Tantárgy kódja
PSI1118L
Tantárgy neve
Esélyegyenlőségi ismeretek
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Féléves órszám
10 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
Átfogó ismereteket nyújt az esélyegyenlőség-esélyegyenlőtlenség minden elméleti gyakorlati, társadalmi és jogi szabályozási problematikájáról, az esélyteremtés általános és a közoktatáson belüli feltételrendszeréről. Lehetőséget ad az oktatás és más társadalmi alrendszerek új együttműködési formáinak megismerésére, a tanítás-tanulás folyamatának, stratégiáinak, módszereinek, szervezeti formáinak, eszközeinek fejlesztő megismerésére, alkalmazására.
Cél angol
It provides comprehensive information on the theory and practice of equality, inequality.
Tartalom
Az esélyegyenlőség-esélyegyenlőtlenség értelmezési keretei, társadalmi, közpolitikai feltételek. A közoktatási rendszer funkcióinak lehetséges hatásai, korlátai. Az oktatási rendszeren belüli és kívüli funkciók és működési zavarok más társadalmi alrendszerek szerepe. A közigazgatási-oktatásirányítás szabályozási lehetőségei, felelősség-hatáskör allokáció, szubszidiaritás, szervezeti feltételek. Egyén és társadalom: enkulturáció, nevelés a családban, a szociális tanulás, viselkedés és cselekvés. A szocializáció folyamata: viselkedéselmélet, interakcióelmélet, szerep és rendszer a fejlődésben. Szülő és iskola: informáltság, kapcsolati és együttműködési formák. Az oktatási intézmény belső világa: a nevelés-oktatás szervezési módjai, stratégiák, speciális módszerek, sajátos folyamatszervezés. A pedagógus változó szerepben, a pedagógiai kapcsolat modellje.
Tartalom angol
The framework of interpretation of the equal opportunities inequality. EU education tendencies in securing equal chances.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
• Falus Iván (szerk.) (2003): DIDAKTIKA – Elméleti alapok a tanítás tanulásához. XIV, XVI, XVII. Fejezetek, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
• Halász Gábor: (2001): Az oktatási rendszer. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
• Halász G. – Lannert J. (szerk.) (2007): Jelentés a magyar közoktatásról-2006. Országos Közoktatási Intézet, Budapest.
• Nahalka István (2002): Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
• Oroszlány Péter (2004): Tanulásmódszertan. Metódus-tan, Budapest.
Irodalom angol
• Falus Iván (szerk.) (2003): DIDAKTIKA – Elméleti alapok a tanítás tanulásához. XIV, XVI, XVII. Fejezetek, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
• Halász Gábor: (2001): Az oktatási rendszer. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
• Halász G. – Lannert J. (szerk.) (2007): Jelentés a magyar közoktatásról-2006. Országos Közoktatási Intézet, Budapest.
• Nahalka István (2002): Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
• Oroszlány Péter (2004): Tanulásmódszertan. Metódus-tan, Budapest.
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Bodnárné dr. Kiss Katalin
Ekvivalencia
INM1002L