Tantárgy kódja
MAM2102
Tantárgy neve
Beszédelmélet és szövegkutatás
Tantárgy angol neve
Speech Theory and Textual Research
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1 vagy 2 ( 5 féléves képzésben 4)
Cél
A tanulói személyiség fejlesztése. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése. Az egész életen áttartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése. A tanulási folyamat szervezése és irányítása. Szakmai együttműködés és kommunikáció. Önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre
A magyartanár rendelkezzen a magyar nyelv tudományának magas szintű ismeretével; rendelkezzen magas szintű anyanyelvi kommunikációs kompetenciával; rendelkezzen a magyar nyelv tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével.
Cél angol
The development of students’ personality. Developing student personality. Improving students’ erudition, skills and abilities by making use of the obtained knowledge. Improving competences establishing life-long learning, such as professional co-operation and communication, self-improvement and commitment to professional development.
A teacher of Hungarian language and literature should be in possession of a high level of knowledge pertaining to linguistics, literature, related arts and social sciences; of a high level of communicative competence in his or her mother tongue; of a wide spectrum of techniques of problem solving pertaining to individual research and scholarly output related to teaching Hungarian.
Tartalom
Az előadás célja, hogy a szemiotikai, funkcionális kognitív elmélet alapján feltárja és értelmezze a szövegalkotás műveletének legfontosabb jellemzőit, valamint megvilágítsa a szövegalkotás és szövegbefogadás mozzanatait. Tanulmányozzuk azokat a kutatásokat (beszédaktus-elmélet, diskurzuselmélet, stilisztika, modern retorika), amelyek leírják a nyelvhasználatban zajló folyamatokat, viselkedési és kommunikációs stratégiákat. Az elméleti és a szemléltető anyagban központi szerepet szánunk a nyelvhasználók interakcióinak: a szövegalkotást és a szövegbefogadást a nyelvi közlés dinamizmusában vizsgáljuk. Kitérünk a társadalmi és kulturális kontextus jellemzésére, a szociokulturális tényezők szerepére, a közléshelyzetek változatosságára, s az ezek alapján létrejövő szövegtípusokra, a szöveg és a stílus viszonyára. Foglalkozunk a multimedialis szövegek megjelenési formáival, a szövegalkotást és a szövegbefogadást befolyásoló tényezőkkel. A kommunikáció sajátos területeként tárgyaljuk az iskolai kommunikációt, a tárgyalási stílusokat és technikákat.
Tartalom angol
The analysis and description of text production and text reception on the basis of semiotics, and the functional cognitive theory. The description of the processes of language use, behavior and communication strategies. The structure and dynamic of linguistic communication: language is not a formal system, but the result and process of human cognition. We discuss the role of social and cultural context, the socio-cultural factors, the diversity of speech situations, the relationship of text and the style. Multimedial texts. Pragmatic factors of text production and interpretation. Specific areas of communication: school communication, negotiation styles and techniques.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
exam
Irodalom
ROBERT DE BEAUGRANDE–WOLFGANG DRESSLER 2000. Bevezetés a szövegnyelvészetbe (ford.: Siptár Péter). Corvina Kiadó–MTA Nyelvtudományi Intézet. Budapest.
RONALD LANGACKER 1987. Foundation of cognitive grammar: Volume I. Stanford University Press, Stanford.
SZIKSZAINÉ NAGY IRMA 1999. Leíró magyar szövegtan. Osiris Kiadó, Budapest.
TOLCSVAI NAGY GÁBOR 2001. A magyar nyelv szövegtana. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
TOLCSVAI NAGY GÁBOR szerk. 2006. Szövegtipológiai tanulmányok. Tinta Könyvkiadó, Budapest.
Irodalom angol
ROBERT DE BEAUGRANDE–WOLFGANG DRESSLER 2000. Bevezetés a szövegnyelvészetbe (ford.: Siptár Péter). Corvina Kiadó–MTA Nyelvtudományi Intézet. Budapest.
RONALD LANGACKER 1987. Foundation of cognitive grammar: Volume I. Stanford University Press, Stanford.
SZIKSZAINÉ NAGY IRMA 1999. Leíró magyar szövegtan. Osiris Kiadó, Budapest.
TOLCSVAI NAGY GÁBOR 2001. A magyar nyelv szövegtana. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
TOLCSVAI NAGY GÁBOR szerk. 2006. Szövegtipológiai tanulmányok. Tinta Könyvkiadó, Budapest.
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Pethő József