Főoldal > 2016/2017. tanév > Az európai iskolák története

Tantárgy kódja

TKM2122

Tantárgy neve

Az európai iskolák története

Tantárgy angol neve

History of Schools in Europe

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

TKM1003

Ajánlott félév

4

Cél

A stúdium célja bemutatni a hallgatóknak azokat az ismereteket, melyek az iskola kialakulásával, változó társadalmi, kulturális és gazdasági szerepének jelentőségével függnek össze az ókortól napjainkig. Ismerjék meg az iskoláztatás története során felmerült problémákat és azok különböző megoldási módjait.

Cél angol

The college aims to introduce students into the development of the school, the evolution of social, cultural and economic role of European antiquity to the present day. The course is also intended to introduce strategic problems encountered in the history of schooling, and various ways to overcome them.

Tartalom

A pedagógia tudománnyá válásának folyamata. Civilizációk és kulturális továbbélésük. Gyermekképek a történelemben. Utópiák és/vagy alternativitás a neveléstörténetben. Magánnevelés és/vagy intézményes nevelés. A nevelés-oktatás, mint politikum. Nevelési célok a történelemben. Tudományos ismeretek és az oktatás tartalma. Struktúrák és továbbélésük. Nevelési-oktatási módszerek az elméletben és a gyakorlatban. A pedagógus a történelemben. A nők helye és szerepe a nevelés történetében. Globalizáció és specifikáció a pedagógiában. A szülők és az iskola kapcsolata. Az Európai Unió oktatási rendszere és azok sajátosságai.

Tartalom angol

The basic research questions the history of the institution . The vision of organic development or the alternative in education story? Change trends. Private education and/or institutional education. The teaching and education as politics. Educational aims in history. Scientific knowledge and content of education, the issue of cultural canon. Structures. Educational methods and theores in practice. The teacher in history. The place and role of women in the history of education. Globalization and specifications in pedagogy.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

 Gáspár László – Kelemen Elemér (1998): Neveléstörténet problématörténeti alapon. Okker Kiadó, Budapest  Horváth László–Pornói Imre (2003): Szemelvények a nevelés történetéből. Élmény Kiadó, Nyíregyháza  Németh András–Pukánszky Béla (2004): A pedagógia problématörténete. Gondolat Kiadó, Budapest  Dietrich Jürgen–Tenorth, Heinz-Elmar (2003): A modern iskola kialakulása és működése. Műszaki Kiadó, Budapest, 2003.

Irodalom angol

 Gáspár László – Kelemen Elemér (1998): Neveléstörténet problématörténeti alapon. Okker Kiadó, Budapest  Horváth László–Pornói Imre (2003): Szemelvények a nevelés történetéből. Élmény Kiadó, Nyíregyháza  Németh András–Pukánszky Béla (2004): A pedagógia problématörténete. Gondolat Kiadó, Budapest  Dietrich Jürgen–Tenorth, Heinz-Elmar (2003): A modern iskola kialakulása és működése. Műszaki Kiadó, Budapest, 2003.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Vincze Tamás