Főoldal > 2016/2017. tanév > Az iskolai szervezet és fejlesztése

Tantárgy kódja

TKM1015

Tantárgy neve

Az iskolai szervezet és fejlesztése

Tantárgy angol neve

School organization and Development

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

1 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

TKM1003

Ajánlott félév

3

Cél

A társadalmi szervezetek általános szabályain keresztül a hallgató legyen képes az iskolai szervezet sajátosságait meghatározni. Sajátítson el a tapasztalatok feldolgozására elemzésére alkalmas módszereket és elemzési modelleket. Ismerjék meg az iskola funkciórendszerét és társadalmi kapcsolatrendszerét. Legyenek képesek leírni az iskola csoportkapcsolatait, ismerjék fel az iskolai együttműködés motívumait.

Cél angol

Student will be able define the particularities of the school organization through the general rules of social organizations.

Tartalom

A szervezet fogalma és működési sajátosságai, a szervezet önálló élete. Az iskola és társadalmi környezetének kapcsolata, az ökológiai modell tanulmányozása. Az iskola funkciórendszere, státuszok és hierarchiák az iskolán belül. A csoportkapcsolatok modelljei, az együttműködés motívumai. A nem tekintélyelvű környezet kialakításának lehetőségei. Az iskolai demokrácia és az iskolai klíma összefüggései, szervezetszociológiai kutatások, klímavizsgálatok, esettanulmányok, értékelő és önértékelő dokumentumok elemzése. Elvárások az igazgatóval szemben, döntéshozatal és konfliktus a szervezet életében. A saját és mások érdekeit szem előtt tartó magatartások sikerei az iskolában.

Tartalom angol

School as an organization (teachers’ board and its subsystems teacher roles; student role(s); hierarchies and statuses). The concept and operational characteristics of the organization. The school and its relationship with the social environment, the ecological model study.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

examination

Irodalom

 Charles Perrow 1997: Szervezetszociológia. Osiris Kiadó, Budapest  Kozma Tamás 1985: Tudásgyár? Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest  Halász Gábor – Lannert Judit 2007: Jelentés a magyar közoktatásról 2006. Országos Közoktatási Intézet. Budapest

Irodalom angol

 Charles Perrow 1997: Szervezetszociológia. Osiris Kiadó, Budapest  Kozma Tamás 1985: Tudásgyár? Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest  Halász Gábor – Lannert Judit 2007: Jelentés a magyar közoktatásról 2006. Országos Közoktatási Intézet. Budapest

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Torkos Katalin