Tantárgy kódja
TKM2122
Tantárgy neve
Az európai iskolák története
Tantárgy angol neve
History of Schools in Europe
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
TKM1003
Ajánlott félév
4
Cél
A stúdium célja bemutatni a hallgatóknak azokat az ismereteket, melyek az iskola kialakulásával, változó társadalmi, kulturális és gazdasági szerepének jelentőségével függnek össze az ókortól napjainkig. Ismerjék meg az iskoláztatás története során felmerült problémákat és azok különböző megoldási módjait.
Cél angol
The college aims to introduce students into the development of the school, the evolution of social, cultural and economic role of European antiquity to the present day. The course is also intended to introduce strategic problems encountered in the history of schooling, and various ways to overcome them.
Tartalom
A pedagógia tudománnyá válásának folyamata. Civilizációk és kulturális továbbélésük. Gyermekképek a történelemben. Utópiák és/vagy alternativitás a neveléstörténetben. Magánnevelés és/vagy intézményes nevelés. A nevelés-oktatás, mint politikum. Nevelési célok a történelemben. Tudományos ismeretek és az oktatás tartalma. Struktúrák és továbbélésük. Nevelési-oktatási módszerek az elméletben és a gyakorlatban. A pedagógus a történelemben. A nők helye és szerepe a nevelés történetében. Globalizáció és specifikáció a pedagógiában. A szülők és az iskola kapcsolata. Az Európai Unió oktatási rendszere és azok sajátosságai.
Tartalom angol
The basic research questions the history of the institution . The vision of organic development or the alternative in education story? Change trends. Private education and/or institutional education. The teaching and education as politics. Educational aims in history. Scientific knowledge and content of education, the issue of cultural canon. Structures. Educational methods and theores in practice. The teacher in history. The place and role of women in the history of education. Globalization and specifications in pedagogy.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Gáspár László – Kelemen Elemér (1998): Neveléstörténet problématörténeti alapon.
Okker Kiadó, Budapest
Horváth László–Pornói Imre (2003): Szemelvények a nevelés történetéből. Élmény
Kiadó, Nyíregyháza
Németh András–Pukánszky Béla (2004): A pedagógia problématörténete. Gondolat
Kiadó, Budapest
Dietrich Jürgen–Tenorth, Heinz-Elmar (2003): A modern iskola kialakulása és
működése. Műszaki Kiadó, Budapest, 2003.
Irodalom angol
Gáspár László – Kelemen Elemér (1998): Neveléstörténet problématörténeti alapon.
Okker Kiadó, Budapest
Horváth László–Pornói Imre (2003): Szemelvények a nevelés történetéből. Élmény
Kiadó, Nyíregyháza
Németh András–Pukánszky Béla (2004): A pedagógia problématörténete. Gondolat
Kiadó, Budapest
Dietrich Jürgen–Tenorth, Heinz-Elmar (2003): A modern iskola kialakulása és
működése. Műszaki Kiadó, Budapest, 2003.
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Vincze Tamás