Tantárgy kódja
MAM1002Tantárgy neve
Norma és közlésmód (t)Tantárgy angol neve
Norms of CommunicationKredit
2Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2Ajánlott félév
2 (5 féléves képzésben 3)Cél
A tanulói személyiség fejlesztése. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése. A tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával. Az egész életen áttartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése. Szakmai együttműködés és kommunikáció. Önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre. A magyartanár rendelkezzen a magyar nyelv tudományának magas szintű ismeretével; rendelkezzen magas szintű anyanyelvi kommunikációs kompetenciával; rendelkezzen a magyar nyelv tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével.
Cél angol
Improving the personality of students.. Improving education and skills of students by the means of knowledge. Improving competences establishing life-long-learning. Proffessional cooperation and communication. Self-improvement and self-education.The teacher shall acquire the linguistic and related sciences at a high standard; shall acquire native communicational competences at a high standard; shall conduct researches individually; shall acquire problem-solving skills and techniques which are neccessary for scientific activity.
Tartalom
A nyelvhasználat funkcionális-társadalmi meghatározottságú szemléletnek továbbfejlesztése, a kommunikáció-központú anyanyelvi nevelés elméleti megalapozása. Bővíti a hallgatók már meglévő ismereteit a norma fogalmáról, a norma társadalmi és stiláris meghatározottságáról, az írott és beszélt nyelvi norma különbségeiről. A pedagógusjelöltek gyakorolják a normák alkalmazását a különféle kommunikációs helyzetekben és műfajokban. A norma szociológiai, pszichológiai és nyelvészeti szempontú értelmezése. Az explicit és az implicit nyelvi norma. A norma rétegződése. A norma közlésmód szerinti meghatározottsága: írott nyelvi norma, beszélt nyelvi norma; köznyelvi norma, szaknyelvi norma, rétegnyelvi norma. A nyelvváltozatok és regiszterek kérdései. A nyelvi norma és stílusnorma. A nyelvművelés hagyományos felfogása és a nyelvművelés-kritika. Nyelvérzék és normatudat az általános iskolások körében végzett felmérések tükrében. A közlésmódok és műfajok (ismertetés, ajánlás, összehasonlítás, esszé, értekezés, kifejtés, magyarázat, definíció, kommentár stb.) kommunikatív, szerkezeti, nyelvi normáinak elemzése és alkalmazása. A mindennapi élet és a munka világában szükséges szövegtípusok normáinak elemzése és alkalmazása.
Tartalom angol
Language usage from a functional-social-based approach, comunication-focused native education. Standards: standard and society, standard and diction, defferences between standards in speaking and writing. How to apply lingustic standards in different situations and styles of communication.Standards from social, psychological and linguistic approach. Explicit and implicit linguistic standards; standards in vernacular, terminology and in linguistic stratification. Dialects and registers. Linguistic standards and style standards. Promotion of language as a cultural mission. Language skills and aptitude, awareness in using different linguistic standards at the age of 6-14. Structural and linguistic standards of the means and different styles of communication (exposition, recommendation, comparison, essay, dissertation, argument, explanation, definition, commentary etc.). Analysis and application of standardised texts in professional and everyday communication.
Számonkérés
Gyakorlati jegy, 2 zárthelyi
Számonkérés angol
Term grade; 2 mid-term tests; presentation of scientific literatura
Irodalom
MINYA KÁROLY szerk. 2009. Szöveggyűjtemény I. Bessenyei György Könyvkiadó. Nyíregyháza. TOLCSVAI NAGY GÁBOR 1998. A nyelvi norma. (NytudÉrt. 144). Akadémiai Kiadó, Bp.
Irodalom angol
KEMÉNY GÁBOR szerk. 1993. Normatudat–nyelvi norma. MTA Nyelvtudományi Intézete. Budapest. KURTÁN ZSUZSA 2003. Szakmai nyelvhasználat. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. MINYA KÁROLY 2006. Rendszerváltás – normaváltás. A magyar nyelvművelés története 1989-től napjainkig. Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához sorozat. Tinta Kiadó, Bp. H. VARGA GYULA 2001. Kommunikációs ismeretek. Hungarovox Kiadó, Bp. KISS Jenő–SZŰTS LÁSZLÓ szerk. 1988. A magyar nyelv rétegződése I–II. Akadémiai Kiadó, Budapest. TOLCSVAI NAGY GÁBOR 1996. A stílusfogalom értelmezése