Főoldal > 2016/2017. tanév > Az irodalom nyelvisége

Tantárgy kódja

MAM2204

Tantárgy neve

Az irodalom nyelvisége

Tantárgy angol neve

The Linguistic Manifestation of Literature

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy


Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1 ( 5 féléves képzésben 4)

Cél

A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése. A tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával. Szakmai együttműködés és kommunikáció. Önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre A magyartanár rendelkezzen a magyar nyelv tudományának magas szintű ismeretével; rendelkezzen az irodalomtudomány magas szintű ismeretével; rendelkezzen magas szintű anyanyelvi kommunikációs kompetenciával; rendelkezzen a magyar nyelv tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével; rendelkezzen az irodalom tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével.


Cél angol

Developing student personality. Improving students' erudition, skills and abilities by making use of the obtained knowledge. Improving competences establishing life-long learning, such as professional co-operation and communication, self-improvement and commitment to professional development. A teacher of Hungarian language should be in possession of a high level of knowledge pertaining to linguistics, of a high level of communicative competence in his or her mother tongue; of a wide spectrum of techniques of problem solving pertaining to individual research and scholarly output related to teaching Hungarian.


Tartalom

Az irodalmi műalkotás nyelvesztétikai megközelítése. A nyelv mint irodalmi matéria. A diskurzus-módozatok retorikai alapformái. A klasszikus nyelvfilozófiai és a modern irodalomesztétikai gondolkodás szintézisének ismertetése. A probléma történeti áttekintése, különös tekintettel a klasszikus és modern elméletek konvergenciájára és alkalmazhatóságára. A hallgatók gyakorlati kurzusokon kreatív munka keretében sajátítják el a nyelvesztétikai és nyelvfilozófiai gondolkodás alapjait.


Tartalom angol

The historicity of the language and the literay works. Te relations between the interpretation and the language. The host adaptaion of the literary works semantic , syntactic and stylistic features, the art of interpretation. Style and literature. Functional style-analysis: the sound and musicality level, the level of words and expressions, grammatical levels (morphology and syntax phenomena), text and visual level, the extralingvistical devices. Possibilities of cognitive stylistic approach; the range of stylictic layers realization, the sound, the word, the sentence, the report range.


Számonkérés

gyakorlati jegy


Számonkérés angol

term grade


Irodalom

FÓNAGY IVÁN é. n. [1999.] A költői nyelvről. Corvina. Budapest. SZEGEDY-MASZÁK MIHÁLY 1995. „Minta a szőnyegen”. A műértelmezés esélyei. Budapest: Balassi Kiadó. TÁTRAI SZILÁRD 2011. Bevezetés a pragmatikába. Funkcionális kognitív megközelítés. Budapest: Tinta Könyvkiadó. 171–204. TOLCSVAI NAGY GÁBOR 1995. Az újabb irodalom nyelviségének leírhatósága nyelvészeti keretben. In: BOLLA KÁLMÁN (szerk.): Nyelvhasználat és beszédkultúra. (Egyetemi fonetikai füzetek 16.) 17–26. TOLCSVAI NAGY GÁBOR 2003. A metafora alakulástörténete a magyar lírai modernségben. In: BEDNANICS GÁBOR – BENGI LÁSZLÓ – KULCSÁR SZABÓ ERNŐ – SZEGEDY-MASZÁK MIHÁLY (szerk.): Hang és szöveg. Költészettörténeti kérdések a lírai modernségben. Budapest: Osiris Kiadó. 26–61.


Irodalom angol

FÓNAGY IVÁN é. n. [1999.] A költői nyelvről. Corvina. Budapest. SZEGEDY-MASZÁK MIHÁLY 1995. „Minta a szőnyegen”. A műértelmezés esélyei. Budapest: Balassi Kiadó. TÁTRAI SZILÁRD 2011. Bevezetés a pragmatikába. Funkcionális kognitív megközelítés. Budapest: Tinta Könyvkiadó. 171–204. TOLCSVAI NAGY GÁBOR 1995. Az újabb irodalom nyelviségének leírhatósága nyelvészeti keretben. In: BOLLA KÁLMÁN (szerk.): Nyelvhasználat és beszédkultúra. (Egyetemi fonetikai füzetek 16.) 17–26. TOLCSVAI NAGY GÁBOR 2003. A metafora alakulástörténete a magyar lírai modernségben. In: BEDNANICS GÁBOR – BENGI LÁSZLÓ – KULCSÁR SZABÓ ERNŐ – SZEGEDY-MASZÁK MIHÁLY (szerk.): Hang és szöveg. Költészettörténeti kérdések a lírai modernségben. Budapest: Osiris Kiadó. 26–61.


Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Antal Balázs