Főoldal > 2016/2017. tanév > Mentálhigiéné, krízisintervenció

Tantárgy kódja

PSD1117L

Tantárgy neve

Mentálhigiéné, krízisintervenció

Kredit

5

Félévi követelmény

Vizsga

Féléves órszám

15 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A hallgató legyen tisztában a mentálhigiéné alapfogalmaival, történeti alakulásával, fontosabb alkalmazási területeivel. Legyen tisztában a mentálhigiéné módszereivel, a prevenció és a promóció jelentőségével. Ismerje a mentálhigiéné különböző laikus és professzionális intézményeit, az iskola és ezen belül a pedagógus szerepét, lehetőségeit a mentálhigiéné és a lelki egészségvédelem területein. Legyen tisztában a segítőfoglalkozásúak lehetséges mentálhigiénés problémáival.

Cél angol

To introduce the basic concepts, history and application areas of menthal hygiene. To describe the role and the techniques of prevention and promotion. To gain information on the institutions of mental hygiene. Gain perspective on educational mentalhygiene and the role of school and teachers. Mental problems of professional helpers.

Tartalom

A mentálhigiéné fogalma, helye a tudományok rendszerében, szükségessége, története. Mentálhigiéné módszerei. A prevenció és a promóció fogalma, a két fogalom szemléletbeli különbsége. A mentálhigiéné laikus intézményei (támogató hálók, a család, és az önsegítő csoportok).Mentálhigiéné professzionális intézményei az egészségügyi, szociálpolitikai és az oktatási intézmények. A segítők mentálhigiénés szükségletei – a burn out szindróma. Mentálhigiénés problémák: Stressz és következményei. Krízisintervenció.

Tartalom angol

The definition of mentalhygiene, its relation to other scientific fields and its history. The methods of mentalhigiene. The needs of professional helpers- burnout syndrome. The concept of prevention and promotion. Non professional institutions (supporting networks, family and self-help groups). Professional institutions of mentalhygiene: medical care, social political systes and educational institutions. The mentalhygiene of helpers- burnout syndrome. Different kinds of mentalhygienic problems: stress and its consequences. Crisis intervention.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

examination

Irodalom

• Buda Béla (2003): Az iskolai nevelés – a lélek védelmében. Az iskolai mentálhigiéné alapelvei. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 12-78, 153-207. o. • Buda Béla (2003): A lélek egészsége. A mentálhigiéné alapkérdései. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 5-116. o. • Gerevich József (szerk.)(1997): Közösségi mentálhigiéné. Animula, Budapest • Hatvani Andrea (2001): A mentálhigiéné alapjai. In: Dr. Estefánné dr. Varga Magdolna, Ludányi Ágnes (szerk.) Esélyteremtés a pedagógiában. EKF, Eger 79-109. • Kézdi Balázs (1998): Iskolai mentálhigiéné. Pannónia, Pécs

Irodalom angol

• Buda Béla (2003): Az iskolai nevelés – a lélek védelmében. Az iskolai mentálhigiéné alapelvei. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 12-78, 153-207. o. • Buda Béla (2003): A lélek egészsége. A mentálhigiéné alapkérdései. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 5-116. o. • Gerevich József (szerk.)(1997): Közösségi mentálhigiéné. Animula, Budapest • Hatvani Andrea (2001): A mentálhigiéné alapjai. In: Dr. Estefánné dr. Varga Magdolna, Ludányi Ágnes (szerk.) Esélyteremtés a pedagógiában. EKF, Eger 79-109. • Kézdi Balázs (1998): Iskolai mentálhigiéné. Pannónia, Pécs

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Pauwlik Zsuzsa Orsika