Főoldal > 2016/2017. tanév > Iskolai egészségpszichológia

Tantárgy kódja

PSF1125L

Tantárgy neve

Iskolai egészségpszichológia

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 10
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A tárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék az egészségpszichológiai alapelvek iskolai alkalmazási lehetőségeit. A kurzus a testi és lelki egészség témáját dolgozza fel rendszerszemléletű megközelítésben.

Cél angol

The aim of the course to gain information on the fundamentals of sochool health psychology. The course provide information on physical and menthal health.

Tartalom

Az egészségvédelem rendszerszemléletű megközelítése. Gyakorlatok az egyéni és közösségi rendszerek működési mechanizmusainak demonstrálására. Az iskolai mentálhigiénében kulcsszerepet betöltő tényezők: önismeret, kommunikáció, konfliktusok és kezelésük, arousal, szorongás, stressz, szorongás- és stressz-kezelés, a személyiség megküzdési mechanizmusai. Énkép, önbizalom, önbecsülés. Tanári hatékonyság (Gordon elmélete). A pedagógus hatékonysága. Az iskola és a családi rendszer kapcsolata. Mentális jelenlét. Flow és egészség. Változás és egészség. A tünetek szimbolikája. Holisztikus egészségszemlélet. Krízisintervenció.

Tartalom angol

The system view of health promotion. Significant factors in school mentalhygiene: self-knowledge, communication, conflicts and conflict management. arousal, anxiety, stress and stress management and coping mechanisms. Self-image, self confidence. Teachers effectiveness (Gordon’s theory). The relation between the school and the family. Mental awareness. Flow and health. symptoms as symbols. Holistic health. Crisis intervention.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Buda Béla (2003): Az iskolai nevelés – a lélek védelmében. Az iskolai mentálhigiéné alapelvei. Nemzeti tankönyvkiadó, Budapest. Csíkszentmihályi Mihály (1997): Flow. Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája. Akadémiai Kiadó. Budapest. Gerevich József (1989): Iskolai mentálhigiéné. In: Gerevich József (szerk.): Közösségi mentálhigiéné. Gondolat, Budapest, 56-80 Satir, V. (1999): A családi együttélés mővészete. (Az új családműhely). Coincidencia. Telkes József (2000): Az iskola mint mentálhigiénés intézmény. In: Bóta Margit (szerk.): Iskolai mentálhigiéné (szöveggyűjtemény). Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 25-33.

Irodalom angol

Buda Béla (2003): Az iskolai nevelés – a lélek védelmében. Az iskolai mentálhigiéné alapelvei. Nemzeti tankönyvkiadó, Budapest. Csíkszentmihályi Mihály (1997): Flow. Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája. Akadémiai Kiadó. Budapest. Gerevich József (1989): Iskolai mentálhigiéné. In: Gerevich József (szerk.): Közösségi mentálhigiéné. Gondolat, Budapest, 56-80 Satir, V. (1999): A családi együttélés mővészete. (Az új családműhely). Coincidencia. Telkes József (2000): Az iskola mint mentálhigiénés intézmény. In: Bóta Margit (szerk.): Iskolai mentálhigiéné (szöveggyűjtemény). Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 25-33.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Pauwlik Zsuzsa Orsika