Tantárgy kódja
TKM1010
Tantárgy neve
Pedagógiai-szociálpszichológia
Tantárgy angol neve
Social Psychology and Pedagogy
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
5 féléves képzésben: TKM1001
Ajánlott félév
2
Cél
A tanárjelölt szerezze meg azokat a pedagógiai pszichológiai és szociálpszichológiai ismereteket, melyeket az iskolai nevelőmunkában hatékonyan alkalmazhat. Sajátítson el olyan pedagógiai pszichológiai ismeretköröket, melyek a napi oktatómunkájában eligazítják. A tanárjelölt legyen képes a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazására.
Cél angol
Students gain information on pedagogical psychology and social psychology which can be effectively used in the school during their daywork. Students have to able to use varied ways of pedagogical evaluation.
Tartalom
A pedagógiai pszichológia és a szociálpszichológia tárgya, a tudomány rendszere. Az iskolai szocializáció. A tanári szerep dimenziói, társadalmi szerepelvárások. A pedagógus személyi hatásának elemzése: a pedagógus, mint magatartási modell, nevelési stílus, nevelői attitűd. Az iskolai osztály pedagógiai, pszichológiai jellemzői, működéssajátossága, megismerésének módszere, szociometria. Tanulás, tanuláselméletek. Az iskolai tanulás pszichológiai megközelítése, eredményességét meghatározó mentális tényezők. A tanulói teljesítmény értékelésének pszichológiai kérdései. Az átlagtól eltérő tanulói személyiségfejlődés.
Tartalom angol
Pedagogical psychology and social psychology. The socializational process. Dimensions of teacher roles and social role expectations. The teacher as a role model teachers attitudes and the teachers’ authority. Social psychological characteristics of the class. Psychological characteritics of learning process; motivation and the expectations effects on the performance . Learning and learning theories. Psychological aspects of performance evaluation. Diverse personality development.
Számonkérés
Kollokvium
Számonkérés angol
Examination
Irodalom
N. Kollár, K. –Szabó, É. (2004): Pszichológia pedagógusoknak, Osiris, Bp.
Tóth, L. (2000): Pszichológia a tanításban, Pedellus, Debrecen
Szabó István (1994): Bevezetés a szociálpszichológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
Mészáros Aranka (szerk) (2002): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
Schmercz István (szerk) (2000): Pedagógiai szociálpszichológia. Élmény’94 Bt, Nyíregyháza
Mérei, F. (1996): A közösségek rejtett hálózata, Osiris, Budapest
Irodalom angol
N. Kollár, K. –Szabó, É. (2004): Pszichológia pedagógusoknak, Osiris, Bp.
Tóth, L. (2000): Pszichológia a tanításban, Pedellus, Debrecen
Szabó István (1994): Bevezetés a szociálpszichológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
Mészáros Aranka (szerk) (2002): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
Schmercz István (szerk) (2000): Pedagógiai szociálpszichológia. Élmény’94 Bt, Nyíregyháza
Mérei, F. (1996): A közösségek rejtett hálózata, Osiris, Budapest
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Margitics Ferenc