Tantárgy kódja
TKM2012
Tantárgy neve
Önszabályozó tanulás pszichológiája
Tantárgy angol neve
The Psychology of Self-regulated Learning
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
2 (5 féléves képzésben 1)
Cél
A hallgatók ismerjék meg a tanulás pszichológiai folyamataira vonatkozó korszerű tudományos ismereteket, modelleket. Rendelkezzenek ismeretekkel a tanulás különböző formáiról, a differenciált tanulásszervezésről, és azokról a technikákról, melyekkel megalapozható az önálló tanulás képessége. A hallgatók sajátítsák el a hatékony tanulási környezet fogalmát. Ismerjék a motivációs bázis jelentőségét, és kialakításának pedagógiai-pszichológiai eszközeit. A hallgatók gyakorlati ismeretekre tesznek szert a tanulásmódszertani felmérés és fejlesztés témakörében.
Cél angol
Students will learn about modern scientific knowledge, model about the psychological processes of learning To have knowledge of the different learning
forms, differentiated learning organization, and of the techniques for develop self-learning ability. Students will master the concept of effective learning
environmental. Recognise the importance of motivational basis, and the educational psychology instruments of motivation development. Students will gain practical skillsin the topic of learning methodology's assessment and development.
Tartalom
Behaviorista, kognitív, humanisztikus tanuláselméletek. A tanulás, mint információfeldolgozás. Az iskolai tanulás fogalma, tanulási modellek. Elemi és összetett tanulási stratégiák, tanulási stílusok. A stratégiahasználat kudarcának okai. A figyelem, az emlékezet és a megértés fejlesztése. A problémamegoldás jellemzői és fejlesztésük. Gondolkodási készségek a tanulásban. A metakognitív képességek fejlődéslélektani sajátosságai, szerepük az önálló tanulás sikerességében Az egyéni gondolkodásmód, a kreativitás szerepe a tanulásban. A motiváció pszichológiai értelmezései. Az intrinsic motiváció jelentősége, motivációs technikák. A vita, a kognitív térkép, a kérdezés, tervezés alkalmazása a pedagógiai gyakorlatban. A tanulásmódszertani fejlesztés gyakorlata: az input, a process, és az output fejlesztési lehetőségei. Kooperatív tanulás és tanulóközösség.
Tartalom angol
Behavioral, cognitive, humanistic learning theories. Learning as information processing. The concept of school learning, learning models. Elementary and complex learning strategies and learning styles. The causes of the failure of strategy use. Development of attention, memory and understanding. Characteristics and development of problem-solving. Thinking skills in learning. The developmental characteristics of meta-cognitive skills , their role in the success of individual learning. The role of individual mindset and creativity in learning. Psychological interpretation of motivation. The significance of intrinsic motivation, motivational techniques. The debate, cognitive map, the survey, and planning application in pedagogical practice. The practice of learning methodology development: the opportunities of develop inputs, the process and the output. Cooperative learning and student community.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Mező Ferenc (2004): A tanulás stratégiája. Pedellus Novitas Kiadó, Debrecen
Fischer, Robert (1999): Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni? Műszaki Könyvkiadó,
Budapest
Tóth László (2000): Pszichológia a tanításban. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen
Irodalom angol
Mező Ferenc (2004): A tanulás stratégiája. Pedellus Novitas Kiadó, Debrecen
Fischer, Robert (1999): Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni? Műszaki Könyvkiadó,
Budapest
Tóth László (2000): Pszichológia a tanításban. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Márton Sára Katalin