Főoldal > 2016/2017. tanév > Pedagógiai-szociálpszichológia

Tantárgy kódja

TKM1010

Tantárgy neve

Pedagógiai-szociálpszichológia

Tantárgy angol neve

Social Psychology and Pedagogy

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

5 féléves képzésben: TKM1001

Ajánlott félév

2

Cél

A tanárjelölt szerezze meg azokat a pedagógiai pszichológiai és szociálpszichológiai ismereteket, melyeket az iskolai nevelőmunkában hatékonyan alkalmazhat. Sajátítson el olyan pedagógiai pszichológiai ismeretköröket, melyek a napi oktatómunkájában eligazítják. A tanárjelölt legyen képes a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazására.

Cél angol

Students gain information on pedagogical psychology and social psychology which can be effectively used in the school during their daywork. Students have to able to use varied ways of pedagogical evaluation.

Tartalom

A pedagógiai pszichológia és a szociálpszichológia tárgya, a tudomány rendszere. Az iskolai szocializáció. A tanári szerep dimenziói, társadalmi szerepelvárások. A pedagógus személyi hatásának elemzése: a pedagógus, mint magatartási modell, nevelési stílus, nevelői attitűd. Az iskolai osztály pedagógiai, pszichológiai jellemzői, működéssajátossága, megismerésének módszere, szociometria. Tanulás, tanuláselméletek. Az iskolai tanulás pszichológiai megközelítése, eredményességét meghatározó mentális tényezők. A tanulói teljesítmény értékelésének pszichológiai kérdései. Az átlagtól eltérő tanulói személyiségfejlődés.

Tartalom angol

Pedagogical psychology and social psychology. The socializational process. Dimensions of teacher roles and social role expectations. The teacher as a role model teachers attitudes and the teachers’ authority. Social psychological characteristics of the class. Psychological characteritics of learning process; motivation and the expectations effects on the performance . Learning and learning theories. Psychological aspects of performance evaluation. Diverse personality development.

Számonkérés

Kollokvium

Számonkérés angol

Examination

Irodalom

N. Kollár, K. –Szabó, É. (2004): Pszichológia pedagógusoknak, Osiris, Bp. Tóth, L. (2000): Pszichológia a tanításban, Pedellus, Debrecen Szabó István (1994): Bevezetés a szociálpszichológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest Mészáros Aranka (szerk) (2002): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. Schmercz István (szerk) (2000): Pedagógiai szociálpszichológia. Élmény’94 Bt, Nyíregyháza Mérei, F. (1996): A közösségek rejtett hálózata, Osiris, Budapest

Irodalom angol

N. Kollár, K. –Szabó, É. (2004): Pszichológia pedagógusoknak, Osiris, Bp. Tóth, L. (2000): Pszichológia a tanításban, Pedellus, Debrecen Szabó István (1994): Bevezetés a szociálpszichológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest Mészáros Aranka (szerk) (2002): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. Schmercz István (szerk) (2000): Pedagógiai szociálpszichológia. Élmény’94 Bt, Nyíregyháza Mérei, F. (1996): A közösségek rejtett hálózata, Osiris, Budapest

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Margitics Ferenc