkájának értékelése. A csoport visszajelzése a program illetve a csoportvezetőre vonatkozóan.
Tartalom angol
Preparatory phase
Personal consultation of the applicants.
Forming phase
Starting of the group, group building, developing the personal and the group goals, forming of the rules.
Work phase
Preparation of the work phase.
(Discussing the personal meaning of “teacher” and “schoolmastery”, related emotions of the issue, and treating of these feelings.)
Personal memories of school years.
(Values, norms, problems. Treating of these and solutions of them.)
Analyzing of the present structure of the school system.
Thinking over the communicational relationships (with children, parents, teachers, collages, helper stuff), revealing the potential difficulties.
Communication development.
Value exploration.
Characteristics of the ideal pedagogue, comparing to the own personality for it.
Developing the personality traits which important to the teachers’ work.
Discussing of the aptitude for a teacher.
Framing additional aims, creating development plan.
Completion phase
Comparing the goals of the group and the person with the realized results and experience.
Evaluation of the group work.
Giving feedback to the course and the trainer.
Számonkérés
minősített aláírás
Számonkérés angol
signature with qualification
Irodalom
• Bagdy Emőke – Telkes József (2000): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
• Rudas János (1998): Delphi örökösei. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Irodalom angol
• Bagdy Emőke – Telkes József (2000): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
• Rudas János (1998): Delphi örökösei. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Vassné dr. Figula Erika