Főoldal > 2016/2017. tanév > A tanítás mestersége

Tantárgy kódja

TKM1002

Tantárgy neve

A tanítás mestersége

Tantárgy angol neve

The Profession of Education

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a napjainkban érvényesülő és az iskolai tanítást és tanulást befolyásoló oktatáspolitikai és pedagógiai elveket, nézetrendszereket.

Cél angol

The goal of this course is that students learn about the educational policy's and educational principles' wich have an influence on the education process in our days.

Tartalom

A tanításhoz kötődő filozófiák (történeti áttekintés). A tanítás mint kognitív folyamatok előidézése, fejlesztése, a tanítás, mint megértés (hermeneutika), a tanítás, mint konstruktív folyamatok motiválása és fejlesztése. A tanár tervező tevékenysége. A tudás kialakításának, változtatásának folyamata, oktatási folyamat, oktatási stratégiák. A tanár értékelő szerepe. A pedagógus „saját” tanterve, a tanári önreflexió szerepe. A pedagógusok módszertani kultúrája (kutatások tükrében). Általános tanítási képességek (kutatások tükrében). Jellegzetes tanári „filozófiák”. A reflektív tanár, az innovatív tanár.

Tartalom angol

Philosophies related to the education (historical overview). Teaching as causing cognitive processes and development, learning as understanding (hermeneutics), teaching as a constructive Motivating and developing processes. The teacher planning activities. The process of change and develop knowledge, teaching process, teaching strategies. The role of teacher evaluation. The 'own' curriculum of teachers, the role of teachers self-reflection. The methodological culture of teachers (according to research). General teaching skills (according to research). "Philosophies" of typical teacher. The reflective teacher, the innovative teacher.

Számonkérés

vizsga (kollokvium)

Számonkérés angol

examination (terminal examinations)

Irodalom

A tanárok számítanak. OECD-OKM, Budapest, 2007.  A tanítás-tanulás hatékony szervezése. Adalékok a jó gyakorlat pedagógiai alapjaihoz. Réthy Endréné alkotószerkesztő. Educatio Kht, Budapest, 2008  Falus Iván (szerk.): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998.  Golnhofer Erzsébet-Nahalka István (szerk): A pedagógusok pedagógiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2001.  Knausz Imre: A tanítás mestersége. Iskolafejlesztési Alapítvány, Budapest, 2003  Szabó László Tamás: Bevezetés a tanári mesterségbe. Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen, 2010.

Irodalom angol

A tanárok számítanak. OECD-OKM, Budapest, 2007.  A tanítás-tanulás hatékony szervezése. Adalékok a jó gyakorlat pedagógiai alapjaihoz. Réthy Endréné alkotószerkesztő. Educatio Kht, Budapest, 2008  Falus Iván (szerk.): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998.  Golnhofer Erzsébet-Nahalka István (szerk): A pedagógusok pedagógiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2001.  Knausz Imre: A tanítás mestersége. Iskolafejlesztési Alapítvány, Budapest, 2003  Szabó László Tamás: Bevezetés a tanári mesterségbe. Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen, 2010.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Szabó Antal