Főoldal > 2016/2017. tanév > Önszabályozó tanulás pszichológiája

Tantárgy kódja

TKM2012

Tantárgy neve

Önszabályozó tanulás pszichológiája

Tantárgy angol neve

The Psychology of Self-regulated Learning

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

2 (5 féléves képzésben 1)

Cél

A hallgatók ismerjék meg a tanulás pszichológiai folyamataira vonatkozó korszerű tudományos ismereteket, modelleket. Rendelkezzenek ismeretekkel a tanulás különböző formáiról, a differenciált tanulásszervezésről, és azokról a technikákról, melyekkel megalapozható az önálló tanulás képessége. A hallgatók sajátítsák el a hatékony tanulási környezet fogalmát. Ismerjék a motivációs bázis jelentőségét, és kialakításának pedagógiai-pszichológiai eszközeit. A hallgatók gyakorlati ismeretekre tesznek szert a tanulásmódszertani felmérés és fejlesztés témakörében.

Cél angol

Students will learn about modern scientific knowledge, model about the psychological processes of learning To have knowledge of the different learning forms, differentiated learning organization, and of the techniques for develop self-learning ability. Students will master the concept of effective learning environmental. Recognise the importance of motivational basis, and the educational psychology instruments of motivation development. Students will gain practical skillsin the topic of learning methodology's assessment and development.

Tartalom

Behaviorista, kognitív, humanisztikus tanuláselméletek. A tanulás, mint információfeldolgozás. Az iskolai tanulás fogalma, tanulási modellek. Elemi és összetett tanulási stratégiák, tanulási stílusok. A stratégiahasználat kudarcának okai. A figyelem, az emlékezet és a megértés fejlesztése. A problémamegoldás jellemzői és fejlesztésük. Gondolkodási készségek a tanulásban. A metakognitív képességek fejlődéslélektani sajátosságai, szerepük az önálló tanulás sikerességében Az egyéni gondolkodásmód, a kreativitás szerepe a tanulásban. A motiváció pszichológiai értelmezései. Az intrinsic motiváció jelentősége, motivációs technikák. A vita, a kognitív térkép, a kérdezés, tervezés alkalmazása a pedagógiai gyakorlatban. A tanulásmódszertani fejlesztés gyakorlata: az input, a process, és az output fejlesztési lehetőségei. Kooperatív tanulás és tanulóközösség.

Tartalom angol

Behavioral, cognitive, humanistic learning theories. Learning as information processing. The concept of school learning, learning models. Elementary and complex learning strategies and learning styles. The causes of the failure of strategy use. Development of attention, memory and understanding. Characteristics and development of problem-solving. Thinking skills in learning. The developmental characteristics of meta-cognitive skills , their role in the success of individual learning. The role of individual mindset and creativity in learning. Psychological interpretation of motivation. The significance of intrinsic motivation, motivational techniques. The debate, cognitive map, the survey, and planning application in pedagogical practice. The practice of learning methodology development: the opportunities of develop inputs, the process and the output. Cooperative learning and student community.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Mező Ferenc (2004): A tanulás stratégiája. Pedellus Novitas Kiadó, Debrecen  Fischer, Robert (1999): Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni? Műszaki Könyvkiadó, Budapest  Tóth László (2000): Pszichológia a tanításban. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen

Irodalom angol

Mező Ferenc (2004): A tanulás stratégiája. Pedellus Novitas Kiadó, Debrecen  Fischer, Robert (1999): Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni? Műszaki Könyvkiadó, Budapest  Tóth László (2000): Pszichológia a tanításban. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Márton Sára Katalin